Fuldt hus til foredrag om tiden der forsvandt
skrevet af projektmedarbejder Lotte Thomhave
Vi var godt underholdt. Forfatteren Hans Edvard Nørregaard-Nielsen var mandag den 18. februar en eftertragtet gæst i Århus Kommunes Bibliotekers foredragsrække. Et foredrag, der trak halvandet hundrede tilhørere. Han favnede hele salen ved sit nærvær og direkte dialog med publikum. Her var plads til bittersøde historier fra en svunden tid i Vestjylland blandet med citater fra Bibelen og den højere poesi. En mesterfortæller, både i sine bøger og som foredragsholder.
Foredraget tog udgangspunkt i Nørregaard-Nielsens to selvbiografiske udgivelser Mands minde og Riber ret, der handler om forfatterens barndomsår i Vestjylland i 50erne og ungdomsårene i Ribe i 60erne. Tilhørerne kunne lytte til en oplagt fortæller, der hele tiden var i dialog med sit publikum.
Hans sindige fortællestil og jyske lune slog en rar og varm tone an i salen. Som en anden Møllehave flettede Nørregaard-Nielsen citater ind i sit foredrag fra dansk poesi, fra Bibelen og fra de danske salmer; men holdt sig alligevel ikke for god til at underholde med anekdoter om forhold mellem biskopper og husbestyrerinder. Især det sidste skabte en befriet stemning.
Foredraget udviklede sig snart til også at omfatte almene, men især helt konkrete begivenheder, der kunne udspille sig på den tid, hvor Danmark ændrede sig radikalt fra landbrugs- til industriland. En tid, hvor verden udefra sjældent greb ind i folks liv og forandrede deres kurs. En tid, hvor det at rejse til København var en begivenhed, der kun var forbeholdt de få, og så i hvert fald ikke mere end en gang i deres liv. En tid, som tilhørerne kunne genoplive i de to og en halv time, som arrangementet varede.
Billeder fra en svunden tid
Nørregaard-Nielsen omtalte med jysk beskedenhed sine prisbelønnede værker som sine "små" bøger. Mands minde og Riber ret er af anmeldere blevet betegnet som erindringsværker. Af andre som monumenter over en tid, der forsvandt, en slags danmarkshistorie, hvor den store historie bliver belyst af den lille fortælling. Bøgerne er fornemt illustreret ved fotograferne Kirsten Klein og Per Bak Jensen, der begge kan indfange magien i et landskab.
Forfatteren, der til daglig beskæftiger sig med billeder og er formand for direktionen i Ny Carlsbergfondet, interesserer sig naturligt for den historiske vinkel. Derfor insisterede han også på bøgernes særegne genrebetegnelse: Tidsbilleder.
"Et tidsbillede knytter sig nemlig til en egn, den egn, hvor jeg er opvokset. Den historie er vigtig at fortælle for at insistere på den værdighed og identitet for de mennesker, der voksede op på den tid. Deres livsvilkår har som oftest ikke har været særlig synlig i historien", sagde Nørregaard-Nielsen.
Barske vilkår
De barske vilkår, som bøgerne beskriver - fattigdommen, skammen og de store spændinger i familien - blev malet frem uden nogen form for sentimentalitet. "Så forfærdeligt var det heller ikke alt sammen", sagde Nørregaard-Nielsen og overraskede sikkert mange ved at påpege, at han slet ikke ville have noget liv, hvis ikke han tænkte kærligt på de små ting, som var dengang. Netop denne evne til at blive begejstret over de små ting i livet og dykke ned i detaljerne er bøgerne så rige på.
En af tilhørerne ville vide, om forfatteren havde skrevet dagbog i sin ungdom? Siden han nu kunne huske så meget og kunne beskrive stemningen så intens med dufte og lyde. Men alt var husket. "For det, som ikke kan huskes, er ikke værd at huske", var svaret. Trangen til at huske begivenheder fra barndommen og ungdommen hang sammen med den første store kærlighed. "Surdejen for mine bøger var mødet med min første hustru, som jeg var gift med i 22 år. Hvad vi havde sammen, havde jeg trang til at genoplive og prise. Hun var anledningen til, at jeg skrev mine bøger".
Litteraturpriser
Forfattervirksomheden kom ikke af sig selv. "Det var Johannes Riis (forlægger fra forlaget Gyldendal. Red.), der over et glas eller to, opfordrede mig til at gå i gang med manuskriptet, der skulle blive til "Mands minde". I lang tid vidste jeg ikke om manuskriptet overhovedet skulle udgives".
Manuskriptet blev færdigt og udkom på forlaget Gyldendal i 2000. Allerede året efter udkom så efterfølgeren "Riber ret". Bøgerne skulle vise sig at skabe større opmærksomhed, end forfatteren havde tænkt. Ikke mindre end to litterære priser er det blevet til. Weekendavisens litteraturpris fik forfatteren for Mands minde, og Riber ret skænkede ham boghandlernes De gyldne laurbær.
Om Hans Edvard Nørregaard-Nielsen
På trods af de hårde år i Ribe Katadralskole lykkedes det alligevel forfatteren at blive til noget. Hans Edvard Nørregaard-Nielsen, født 1945, er mag.art i kunsthistorie, var kunstkritiker ved Information 1971-78, blev museumsinspektør ved Ny Carlsberg Glyptotek 1978-88 og formand for de billedkunstneriske udvalg under Statens Kunstfond1981-83. Senere formand for Ny Carlsbergfondets direktion og for Ny Carlsberg Glyptoteks bestyrelse fra 1988.
De andre bøger
Forfatteren er ikke helt grøn, hvad angår det at skrive og udgive bøger. Hans Edward Nørregaard-Nielsen har flere faglitterære udgivelser bag sig. Skribentvirksomheden omfatter - udover erindringsbøgerne - tillige afhandlinger og videnskabelige artikler om bl.a. dansk havekunst og dansk barokarkitektur samt bidrag til værket Dansk Arkitektur. Han har skrevet flere bøger om personer, der er bærere af det københavnske bybillede som f.eks. H. C. Andersen, Christian Købke og Søren Kierkegaard.
De faglitterære bøger indeholder samme syn på verden som Mands minde og Riber ret, hvor den lille historie belyser den store; og hvor livet for fattigfolk bliver fortalt med stor respekt for, hvad de formåede i deres liv. På den måde bliver de selvbiografiske udgivelser et supplement til den store danske historie.
Kommer der flere bøger ?
En anden blandt tilhørerne ville vide, om der kom flere bøger? Det skulle vi ikke regne med. Nørregaard-Nielsen troede det ikke. Det må han have overvejet før, for allerede i forordet til Riber ret kan man læse følgende underfundige kommentar:
"Der er i ethvert bedre selskab en person, som skal lokkes til at synge, men bagefter ikke vil holde op. Riber ret skulle i forlængelse af Mands minde nødig gøre mig til en af slagsen".
Læs ham og lyt til hans sang i bøgerne Mands minde og Riber ret.
Lån bøgerne på biblioteket
Mands minde
Riber ret
Læs Bogwebs anmeldelse af Mands minde
Læs Weekendavisens anmeldelse af Riber ret
Relaterede links:
Andre bøger af forfatteren
Købke - om Christian Købke
Dansk kunst (bind 1)
Dansk Guldalderkunst fra Abildgaard til Hammershøi
Kongens København
Gyldne dage og mørke nætter
Hedebilleder
Jelling - december 2000
BogWeb - 28. februar 2002
Fuldt hus til foredrag om tiden der forsvandt
skrevet af projektmedarbejder Lotte Thomhave
Vi var godt underholdt. Forfatteren Hans Edvard Nørregaard-Nielsen var mandag den 18. februar en eftertragtet gæst i Århus Kommunes Bibliotekers foredragsrække. Et foredrag, der trak halvandet hundrede tilhørere. Han favnede hele salen ved sit nærvær og direkte dialog med publikum. Her var plads til bittersøde historier fra en svunden tid i Vestjylland blandet med citater fra Bibelen og den højere poesi. En mesterfortæller, både i sine bøger og som foredragsholder.
Foredraget tog udgangspunkt i Nørregaard-Nielsens to selvbiografiske udgivelser Mands minde og Riber ret, der handler om forfatterens barndomsår i Vestjylland i 50erne og ungdomsårene i Ribe i 60erne. Tilhørerne kunne lytte til en oplagt fortæller, der hele tiden var i dialog med sit publikum.
Hans sindige fortællestil og jyske lune slog en rar og varm tone an i salen. Som en anden Møllehave flettede Nørregaard-Nielsen citater ind i sit foredrag fra dansk poesi, fra Bibelen og fra de danske salmer; men holdt sig alligevel ikke for god til at underholde med anekdoter om forhold mellem biskopper og husbestyrerinder. Især det sidste skabte en befriet stemning.
Foredraget udviklede sig snart til også at omfatte almene, men især helt konkrete begivenheder, der kunne udspille sig på den tid, hvor Danmark ændrede sig radikalt fra landbrugs- til industriland. En tid, hvor verden udefra sjældent greb ind i folks liv og forandrede deres kurs. En tid, hvor det at rejse til København var en begivenhed, der kun var forbeholdt de få, og så i hvert fald ikke mere end en gang i deres liv. En tid, som tilhørerne kunne genoplive i de to og en halv time, som arrangementet varede.
Billeder fra en svunden tid
Nørregaard-Nielsen omtalte med jysk beskedenhed sine prisbelønnede værker som sine "små" bøger. Mands minde og Riber ret er af anmeldere blevet betegnet som erindringsværker. Af andre som monumenter over en tid, der forsvandt, en slags danmarkshistorie, hvor den store historie bliver belyst af den lille fortælling. Bøgerne er fornemt illustreret ved fotograferne Kirsten Klein og Per Bak Jensen, der begge kan indfange magien i et landskab.
Forfatteren, der til daglig beskæftiger sig med billeder og er formand for direktionen i Ny Carlsbergfondet, interesserer sig naturligt for den historiske vinkel. Derfor insisterede han også på bøgernes særegne genrebetegnelse: Tidsbilleder.
"Et tidsbillede knytter sig nemlig til en egn, den egn, hvor jeg er opvokset. Den historie er vigtig at fortælle for at insistere på den værdighed og identitet for de mennesker, der voksede op på den tid. Deres livsvilkår har som oftest ikke har været særlig synlig i historien", sagde Nørregaard-Nielsen.
Barske vilkår
De barske vilkår, som bøgerne beskriver - fattigdommen, skammen og de store spændinger i familien - blev malet frem uden nogen form for sentimentalitet. "Så forfærdeligt var det heller ikke alt sammen", sagde Nørregaard-Nielsen og overraskede sikkert mange ved at påpege, at han slet ikke ville have noget liv, hvis ikke han tænkte kærligt på de små ting, som var dengang. Netop denne evne til at blive begejstret over de små ting i livet og dykke ned i detaljerne er bøgerne så rige på.
En af tilhørerne ville vide, om forfatteren havde skrevet dagbog i sin ungdom? Siden han nu kunne huske så meget og kunne beskrive stemningen så intens med dufte og lyde. Men alt var husket. "For det, som ikke kan huskes, er ikke værd at huske", var svaret. Trangen til at huske begivenheder fra barndommen og ungdommen hang sammen med den første store kærlighed. "Surdejen for mine bøger var mødet med min første hustru, som jeg var gift med i 22 år. Hvad vi havde sammen, havde jeg trang til at genoplive og prise. Hun var anledningen til, at jeg skrev mine bøger".
Litteraturpriser
Forfattervirksomheden kom ikke af sig selv. "Det var Johannes Riis (forlægger fra forlaget Gyldendal. Red.), der over et glas eller to, opfordrede mig til at gå i gang med manuskriptet, der skulle blive til "Mands minde". I lang tid vidste jeg ikke om manuskriptet overhovedet skulle udgives".
Manuskriptet blev færdigt og udkom på forlaget Gyldendal i 2000. Allerede året efter udkom så efterfølgeren "Riber ret". Bøgerne skulle vise sig at skabe større opmærksomhed, end forfatteren havde tænkt. Ikke mindre end to litterære priser er det blevet til. Weekendavisens litteraturpris fik forfatteren for Mands minde, og Riber ret skænkede ham boghandlernes De gyldne laurbær.
Om Hans Edvard Nørregaard-Nielsen
På trods af de hårde år i Ribe Katadralskole lykkedes det alligevel forfatteren at blive til noget. Hans Edvard Nørregaard-Nielsen, født 1945, er mag.art i kunsthistorie, var kunstkritiker ved Information 1971-78, blev museumsinspektør ved Ny Carlsberg Glyptotek 1978-88 og formand for de billedkunstneriske udvalg under Statens Kunstfond1981-83. Senere formand for Ny Carlsbergfondets direktion og for Ny Carlsberg Glyptoteks bestyrelse fra 1988.
De andre bøger
Forfatteren er ikke helt grøn, hvad angår det at skrive og udgive bøger. Hans Edward Nørregaard-Nielsen har flere faglitterære udgivelser bag sig. Skribentvirksomheden omfatter - udover erindringsbøgerne - tillige afhandlinger og videnskabelige artikler om bl.a. dansk havekunst og dansk barokarkitektur samt bidrag til værket Dansk Arkitektur. Han har skrevet flere bøger om personer, der er bærere af det københavnske bybillede som f.eks. H. C. Andersen, Christian Købke og Søren Kierkegaard.
De faglitterære bøger indeholder samme syn på verden som Mands minde og Riber ret, hvor den lille historie belyser den store; og hvor livet for fattigfolk bliver fortalt med stor respekt for, hvad de formåede i deres liv. På den måde bliver de selvbiografiske udgivelser et supplement til den store danske historie.
Kommer der flere bøger ?
En anden blandt tilhørerne ville vide, om der kom flere bøger? Det skulle vi ikke regne med. Nørregaard-Nielsen troede det ikke. Det må han have overvejet før, for allerede i forordet til Riber ret kan man læse følgende underfundige kommentar:
"Der er i ethvert bedre selskab en person, som skal lokkes til at synge, men bagefter ikke vil holde op. Riber ret skulle i forlængelse af Mands minde nødig gøre mig til en af slagsen".
Læs ham og lyt til hans sang i bøgerne Mands minde og Riber ret.
Lån bøgerne på biblioteket
Mands minde
Riber ret
Læs Bogwebs anmeldelse af Mands minde
Læs Weekendavisens anmeldelse af Riber ret
Relaterede links:
Andre bøger af forfatteren
Købke - om Christian Købke
Dansk kunst (bind 1)
Dansk Guldalderkunst fra Abildgaard til Hammershøi
Kongens København
Gyldne dage og mørke nætter
Hedebilleder
Jelling - december 2000
BogWeb - 28. februar 2002
Vi var godt underholdt. Forfatteren Hans Edvard Nørregaard-Nielsen var mandag den 18. februar en eftertragtet gæst i Århus Kommunes Bibliotekers foredragsrække. Et foredrag, der trak halvandet hundrede tilhørere. Han favnede hele salen ved sit nærvær og direkte dialog med publikum. Her var plads til bittersøde historier fra en svunden tid i Vestjylland blandet med citater fra Bibelen og den højere poesi. En mesterfortæller, både i sine bøger og som foredragsholder.
Foredraget tog udgangspunkt i Nørregaard-Nielsens to selvbiografiske udgivelser Mands minde og Riber ret, der handler om forfatterens barndomsår i Vestjylland i 50erne og ungdomsårene i Ribe i 60erne. Tilhørerne kunne lytte til en oplagt fortæller, der hele tiden var i dialog med sit publikum.
Hans sindige fortællestil og jyske lune slog en rar og varm tone an i salen. Som en anden Møllehave flettede Nørregaard-Nielsen citater ind i sit foredrag fra dansk poesi, fra Bibelen og fra de danske salmer; men holdt sig alligevel ikke for god til at underholde med anekdoter om forhold mellem biskopper og husbestyrerinder. Især det sidste skabte en befriet stemning.
Foredraget udviklede sig snart til også at omfatte almene, men især helt konkrete begivenheder, der kunne udspille sig på den tid, hvor Danmark ændrede sig radikalt fra landbrugs- til industriland. En tid, hvor verden udefra sjældent greb ind i folks liv og forandrede deres kurs. En tid, hvor det at rejse til København var en begivenhed, der kun var forbeholdt de få, og så i hvert fald ikke mere end en gang i deres liv. En tid, som tilhørerne kunne genoplive i de to og en halv time, som arrangementet varede.
Billeder fra en svunden tid
Nørregaard-Nielsen omtalte med jysk beskedenhed sine prisbelønnede værker som sine "små" bøger. Mands minde og Riber ret er af anmeldere blevet betegnet som erindringsværker. Af andre som monumenter over en tid, der forsvandt, en slags danmarkshistorie, hvor den store historie bliver belyst af den lille fortælling. Bøgerne er fornemt illustreret ved fotograferne Kirsten Klein og Per Bak Jensen, der begge kan indfange magien i et landskab.
Forfatteren, der til daglig beskæftiger sig med billeder og er formand for direktionen i Ny Carlsbergfondet, interesserer sig naturligt for den historiske vinkel. Derfor insisterede han også på bøgernes særegne genrebetegnelse: Tidsbilleder.
"Et tidsbillede knytter sig nemlig til en egn, den egn, hvor jeg er opvokset. Den historie er vigtig at fortælle for at insistere på den værdighed og identitet for de mennesker, der voksede op på den tid. Deres livsvilkår har som oftest ikke har været særlig synlig i historien", sagde Nørregaard-Nielsen.
Barske vilkår
De barske vilkår, som bøgerne beskriver - fattigdommen, skammen og de store spændinger i familien - blev malet frem uden nogen form for sentimentalitet. "Så forfærdeligt var det heller ikke alt sammen", sagde Nørregaard-Nielsen og overraskede sikkert mange ved at påpege, at han slet ikke ville have noget liv, hvis ikke han tænkte kærligt på de små ting, som var dengang. Netop denne evne til at blive begejstret over de små ting i livet og dykke ned i detaljerne er bøgerne så rige på.
En af tilhørerne ville vide, om forfatteren havde skrevet dagbog i sin ungdom? Siden han nu kunne huske så meget og kunne beskrive stemningen så intens med dufte og lyde. Men alt var husket. "For det, som ikke kan huskes, er ikke værd at huske", var svaret. Trangen til at huske begivenheder fra barndommen og ungdommen hang sammen med den første store kærlighed. "Surdejen for mine bøger var mødet med min første hustru, som jeg var gift med i 22 år. Hvad vi havde sammen, havde jeg trang til at genoplive og prise. Hun var anledningen til, at jeg skrev mine bøger".
Litteraturpriser
Forfattervirksomheden kom ikke af sig selv. "Det var Johannes Riis (forlægger fra forlaget Gyldendal. Red.), der over et glas eller to, opfordrede mig til at gå i gang med manuskriptet, der skulle blive til "Mands minde". I lang tid vidste jeg ikke om manuskriptet overhovedet skulle udgives".
Manuskriptet blev færdigt og udkom på forlaget Gyldendal i 2000. Allerede året efter udkom så efterfølgeren "Riber ret". Bøgerne skulle vise sig at skabe større opmærksomhed, end forfatteren havde tænkt. Ikke mindre end to litterære priser er det blevet til. Weekendavisens litteraturpris fik forfatteren for Mands minde, og Riber ret skænkede ham boghandlernes De gyldne laurbær.
Om Hans Edvard Nørregaard-Nielsen
På trods af de hårde år i Ribe Katadralskole lykkedes det alligevel forfatteren at blive til noget. Hans Edvard Nørregaard-Nielsen, født 1945, er mag.art i kunsthistorie, var kunstkritiker ved Information 1971-78, blev museumsinspektør ved Ny Carlsberg Glyptotek 1978-88 og formand for de billedkunstneriske udvalg under Statens Kunstfond1981-83. Senere formand for Ny Carlsbergfondets direktion og for Ny Carlsberg Glyptoteks bestyrelse fra 1988.
De andre bøger
Forfatteren er ikke helt grøn, hvad angår det at skrive og udgive bøger. Hans Edward Nørregaard-Nielsen har flere faglitterære udgivelser bag sig. Skribentvirksomheden omfatter - udover erindringsbøgerne - tillige afhandlinger og videnskabelige artikler om bl.a. dansk havekunst og dansk barokarkitektur samt bidrag til værket Dansk Arkitektur. Han har skrevet flere bøger om personer, der er bærere af det københavnske bybillede som f.eks. H. C. Andersen, Christian Købke og Søren Kierkegaard.
De faglitterære bøger indeholder samme syn på verden som Mands minde og Riber ret, hvor den lille historie belyser den store; og hvor livet for fattigfolk bliver fortalt med stor respekt for, hvad de formåede i deres liv. På den måde bliver de selvbiografiske udgivelser et supplement til den store danske historie.
Kommer der flere bøger ?
En anden blandt tilhørerne ville vide, om der kom flere bøger? Det skulle vi ikke regne med. Nørregaard-Nielsen troede det ikke. Det må han have overvejet før, for allerede i forordet til Riber ret kan man læse følgende underfundige kommentar:
"Der er i ethvert bedre selskab en person, som skal lokkes til at synge, men bagefter ikke vil holde op. Riber ret skulle i forlængelse af Mands minde nødig gøre mig til en af slagsen".
Læs ham og lyt til hans sang i bøgerne Mands minde og Riber ret.
Lån bøgerne på biblioteket
Mands minde
Riber ret
Læs Bogwebs anmeldelse af Mands minde
Læs Weekendavisens anmeldelse af Riber ret
Relaterede links:
Andre bøger af forfatteren
Købke - om Christian Købke
Dansk kunst (bind 1)
Dansk Guldalderkunst fra Abildgaard til Hammershøi
Kongens København
Gyldne dage og mørke nætter
Hedebilleder
Jelling - december 2000
BogWeb - 28. februar 2002
Kommentarer