af forfatter Katrine Marie Guldager
Man slås da i København
Ideen til "København" kom for mange år siden, men dengang var det selvfølgelig ikke nogen idé. Det var stadig en af de første gange, jeg var i København uden mine forældre. Min kusine og jeg havde været i Ungdomshuset på Nørrebro og var kørt med linie 16 ind mod Nørreport Station. Det var sent fredag aften, og bagest i bussen, hvor min kusine og jeg sad, var der en gruppe mænd, der var fulde. Det var tydeligt, at de gerne ville slås.
Stemningen vekslede mellem at være meget ubehagelig og løssluppen, farlig og ikke-farlig. Det er i hvert fald sådan, jeg husker det. Da vi kom til Nørreport Station stillede et par af mændene sig op ved udgangen og spærrede vejen, så de kunne bestemme, hvem, der skulle ud. De fleste fik lov til at komme igennem, men en eller to mænd blev holdt tilbage, de blev praktisk talt smidt ud på asfalten. Her blev de for øjnene af os alle sammen gennembanket, og de, der prøvede at blande sig, fik ogsaa tæsk. Det hele var så chokerende, at jeg bare blev stående og gloede. Heldigvis vidste min kusine, hvad vi skulle gøre, vi skulle nemlig gå. Vi skyndte os ned på Nørreport station, hvor vi sprang ind i et tog.
Har vi stadig ansvar for hinandens liv?
Nu er København gudskelov ikke et så voldeligt sted som jeg fik indtryk af dengang. Men hele situationen vakte en fundamental angst i mig: Hvad kunne man egentlig komme ud for et sted som København? Ikke i i min vildeste fantasi havde jeg forestillet mig noget så brutalt som det, jeg så. Mange år senere satte jeg mig ned og skrev en bog, ikke om vold, men om, hvordan man gebærder sig i det offentlige rum. Hvornår blander man sig, og hvornår går man bare videre? I hvor høj grad er vi ansvarlige for hinanden? Det, der har interesseret mig ved byen, er hele det felt som hverken er privat eller politisk, men som udgør det offentlige rum, vi alle sammen skal kunne færdes i. Uden at blive overfaldet og uden at ligge og gå til i rendestenen. Netop fordi det er det offentlig rum, der interesserer mig, er novellerne blevet iscenesat i gader og stræder, busser og toge. Steder hvor vi alle sammen, rig som fattig, høj som lav, er nødt til at komme. Spørgsmålet for mig har været, i hvor høj grad vi stadig har et ansvar for hinandens liv, i hvor høj grad vi stadig hænger sammen som samfund. Er limen, der holder det hele sammen ved at størkne?
At færdes i byrummet
Spørgsmålet kan ikke besvares entydigt, men færdes man i byrummet, mærker man ofte konflikten: Hvornår blander man sig, og hvornår skynder man sig at gå forbi? I bogen "København" findes begge dele, synes jeg. Der er både de helt isolerede personer, hvis skæbner knap nok strejfer hinanden, men der er også en hjælpende hånd af og til, en blomsterhandler med tilgivende øjne, en dame, der standser op for at kontrollere, om drengen på stentrappen er ok. Det er ikke nogen moralsk bog, jeg har villet skrive. Jeg har gerne ville åbne det felt, jeg her har beskrevet. Og så synes jeg også der er sket visse forandringer med København de 15 år, jeg har boet der. Ikke fordi, alt var ren lykke, da jeg kom dertil. Men jeg synes nok at atmosfæren er blevet en smule mere rå, folk har i højere og højere grad nok i sig selv.
Vi grynter os gennem vores gøremål
Disse linier skrives i Rom. Solen skinner, og foran den ejendom, jeg bor i, står portneren og snakker. Ved siden af ham står slagteren, og ved siden af ham står købmanden. De ved hvad der foregår, og hver eneste gade i dette kvarter er et fintmasket socialt netværk. Man bliver nærmest set ned på, hvis ikke man hilser korrekt og omstændeligt, hvis ikke man strør om sig med alle de fraser, der smører socialiteten. I København har vi snarere en tendens til at grynte os gennem vores gøremål i det offentlige rum. At vi har mistet noget er en gammel sandhed. Spørgsmålet er, om det er noget, vi skal begræde. Det er det spørgsmål, jeg prøver at rejse i "København".
Se Katrine Marie Guldagers forfatterportræt
Læs anbefalingen af Det grønne øje
Og læs om Styrt i Pletskud
Kommentarer