Af Lotte Thomhave, Århus Kommunes Biblioteker
Foreningen ”Litteraturen på Scenen”, har siden 1996 stået bag en række fremragende arrangementer rundt omkring i Århus i samarbejde med Dansk PEN, Dansk Forfatterforening, Forfatterskolen, Århus Festuge og Danske Skønlitterære Forfattere. Senest med arrangementet Lyd+Litteratur-festival.
”Hvad sker der i sammenstødet mellem det skrevne ord og en kunstart som musikken, der ofte opfattes som mere sanselig og umiddelbar i sit udtryk? Hvad er det, der sættes i bevægelse, når grænseområderne mellem litteraturen og et musikalsk udtryk enten akkompagnerer eller udfordrer hinanden, og når det gennemreflekterede skrevne eller talte ord støder sammen med en række improviserede rytmiske lyde? Eller når det performative element, der konstituerer mange musikkoncerter, bliver en del af forfatterens udtryk i en oplæsningssituation.”
Det spørgsmål prøvede Niels Lyngsø at besvare og Litteratursiden var med på en lytter, da han gik på scenen og fortalte om forholdet mellem poesi og lydkunst.
Navnet Niels Lyngsø klinger nok velkendt i en del ører rundt omkring, både inden for og uden for de litterære kredse. Han har da også udgivet romaner, digtsamlinger og artikler om litteratur siden debuten i 1992 med digtsamlingen Maske & Maskine.
Mest kendt er han måske for sine eksperimenterende radiospil eller for den Brøndumske encyklopædi, som han var idémanden bag, som i øvrigt blev en velfortjent salgssucces.
Nye vinkler i det litterære udtryk er ofte den tilgang til litteraturen, som han skaber og bevæger sig i.
”Hvad sker der i overførslen fra et medie til et andet?” Spørgsmålet var udgangspunktet for Lyngsøs foredrag, der især handlede om, hvordan han arbejder med at overføre sine tekster til et mix mellem lyd og poesi.
"Det nye udtryk åbner for mange flere muligheder for betydning”, sagde Niels Lyngsø. I arbejdet med at skabe et nyt udtryk, har han bl.a. brugt en metronom, elektroniske lydkulisser og skuespillere, der forpustet render rundt efter en mikrofon i et lydstudie.
Tid og rum er begreber, der interesserer digteren, og det var disse, han fortalte om, mens han førte det talstærke publikum rundt inde i en verden af ord, støj og lyd. Foredraget vekslede mellem analyse og lydlige eksempler fra hans egne produktioner. Forvredne stemmer flåede sproget i stykker, afrevne tekststumper hvirvlede rundt i rummet, mens vi lyttede til den seneste optagelse fra ”Force majeure”. Flere af Niels Lyngsøs produktioner er udkommet både i bogformat og på CD. Og som naturligvis kan lånes på bibliotekerne.
Billedet ovenover viser en tekstside fra "Force Majeure", der grafisk demonstrerer sprogets opbrudte spor, og som gør det muligt for læseren at vandre ind i bogen ad de stier, han eller hun synes om.
Læs Niels Lyngsøs artikel om Tid og rum i kunsten på afsnitp.dk's hjemmeside
Kommentarer