Blog
Er bøger til for at blive set eller for at blive læst?
Skal bogreolens indhold være et udtryk for, hvem man er, eller for hvem man gerne vil have andre til at tro, at man er?
På DR’s hjemmeside kører lige nu en heftig debat om artiklen ”Her er bøgerne, du skal gemme væk”. Der er tale om tre litteraturanmeldere fra hhv. Weekendavisen, Berlingske og Information, som giver deres bud på hvilke bøger, man bør flove sig over at have stående fremme på bogreolen. Artiklen er måske nok skrevet med en vis ironisk distance, men alligevel aktiverer det litteratursyn, der ligger til grund for en sådan overskrift, stærke følelser hos mange af os ”almindelige læsere”. På Litteratursidens redaktion mener vi ikke, at bøger skal bæres som skinnende statussymboler, men at oplevelsen, og den betydning den enkelte bog har for den enkelte læser, er det centrale.
Hvis man forestiller sig en fremtid, hvor alle fysiske bøger er erstattet af elektroniske, og hvor bogryggene i reolerne alle er stoppet ind i en e-reader, vil sådan en diskussion ikke længere være relevant. Det vil ikke længere være pinligt at sidde med en lægeroman i toget, for ingen kan se, hvad man læser, og en dagligstue vil ikke længere være udstillingsrum for, hvor belæst man er. Men der vil samtidig heller ikke opstå de spontane samtaler om litteratur, som en fyldt og elsket bogreol kan kickstarte, når man er på besøg hos nogen, måske for første gang.
Jeg elsker at kigge på folks bogreoler. Jeg har dog ikke mine litteraturvidenskabelige briller på eller krydser af på Kulturkanonens liste over ’rigtige’ bøger, mens jeg gør det. Jeg elsker det, fordi de bøger, der står i folks bogreol, forhåbentlig er et udtryk for, hvilke bøger de godt kan lide. Jeg kan godt lide at forestille mig, alle de gange en slidt paperback har været med i sommerhus, eller hvor nænsomt en fint indbundet bog har været behandlet i lænestolen gennem mange frydefulde timer. Selvfølgelig bliver bogreolen også brugt som en slags ”kender du typen”, og selvfølgelig er der bøger, man er mere stolt af at have stående end andre, men derfor mener jeg ikke, man nogensinde skal gemme en god læseoplevelse væk, fordi den tilfældigvis er skrevet af en amerikansk bestseller-forfatter, oversat til dansk og endda i bogklub-udgave.
Min egen bogreol er ligeledes fyldt med bøger, jeg holder af. Når folk lurer på mine hylder, kan jeg godt lide at finde en af favoritterne frem, som jeg tror, vil passe til dem og låne dem den med hjem. Jeg har ganske givet også pinlige bøger i min reol, hvis man spørger smagsdommerne. Men de står der, fordi de betyder noget for mig. Og jeg synes, det er trist, hvis bøgerne skal sorteres efter nogle særlige kriterier, hvis jeg ikke kan få lov til at have Murakami på hylden, fordi jeg ikke kan japansk, eller hvis vi alle skal have de samme bøger stående fremme, fordi vi er bange for at litteraturpolitiet pludselig banker på og dømmer én for dårlig smag.
Skal bogreolens indhold være et udtryk for, hvem man er, eller for hvem man gerne vil have andre til at tro, at man er?
På DR’s hjemmeside kører lige nu en heftig debat om artiklen ”Her er bøgerne, du skal gemme væk”. Der er tale om tre litteraturanmeldere fra hhv. Weekendavisen, Berlingske og Information, som giver deres bud på hvilke bøger, man bør flove sig over at have stående fremme på bogreolen. Artiklen er måske nok skrevet med en vis ironisk distance, men alligevel aktiverer det litteratursyn, der ligger til grund for en sådan overskrift, stærke følelser hos mange af os ”almindelige læsere”. På Litteratursidens redaktion mener vi ikke, at bøger skal bæres som skinnende statussymboler, men at oplevelsen, og den betydning den enkelte bog har for den enkelte læser, er det centrale.
Hvis man forestiller sig en fremtid, hvor alle fysiske bøger er erstattet af elektroniske, og hvor bogryggene i reolerne alle er stoppet ind i en e-reader, vil sådan en diskussion ikke længere være relevant. Det vil ikke længere være pinligt at sidde med en lægeroman i toget, for ingen kan se, hvad man læser, og en dagligstue vil ikke længere være udstillingsrum for, hvor belæst man er. Men der vil samtidig heller ikke opstå de spontane samtaler om litteratur, som en fyldt og elsket bogreol kan kickstarte, når man er på besøg hos nogen, måske for første gang.
Jeg elsker at kigge på folks bogreoler. Jeg har dog ikke mine litteraturvidenskabelige briller på eller krydser af på Kulturkanonens liste over ’rigtige’ bøger, mens jeg gør det. Jeg elsker det, fordi de bøger, der står i folks bogreol, forhåbentlig er et udtryk for, hvilke bøger de godt kan lide. Jeg kan godt lide at forestille mig, alle de gange en slidt paperback har været med i sommerhus, eller hvor nænsomt en fint indbundet bog har været behandlet i lænestolen gennem mange frydefulde timer. Selvfølgelig bliver bogreolen også brugt som en slags ”kender du typen”, og selvfølgelig er der bøger, man er mere stolt af at have stående end andre, men derfor mener jeg ikke, man nogensinde skal gemme en god læseoplevelse væk, fordi den tilfældigvis er skrevet af en amerikansk bestseller-forfatter, oversat til dansk og endda i bogklub-udgave.
Min egen bogreol er ligeledes fyldt med bøger, jeg holder af. Når folk lurer på mine hylder, kan jeg godt lide at finde en af favoritterne frem, som jeg tror, vil passe til dem og låne dem den med hjem. Jeg har ganske givet også pinlige bøger i min reol, hvis man spørger smagsdommerne. Men de står der, fordi de betyder noget for mig. Og jeg synes, det er trist, hvis bøgerne skal sorteres efter nogle særlige kriterier, hvis jeg ikke kan få lov til at have Murakami på hylden, fordi jeg ikke kan japansk, eller hvis vi alle skal have de samme bøger stående fremme, fordi vi er bange for at litteraturpolitiet pludselig banker på og dømmer én for dårlig smag.
Kommentarer