Når de fysiske bøger 'går' digital, opstår der nye muligheder for eksponering og mersalg for forfattere. Men digitalisering af værker truer samtidig forfatternes levebrød, for alt digitalt indhold kan i princippet kopieres og deles. Læs hvad Forfatterforeningens formand Lotte Garbers mener om den digitale fremtid:
Det virker til, at forfatterne har mange forskellige holdninger til digitaliseringen af bøger. Nogle er for, nogle er meget imod. Hvordan ser jobmulighederne ud i fremtiden for dine medlemmer?
Det er vel sådan, at jobmulighederne, som du kalder det, er intakte. Det er jo ikke indholdet, der stilles spørgsmålstegn ved, det er mediet. Og vi er stadig de eneste, der kan levere det indhold, som hele branchen er afhængig af. Så uanset om man kun vil skrive til papir eller til web, vil der være en efterspørgsel, om end jeg tror, at digital litteratur bliver så almindeligt inden for en overskuelig årrække, at vi vil grine af denne artikel.
Ser du forretningsmodeller eller trends fra andre brancher, som kunne afprøves i den litterære verden, du befinder dig i?
Jeg tænker, at der kan blive nogle udfordringer fremover i at få økonomien til at spille for alle interessenter, og at man derfor skal turde forsøge sig med andre løsninger. Måske kan abonnementsordninger som i musikkens verden være interessante for en forfatter. I modsætning til musikken har vi reelt en mulighed for at udvide markedet - det ser vi jo i de store blockbusters som Stieg Larsson, hvor mange hundredetusinder ex. bliver solgt. Altså pludselig har vi fat i kunder, der har købt en bog i stedet for noget andet, ikke en kunde der har købt Stieg Larsson i stedet for en anden forfatter.
De danske forlag har længe været yderst tilbageholdende, når det gælder udforskning af de digitale muligheder. Hvad tror du, bliver forlagenes rolle i en digital fremtid?
Forlagene skal oppe sig og tilbage til en kernekompetence, der bibringer indholdet værdi. Det vil sige, at de skal oppe sig på redaktørfronten, og de skal oppe sig på markedsføringen - hvis de tør. Tryk og distribution bliver ikke længere en konkurrenceparameter.
Hvis man kigger på musikbranchen, har internettet bl.a. betydet at alle kan producere og publicere med større mangfoldighed i udbuddet som resultat. Hvor ser du de største muligheder - forlagene som garant for kvalitet eller internettet som garant for kvantitet?
Det kommer an på, hvilke muligheder man ønsker at dyrke: en folkelig mulighed hvor alle kan være forfattere, ja så har internettet vundet. Der er en hjemmeside for alle skrivelystne. Og selvfølgelig vil der kunne ske en form for kompetent selektion over tid på denne måde - man anbefaler enkelte sider/skribenter frem for andre - og pludselig er nye talenter skrabet fri. Men at have gatekeepere for litteraturen bliver altid en genvej til litterær kvalitet. Om det er forlag, løse agenter, uafhængige redaktører - det ved jeg ikke, jeg ved kun, at også her vil vi opleve mangfoldighed.
Kommentarer