Blog
Musik og litteratur – med et lille twist af krimi
Jeg er medlem af DR’s P2 Klub (klassisk musik) og har deltaget i 2 bibliotekers fysiske lytteklubber her i foråret!
Jeg har hørt Carmina Burana, Beethovens Eroica-symfoni og skal i næste uge nyde Schuberts Forellekvintet. Lytteklubben fungerer som en læseklub: man får baggrundsorientering, man lytter til musikken, og man deler dernæst sine musikalske oplevelser med andre, hvis man har lyst – på bibliotekerne og på nettet –
Jeg blev selvfølgelig også inspireret til at læse og genlæse litteratur med musik i. Og der var ikke et øje tørt (af mine i hvert fald), da musikbibliotekaren på Gladsaxe Bibliotek varmt anbefalede Litteratursidens tema om Musik i litteraturen fra 2004 – et fyldigt tema udarbejdet i samarbejde med det nu hedengangne musikbibliotek.dk med mange eksterne bidragydere på artikelfronten og masser af litterær inspiration fra vores egne anmeldere. Et af mine yndlingstemaer faktisk!
Musikbibliotekaren anbefalede os at læse Vikram Seth: 'Den eneste musik' i anledning af Schuberts Forelle. Den handler nemlig bl.a. om det musikstykke, og er i øvrigt en helt vidunderlig kærlighedshistorie med masser af musik i - og godt skrevet! Den måtte jeg lige genlæse til lejligheden …
Og så til krimitwistet: Operagenren og krimigenren har altid haft et godt øje til hinanden, og begge genrer er kendt for de store følelsesmæssige dramaer, drab, jalousi og hævnakter, og Colin Dexters Inspector Morse var som bekendt inkarneret operaelsker!
Så hvorfor ikke – med den nært forestående krimimesse i Horsens i tankerne - lige få et par nye titler med? For operakrimier ser ud til at være en tendens for tiden, og to nye romaner ta’r begge udgangspunkt i de forholdsvis nybyggede operahuse i København og Oslo:
Der er danske Anne-Marie Vedsø Olesen: 'Glasborgen' - en foruroligende cocktail af barsk hverdagsrealisme blandet med kriminalromanen, kærlighedsdramaet og den gotiske gyser i en verden af vand, glas og musik, og der er norske Øystein Wiik: 'Dræbende applaus', en hæsblæsende krimidebut fra en mand, der er uddannet operasanger og kender miljøet indefra: magtkampene og stemningen på og bag scenen før en stor operapremiere.
Jeg har også lyst til at anbefale et par titler fra Litteratursidetemaet, både fordi de er litterære perler, men også – og især – fordi man får sådan en lyst til at få noget musikalsk ind under huden og føler sig så glad og løftet og henført, når man læser dem …
Prøv f.eks. ’Til musikken’ af Ketil Bjørnstad – ’Lea’ af Paul Mercier – ’Nocturner. Fem fortællinger om musik og skumring’ af Kazuo Ishiguro – ’Juleoratoriet’ af Göran Tunström
- og find mere inspiration i temaet om MUSIK og LITTERATUR …
Jeg er medlem af DR’s P2 Klub (klassisk musik) og har deltaget i 2 bibliotekers fysiske lytteklubber her i foråret!
Jeg har hørt Carmina Burana, Beethovens Eroica-symfoni og skal i næste uge nyde Schuberts Forellekvintet. Lytteklubben fungerer som en læseklub: man får baggrundsorientering, man lytter til musikken, og man deler dernæst sine musikalske oplevelser med andre, hvis man har lyst – på bibliotekerne og på nettet –
Jeg blev selvfølgelig også inspireret til at læse og genlæse litteratur med musik i. Og der var ikke et øje tørt (af mine i hvert fald), da musikbibliotekaren på Gladsaxe Bibliotek varmt anbefalede Litteratursidens tema om Musik i litteraturen fra 2004 – et fyldigt tema udarbejdet i samarbejde med det nu hedengangne musikbibliotek.dk med mange eksterne bidragydere på artikelfronten og masser af litterær inspiration fra vores egne anmeldere. Et af mine yndlingstemaer faktisk!
Musikbibliotekaren anbefalede os at læse Vikram Seth: 'Den eneste musik' i anledning af Schuberts Forelle. Den handler nemlig bl.a. om det musikstykke, og er i øvrigt en helt vidunderlig kærlighedshistorie med masser af musik i - og godt skrevet! Den måtte jeg lige genlæse til lejligheden …
Og så til krimitwistet: Operagenren og krimigenren har altid haft et godt øje til hinanden, og begge genrer er kendt for de store følelsesmæssige dramaer, drab, jalousi og hævnakter, og Colin Dexters Inspector Morse var som bekendt inkarneret operaelsker!
Så hvorfor ikke – med den nært forestående krimimesse i Horsens i tankerne - lige få et par nye titler med? For operakrimier ser ud til at være en tendens for tiden, og to nye romaner ta’r begge udgangspunkt i de forholdsvis nybyggede operahuse i København og Oslo:
Der er danske Anne-Marie Vedsø Olesen: 'Glasborgen' - en foruroligende cocktail af barsk hverdagsrealisme blandet med kriminalromanen, kærlighedsdramaet og den gotiske gyser i en verden af vand, glas og musik, og der er norske Øystein Wiik: 'Dræbende applaus', en hæsblæsende krimidebut fra en mand, der er uddannet operasanger og kender miljøet indefra: magtkampene og stemningen på og bag scenen før en stor operapremiere.
Jeg har også lyst til at anbefale et par titler fra Litteratursidetemaet, både fordi de er litterære perler, men også – og især – fordi man får sådan en lyst til at få noget musikalsk ind under huden og føler sig så glad og løftet og henført, når man læser dem …
Prøv f.eks. ’Til musikken’ af Ketil Bjørnstad – ’Lea’ af Paul Mercier – ’Nocturner. Fem fortællinger om musik og skumring’ af Kazuo Ishiguro – ’Juleoratoriet’ af Göran Tunström
- og find mere inspiration i temaet om MUSIK og LITTERATUR …
Kommentarer