Af litteraturstuderende Martin Laurberg
William S. Burroughs (1915-1997)
Oversigt
Tidlige værker: Junkie, The Naked Lunch
Cut-up romaner: Nova trilogien
Overgang til realistiske fortællinger: Western Lands trilogien
Biografi
William S. Burroughs var midt i trediverne, da han debuterede som forfatter. På trods af den sene start, nåede han at skrive over halvtreds værker, som spænder fra selvbiografiske fortællinger om homoseksualitet og stof(mis)brug, over kaotiske sprogeksperimenter, til nærmest episke beretninger om menneskehedens historie.
Burroughs var tilsyneladende opsat på at føre en eksperimenterende livsstil: Han studerede på det prestigefyldte Harvard University, men da han havde færdiggjort sine studier, lagde han det akademiske liv på hylden og ernærede sig i stedet som røver og hæler i forskellige storbyer i USA. I slutningen af 40erne besluttede han sig for at flytte til New York, for der at etablere sig som narkoman. Her mødte han forfatterspirerne Allen Ginsberg og Jack Kerouac, som senere skulle blive frontfigurer i beat-bevægelsen.
For at pleje sit stofmisbrug flyttede Burroughs til Texas, hvor politiet var mindre emsige. Her skrev han den spændende debutroman Junkie (1953), som er en selvbiografi om hans tilværelse som narkoman. På grund af det kontroversielle emne og Burroughs' rå og ligefremme stil, kunne romanen kun blive udgivet som smudslitteratur. En lignende roman, Queer, om hans homoseksuelle erfaringer, var så kontroversiel, at den først udkom i 1985.
Naked Lunch
I anden halvdel af halvtredserne rejste Burroughs rundt i Sydamerika og Afrika, efter at han ved et skæbnesvangert forsøg på at være Wilhelm Tell, var kommet til at dræbe sin kone med et pistolskud. Han slog sig ned i den marokkanske by Tanger, hvor han skrev romanen The Naked Lunch (1959) (da. Nøgen Frokost, 1967), der regnes for hans hovedværk, og som er et af de absolutte højdepunkter i hans litterære karriere. Romanen er et voldsomt sammensurium af stoffremkaldte hallucinationer, homoseksuelle fantasier og en slags samfundskritisk satire. Den er original på en rå og mareridtsagtig måde. Med The Naked Lunch fik Burroughs sit gennembrud.
Nova trillogien
I perioden herefter skrev han en række eksperimenterende værker. I den fremragende, men krævende Nova-trilogi - The Soft Machine (1961), The Ticket that Exploded (1962) og Nova Express (1964) - benyttede han 'cut-up metoden': Man klipper nogle tekster i stykker og sætter bidderne sammen til en ny tekst. Resultatet er en kalejdoskopisk og poetisk beskrivelse af et science fiction-univers, hvor en bande af intergalaktiske skurke - kendt som The Nova Mob - kæmper for kontrol over menneskeheden.
Trangen til at eksperimentere stilnede efterhånden af, og Burroughs' værker fra starten af 70erne har et mere ordinært udtryk, selvom indholdet ofte stadigvæk er særpræget: Den klassiske fortælling The 'Priest', They Called Him fra bogen Exterminator! (1973) er historien om en narkoman-præst, der finder en kuffert med to afskårne menneskeben.
Western Land trilogien
Brugen af den mere traditionelle fortællestil kulminerede i Western Lands trilogien, som består af de tre romaner Cities of the Red Night (1981), The Place of the Dead Roads (1983) og The Western Lands (1987). Trilogien blander elementer af det Vilde Vesten og det gamle Egypten med en detektivhistorie og en piratfortælling. Denne cocktail af fantastisk, realistisk og historisk stof er et forsøg på at kortlægge hoverpersonernes forhold til historien og deres muligheder for at gøre sig fri af den.
1990'erne
I alle sine værker har Burroughs en utrolig sans for at provokere og udpensle de mest tabubelagte dele af tilværelsen. Hans humor er sort og bidende, og hans satiriske samfundsskildringer er vanvittige uden at blive useriøse. I 90erne blev der vakt ny interesse for hans værker med David Cronenbergs filmatisering af The Naked Lunch (1991) og CD-udgivelsen af The 'Priest', They Called Him (1993) med guitarakkompagnement af Kurt Cobain.
Romannet - 1. august 2001
Kommentarer