Blog
Hvor sproget ikke slår til
INTERVIEW. »Med denne unge dansker dukker der pljudselig en mester frem midt blandt alle postmodernismens uduelige elever. Han skriver let som en fjer om tragedier, er suveræn i nærmest nonchalant grad og har en sensorisk og emotionel energi, som er uden sidestykke«. Hans Magnus Enzensberger om Kristian Ditlev Jensen.
Af Hans Christian Davidsen
Hans første bog handlede om pædofili. Hans anden bog om selvmord. Og i disse dage sidder han og skriver på en ny roman om døden på Sild.
Den danske forfatter Kristian Ditlev Jensen har fået det årlige forfatterlegat, »Inselschreiber«, som Sylt Quelle uddeler en gang om året. Legatet skal blot give ham fred og ro til at skrive - den første måned i Rantum syd for Vesterland, den anden måned i Berlin.
Kristian Ditlev Jensen elsker tabuer. Er der et univers, hvor vi andre ikke har synderlig lyst til at være, så dykker han ned i det og forsøger at det og forsøger at få det ukendte og ubehagelige lavet om til sprog, til noget, der er værd at læse.
Researchen til hans kommende bog har blandt meget andet været timelange samtaler med en retsmediciner. Bogen - der formentlig udkommer om et års tid - er en universalhistorie om døden. Meningen er, at det skal være underholdende at læse om det forfærdelige. En stor ambition velsagtens, men indtil nu er det lykkedes for Kristian Ditlev Jensen, der i sensommeren udkom på det tyske marked med bogen »Leibspeise«, en oversættelse af hans succesroman »Livret«.
Autencitet
- Jeg vil gerne derud, hvor der ikke er så stort et sprog. Der er jo mange steder, hvor vort sprog aldrig rigtig slår til, og det er oftest i forbindelse med tabu-emner, siger Kristian Ditlev Jensen.
- En retsmediciners arbejde er noget af det, vi helst ikke vil vide af. Ingen af os bryder sig om at komme i et lighus. Men jeg har faktisk brugt lang tid til min research i selskab med retsmedicinere, fortæller Kristian Ditlev Jensen.
Og det er helt konkret viden, han er gået efter for at få autencitet i romanen. En retsmediciner fra Syddansk Universitet i Odense har brugt timer på at forklare, hvordan mordere går til værks.
- Typisk er selve det »håndværksmæssige« omkring mordet - om jeg så må sige - noget, de fleste film og romaner springer let hen over. Det er jo ofte ekstremt ubehageligt, og jeg er da også blevet chokeret over, hvor stor en indsigt en retsmediciner har i en morders fremgangsmåde. Halsmusklen er for eksempel en af de største muskler på menneskekroppen, så der kræves kraft og præcision for at slå et menneske ihjel med en kniv. Det var også overraskende at erfare, at et lig, der har ligget og svømmet rundt i havet, nok er meget medtaget, men at det indre har en meget behagelig duft af hav, salt og tang, siger Kristian Ditlev Jensen.
Miami Vice
Det er måske noget, han kan bruge fra Sild. Han har ikke lagt sig fast på, at Sild skal bruges i den kommende roman, men da han bruger miljøer fra flere steder på kloden, er det ikke umuligt, at øen kommer til at indgå i den.
- Jeg har rejst meget og til mange eksotiske steder de seneste år. Og Sild er aldeles fascinerende. Det er en underlig fornemmelse at køre over dæmningen med et biltog og så pludselig komme til Miami Vice - bare på tysk. Kombinationen af dette her meget fine tyske med store og prangende biler og så et landskab, der forekommer meget hjemligt for en dansker, det er en oplevelse, siger Kristian Ditlev Jensen.
Opholdet på Sild bliver kombineret med en oplæsningsrejse gennem Tyskland.
- Jeg er meget overrasket, så megen formalitet og ikke mindst høflighed, jeg er blevet mødt med. Det er man jo ikke vant til i Danmark. Først vidste jeg ikke, hvad jeg skulle i Frankfurt - bortset fra at læse op for et publikum. Opholdet på Sild og mine oplæsninger i Tyskland er noget, mit forlag har taget initiativ til. Det viste sig så, at jeg skulle igennem en masse interviews i Frankfurt. Min bog havde fået en god anmeldelse i Der Spiegel, og pludselig ville alle de større tyske aviser også have fat i mig, fortæller han.
Kristian Ditlev Jensen blev - helt uden at have bedt om det - en ombejlet herre på det tyske bogmarked. Egentlig var det forfatteren Hans-Magnus Enzensberger, der fik øje på ham og ville udgive hans bøger på tysk. Men efter en masse juridiske spindsfindigheder og mediebevågenhed lykkedes det aldrig Enzensberger at udgive Jensen. Bag kulissernes sloges tyske forlag derfor om rettighederne til Jensen næsten uden at kende ham. Når Enzensberger sagde, Jensen var interessant, måtte det jo være guf.
Nu er det endt med, at »Leibspeise« er udkommet på Hoffmann und Campe. Hans oversætter er fra Kiel og hedder Sigrid Engeler. Bogen har fået en fin modtagelse i de større tyske aviser.
- Det er pudsigt at sammenligne de tyske mediers litteraturkritik med de danske. I Danmark bliver alle større bøger anmeldt på selve udgivelsesdatoen i alle store aviser. Her i Tyskland kommer der en anmeldelse hist og en anmeldelse pist - ofte et halvt år senere, bemærker han.
BLÅ BOG
• Kristian Ditlev Jensen (født 27. januar 1971 i Holbæk) er dansk forfatter og journalist. Han er uddannet fra Forfatterskolen.
• Han debuterede som skønlitterær forfatter i 2004 med romanen Livret, der vandt Bogforums Debutantpris. Inden da havde han i 2001 fået udgivet bogen "Det bliver sagt", der skildrer de seksuelle overgreb, han var udsat for som barn, og hvilke følger det har for ham som voksen. For denne bog fik han tildelt Weekendavisens Litteraturpris.
• Den prisbelønnede roman »Livret« handler om en mand og hans sorg. Hans kone har begået selvmord, og hans umiddelbare reaktion er at lukke sorgen ude ved at lade være med at tænke på hende. Han fremtræder især i starten af bogen som en mand, der er ude af kontakt med sine følelser. På den måde kan man se ham som følelsesmæssig afstumpet, men hans reaktion er måske naturlig. Som efterladt sidder man tilbage i choktilstand med tanker om alt det, man ikke fik sagt og gjort.
• »Livret« er historien om en traumatiseret person, der via en langsom proces når frem til, at han må se sin sorg i øjnene for at komme videre, og derfor en bog om bevidstgørelse. Kristian Ditlev Jensen har selv erfaringer med selvmord i familien.
Interviewet blev lavet med Kristian Ditlev Jensen, da han opholdt sig på Sild (Sylt) i 2006.
INTERVIEW. »Med denne unge dansker dukker der pljudselig en mester frem midt blandt alle postmodernismens uduelige elever. Han skriver let som en fjer om tragedier, er suveræn i nærmest nonchalant grad og har en sensorisk og emotionel energi, som er uden sidestykke«. Hans Magnus Enzensberger om Kristian Ditlev Jensen.
Af Hans Christian Davidsen
Hans første bog handlede om pædofili. Hans anden bog om selvmord. Og i disse dage sidder han og skriver på en ny roman om døden på Sild.
Den danske forfatter Kristian Ditlev Jensen har fået det årlige forfatterlegat, »Inselschreiber«, som Sylt Quelle uddeler en gang om året. Legatet skal blot give ham fred og ro til at skrive - den første måned i Rantum syd for Vesterland, den anden måned i Berlin.
Kristian Ditlev Jensen elsker tabuer. Er der et univers, hvor vi andre ikke har synderlig lyst til at være, så dykker han ned i det og forsøger at det og forsøger at få det ukendte og ubehagelige lavet om til sprog, til noget, der er værd at læse.
Researchen til hans kommende bog har blandt meget andet været timelange samtaler med en retsmediciner. Bogen - der formentlig udkommer om et års tid - er en universalhistorie om døden. Meningen er, at det skal være underholdende at læse om det forfærdelige. En stor ambition velsagtens, men indtil nu er det lykkedes for Kristian Ditlev Jensen, der i sensommeren udkom på det tyske marked med bogen »Leibspeise«, en oversættelse af hans succesroman »Livret«.
Autencitet
- Jeg vil gerne derud, hvor der ikke er så stort et sprog. Der er jo mange steder, hvor vort sprog aldrig rigtig slår til, og det er oftest i forbindelse med tabu-emner, siger Kristian Ditlev Jensen.
- En retsmediciners arbejde er noget af det, vi helst ikke vil vide af. Ingen af os bryder sig om at komme i et lighus. Men jeg har faktisk brugt lang tid til min research i selskab med retsmedicinere, fortæller Kristian Ditlev Jensen.
Og det er helt konkret viden, han er gået efter for at få autencitet i romanen. En retsmediciner fra Syddansk Universitet i Odense har brugt timer på at forklare, hvordan mordere går til værks.
- Typisk er selve det »håndværksmæssige« omkring mordet - om jeg så må sige - noget, de fleste film og romaner springer let hen over. Det er jo ofte ekstremt ubehageligt, og jeg er da også blevet chokeret over, hvor stor en indsigt en retsmediciner har i en morders fremgangsmåde. Halsmusklen er for eksempel en af de største muskler på menneskekroppen, så der kræves kraft og præcision for at slå et menneske ihjel med en kniv. Det var også overraskende at erfare, at et lig, der har ligget og svømmet rundt i havet, nok er meget medtaget, men at det indre har en meget behagelig duft af hav, salt og tang, siger Kristian Ditlev Jensen.
Miami Vice
Det er måske noget, han kan bruge fra Sild. Han har ikke lagt sig fast på, at Sild skal bruges i den kommende roman, men da han bruger miljøer fra flere steder på kloden, er det ikke umuligt, at øen kommer til at indgå i den.
- Jeg har rejst meget og til mange eksotiske steder de seneste år. Og Sild er aldeles fascinerende. Det er en underlig fornemmelse at køre over dæmningen med et biltog og så pludselig komme til Miami Vice - bare på tysk. Kombinationen af dette her meget fine tyske med store og prangende biler og så et landskab, der forekommer meget hjemligt for en dansker, det er en oplevelse, siger Kristian Ditlev Jensen.
Opholdet på Sild bliver kombineret med en oplæsningsrejse gennem Tyskland.
- Jeg er meget overrasket, så megen formalitet og ikke mindst høflighed, jeg er blevet mødt med. Det er man jo ikke vant til i Danmark. Først vidste jeg ikke, hvad jeg skulle i Frankfurt - bortset fra at læse op for et publikum. Opholdet på Sild og mine oplæsninger i Tyskland er noget, mit forlag har taget initiativ til. Det viste sig så, at jeg skulle igennem en masse interviews i Frankfurt. Min bog havde fået en god anmeldelse i Der Spiegel, og pludselig ville alle de større tyske aviser også have fat i mig, fortæller han.
Kristian Ditlev Jensen blev - helt uden at have bedt om det - en ombejlet herre på det tyske bogmarked. Egentlig var det forfatteren Hans-Magnus Enzensberger, der fik øje på ham og ville udgive hans bøger på tysk. Men efter en masse juridiske spindsfindigheder og mediebevågenhed lykkedes det aldrig Enzensberger at udgive Jensen. Bag kulissernes sloges tyske forlag derfor om rettighederne til Jensen næsten uden at kende ham. Når Enzensberger sagde, Jensen var interessant, måtte det jo være guf.
Nu er det endt med, at »Leibspeise« er udkommet på Hoffmann und Campe. Hans oversætter er fra Kiel og hedder Sigrid Engeler. Bogen har fået en fin modtagelse i de større tyske aviser.
- Det er pudsigt at sammenligne de tyske mediers litteraturkritik med de danske. I Danmark bliver alle større bøger anmeldt på selve udgivelsesdatoen i alle store aviser. Her i Tyskland kommer der en anmeldelse hist og en anmeldelse pist - ofte et halvt år senere, bemærker han.
BLÅ BOG
• Kristian Ditlev Jensen (født 27. januar 1971 i Holbæk) er dansk forfatter og journalist. Han er uddannet fra Forfatterskolen.
• Han debuterede som skønlitterær forfatter i 2004 med romanen Livret, der vandt Bogforums Debutantpris. Inden da havde han i 2001 fået udgivet bogen "Det bliver sagt", der skildrer de seksuelle overgreb, han var udsat for som barn, og hvilke følger det har for ham som voksen. For denne bog fik han tildelt Weekendavisens Litteraturpris.
• Den prisbelønnede roman »Livret« handler om en mand og hans sorg. Hans kone har begået selvmord, og hans umiddelbare reaktion er at lukke sorgen ude ved at lade være med at tænke på hende. Han fremtræder især i starten af bogen som en mand, der er ude af kontakt med sine følelser. På den måde kan man se ham som følelsesmæssig afstumpet, men hans reaktion er måske naturlig. Som efterladt sidder man tilbage i choktilstand med tanker om alt det, man ikke fik sagt og gjort.
• »Livret« er historien om en traumatiseret person, der via en langsom proces når frem til, at han må se sin sorg i øjnene for at komme videre, og derfor en bog om bevidstgørelse. Kristian Ditlev Jensen har selv erfaringer med selvmord i familien.
Interviewet blev lavet med Kristian Ditlev Jensen, da han opholdt sig på Sild (Sylt) i 2006.
Kommentarer