Mona Lisa Kirk har gode evner som opdager. Det finder hun og politiet ud af i Set fra himlen, som er det første bind i en ny dansk serie på 7. Lene Rikke Bresson fortæller her hvilke tanker, der ligger bag serien.
Set fra himlen er den første spændingsroman i en påtænkt serie, hvad er seriens tema?
Serien med Mona Lisa Kirk har de syv dødssynder som tema. Jeg læste på et tidspunkt bogen "De syv dødssynder" af tidligere biskop Jan Lindhardt, fordi jeg gerne ville blive lidt klogere på det at tro som moderne menneske, og fordi jeg synes, at dødssynderne er en del af vores grundvilkår. Det er en god og velskrevet bog, men jeg synes også, at det var noget akademisk tankespind, som jeg havde svært ved at få ned på jorden og relatere til et dagligt liv. Så jeg tænkte, at hvis jeg skulle ind i det at tro og det, der udfordrer vores tro, så måtte jeg skrive fiktivt om dødssynderne. De syv dødssynder er for mig rammen om det at tro, og det kan man fint skrive en debatbog om, men hvis man skal ind i følelsen at tro, sker det bedst i en roman, fordi fiktionen rummer og forener tanke og følelser.
Serien foregår i tidsperioden 1989 - 2001, er der en speciel grund til dette valg?
Det er den periode, der formede min generation: os, der er født i 60'erne. Natten mellem den 9. og 10. november 1989 faldt Berlinmuren, og det fyldte meget i den måde, vi så verden på. Der var håb om en bedre verden. Et håb, der blev knust med terrorangrebet den 11. september 2001. Tiden mellem de to store begivenheder var sorgløs og gav os mulighed for at folde drømmenes faner ud. Og mønsteret her er i øvrigt interessant: Berlinmuren faldt 9/11, og World Trade Center faldt 11/9.
Hovedpersonen i romanen hedder Mona Lisa, hvordan vil du beskrive hende?
Mona Lisa er kasseret. Fra at være et menneske som du og jeg med drømme om familie og arbej-de bliver hun efter motorcykelulykken hjerneskadet og invalid. Drømmene stopper, og vreden tager over. Hvad skal hun bruge sig selv til? Hun har ændret sig og er ikke længere forelsket i den mand, hun giftede sig. Hun kan ikke læse eller skrive. Hun lider af afasi, der blandt andet giver migræneanfald, hvis hun overanstrenger sig. Heldigvis har hun gode naboer i landmanden Emil Sylvest og politikommissær Berg. De holder hende i gang, og Berg finder ud af, at Mona Lisa har en særlig evne til at se mønstre. Via genoptræning bliver den raske del af hendes hjerne endnu stærkere. Og den kan danne mønstre. Opklaringen af sager sammen med Berg bliver hendes redning. Der er igen brug for hende. Spørgsmålet er, om hun tør kærligheden igen? Vil feltlægen Nino gifte sig med en invalid? Og får hun børn, selv om hun ikke er egnet til det?
Mona Lisa er også en sammensat person – sådan som vi mennesker typisk er det. Hun er en, man kan holde af, men også en, man kan blive stjernetosset på.
Naturbeskrivelserne i din roman er meget flotte, er der en særlig grund til det?
Når jeg starter med at skrive, er det altid et sted - et landskab – der tænder mig. Jeg forelsker mig impulsivt i landskaber og natur, jeg møder på min vej. Alle de steder, jeg skriver om, besøger jeg igen og igen. Jeg indsnuser dufte, lyde og farver. Og når jeg kommer tilbage i mit skriveværelse, sætter jeg klassisk musik på og genkalder mig billeder af de steder, jeg har besøgt. Til musikken skriver jeg mine scener og folder naturen ud, så jeg på en måde komponerer naturen ind i teksten. Alle mine scener i romanen Set fra himlen er skrevet til Mozarts koncert for klarinet. Naturen er på samme måde en spejling af hovedpersonen Mona Lisas liv i romanen: smuk og barsk, men aldrig ligegyldig.
Bogen hedder Set fra himlen, hvorfor gør den det?
Hele plottet og det mønster, Mona Lisa skal finde, går ud på, at dødskunstværkerne skal ses fra himlen. I kunstverdenen hedder den slags kunst "land art", og her i Danmark er det f.eks. Robert Jacobsen, der har skabt det i Tørskind grusgrav. Samtidig skal titlen også forstås som et svar på, hvad dødssynden overmod/hovmod kan føre til: at vi for alt i verden vil være berømte – koste hvad det vil. Endda mord.
Dødskunst er en genial ide til en spændingsroman, hvad mener du selv om dødskunst?
Romanen Set fra himlen stiller spørgsmålet: "Hvor går grænsen for kunst?" Vi har set guldfisk i blender, lort på dåse, grise i montre, hesteofring, udstoppet hund etc. I kunstverdenen møder vi i den grad dødssynden overmod/hovmod. Her skal kunstnerne igen og igen overgå hinanden, og til tider bliver dette formålet i sig selv. I Set fra himlen er der en intrige om p-listen (provo-listen), der styres af tre magtfulde mænd indenfor kunstverdenen. Får man som kunstner sit kunstværk på p-listen, er man sikret støtte fra Kunststyrelsen og Freja-fonden. P-listen indeholder de kunstnere og kunstværker, som disse mænd anser for avantgarden, og styrer kunstens udvikling i Danmark. Er man ikke på p-listen, er man sat udenfor. Kasseret. Målt og vejet for let. Det får en kunstner til at skabe dødskunst i forsøget på at blive berømt uden om p-listen. Verdensberømt. Jeg har altid beundret mod, men jeg sætter grænsen ved overmod. Og derfor bryder jeg mig ikke om dødskunst i den virkelige verden. Det er usmageligt.
Kommentarer