Wendys vidunderlige verden brister, da hun bliver svigtet af sin kæreste gennem 7 år. Hun var ellers lige begyndt at drømme om hvordan barneværelset skulle indrettes, da Peter nærmest flygter ud af parforholdet og ind i armene på en anden kvinde.
Marianne Verges debutroman er en fin og humoristisk samtidsroman om 30-årige Wendy og hendes livtag med kærligheden og den grå hverdag.
Hvordan er det gået til, at du som beklædningsdesigner er udkommet med din første roman?
Mode handler jo om at iscenesætte og fortælle historier. At researche, tematisere, analysere, låne elementer fra forskellige verdener og sætte dem sammen, så nye udtryk opstår. Den proces er ikke så forskellig fra det at skrive. Og vilkårene er lidt de samme: Du kan søge råd og vejledning hos andre, men det er DIT udtryk og dine valg - man er virkelig alene om det, så man skal lære at stole på sine idéer, knalde hovedet mod muren, rejse sig igen, begynde forfra. Kill your darlings, KISS (Keep it short and simple eller Knus ikke solens stråler - den sidste står jeg selv til regnskab for) - det er da nogle redskaber, som jeg også benytter mig af, når jeg skriver.
Jeg har altid øvet mig på at skrive. En dag mærkede jeg, at jeg stod med en idé og et udkast til en historie, som jeg godt kunne være bekendt at belemre verden med. Og så blev det alvor. Så skrev jeg mere målrettet og meget koncentreret på det, der blev til Wendys vidunderlige verden.
Vil du selv definere romanen som en del af chick-lit genren?
Den er ikke blevet modtaget som chick-lit. Hverken af forlaget eller af anmelderne. Men der var en pige, der på sin blog kaldte den for "chick-lit-heavy-samtidsroman-light". Der var også en anmelder, der skrev, at bogen var som et afsnit af Klovn, og at det jo ikke var den værste anbefaling. Serien Klovn og den aktuelle film Sandheden om mænd (og jeg er stor fan af begge) er jo også humoristiske fortællinger baseret på Peter-Pan temaet og er vel en fortsættelse af en komedie-tradition, der rækker tilbage til Woody Allens vidunderlige komedier fra 1970´erne og 80´erne om frustrerede new-yorkere, der ikke kan finde sig til rette i voksenlivet og parforhold.
Men for at vende tilbage til dit spørgsmål, så nej. Wendy skal ikke have et chik-lit label til at klæbe på sig. Et portræt af Peter Pan-generationen. En sørgmunter samtidsroman om kærlighed. I Weekendavisen kaldte Klaus Rothstein den for "en moderne sang om hjertesorg og et fint stykke satire over småborgerskabet". Det er jeg stolt af.
Hvem er Wendy - er hun en ganske almindelig ung kvinde på 30 - eller er hun usædvanlig for sin generation?
Wendy er en ganske almindelig ung kvinde. Og ganske usædvanlig. Det er det, hun slås med. Hun er splittet i mellem nogle miljøer og livsformer. Hun har idealet om kernefamilien i sig, men hun forsøger at gennemføre dette projekt med en Peter Pan-mand, som hele tiden flyver sin vej. Så finder hun en helt anden type mand, som kan give hende den tryghed og det voksenliv, hun troede, hun længtes efter, og så begynder hun selv at opføre sig lidt som Peter Pan og søge eventyret. Både hun og Peter har en rastløshed i sig. De lever i rum med mange åbne døre. Det er der en stor spænding i.
Findes den eneste ene?
Ja. Men problemerne opstår, når den eneste ene viser sig at have en udløbsdato. Eller en eneste anden, sådan som Wendy oplever det i bogen, da Peter forlader hende til fordel for Anna. Og hvad skal man så tro på? Vi vil jo helst høre historien om heltinden, der går en gruelig masse (mænd) i gennem for til sidst at blive forenet med den eneste ene. For hvis vi ikke opretholder forestillingen om den eneste ene og den livslange kærlighed som ideal, så mister vi hele den struktur, samfundet er bygget op omkring. Altså ægteskabet. Familien. Derfor er det også sådan et kæmpe nederlag, når stor kærlighed ikke er stor nok.
Kommentarer