Det er to vidt forskellige kunstnerkvinder, der er i fokus i årets nominerede romaner fra Danmark. Samme aften som Christina Hesselholdt og Kirsten Thorup blev nomineret til Nordisk Råds litteraturpris, kunne Kulturværftet i Helsingør præsentere de to forfattere for et veloplagt publikum.
Reportage af Anette Thede, webredaktør, Helsingør Kommunes Biblioteker
To kvindeportrætter
Det er historier om to meget forskellige kunstnerkvinder, der er omdrejningspunktet for de danske nominerede til prisen i år. Kirsten Thorups Erindring om kærligheden er en beskrivelse af et mor-datter-forhold, hvor den flyvske kunstnersjæl Tara ikke magter at tage sig af sin datter Siri. Christina Hesselholdts Vivian er et portræt af gadefotografen Vivian Maier (1926 – 2009). Hun ernærede sig som barnepige i rige familier, mens hun tog tusindvis af billeder af folk på gaden i New York og Chicago.
En roman om hjælpsomhed
At karaktererne i en roman kan udvikle deres eget liv, var Kirsten Thorups skriveproces et eksempel på.
"Jeg fik først greb om karakteren Tara, da jeg fandt ud, at hun skulle være skuespiller", sagde Kirsten Thorup i samtalen med kulturjournalist Tore Leifer.
"Hun har nemt ved at leve sig ind i andre mennesker. Men teaterlivet er for hårdt for hende for hun er for sårbar, og hun kan ikke skelne mellem de personer man skaber og virkeligheden," fortsatte Thorup. Det kom bag på forfatteren at mor-datter-temaet blev så centralt. "Egentlig ville jeg skrive en roman, hvor temaet var hjælpsomhed", pointerede Thorup og fortsatte: "men Tara er meget hjælpsom. Hun gifter sig bl.a. med en asylansøger for at hjælpe ham."
Inspiration fra en dokumentarfilm
At Christina Hesselholdt endte med at skrive roman om en kunstner var lidt af et tilfælde.
"I foråret 2014 ledte jeg efter en ide til en ny roman" fortalte Hesselholdt og fortsatte
"Jeg så tilfældigvis dokumentarfilmen 'Finding Vivian Maier', og blev optaget af hendes fotografier og deres kraft og skønhed, men også af den måde, hun blev fremstillet på. Jeg har også fået at vide, at Lars Norén i sin dagbøger har skrevet, at han havde lyst til at være i selskab med de mennesker på Vivian Maiers fotos."
Hesselholdt har dog haft etiske overvejelser om at skrive om en person, der har levet, og valgte en dramatiseret fortæller, som i romanen ind i mellem bryder ind med betragtninger om blandt andet fakta og fiktion.
Vivian Maier var en person, der ikke ville have passet ind i det moderne livs selfiekultur. Hun ønskede ingen opmærksomhed om sin person, hendes billeder blev aldrig udstillet, da hun var i live, og hun viste dem stort set ikke til nogen.
"Jeg tror, at det øjeblik, hvor hun kiggede i søgeren, var nok for hende," funderede Christine Hesselholdt.
Estimeret pris også uden for Norden
Mens nomineringen til Nordisk Råds litteraturpris var Christina Hesselholdt første, havde Kirsten Thorup prøvet det før.
"Jeg er meget glad for at blive nomineret. Det er jo en estimeret pris også uden for Norden", sagde hun.
Aftenens intensitet vidner om, at det er to særdeles spændende danske forfatterskaber med mange læsere, der er indstillet i år. Om en af de danske forfattere vinder prisen, ved vi først den 1. november, hvor prisen overrækkes i Finland. Vi ved dog, at der er en vis sandsynlighed for, at det er en kvinde, der vinder Nordisk Råds litteraturpris. Ud af de i alt 12 nominerede i år er de ni kvinder. Prisen er på 350.000 kr.
Se præsentationen af alle de nominerede.
Om nomineringen af Vivian skriver den danske priskomité blandt andet.
"Særprægede, smukke og originale sætninger eksploderer overalt i hendes roman og skaber en række mangefacetterede og fantasiæggende skildringer af personerne.
Vivian viser os en person, der dels har været ude for en hårdere skæbne end de fleste med en barndom fyldt med vold, misbrug og psykisk sygdom og et videre liv i monotoni og isolation, dels i sin kunstneriske og indre verden har en ømhed, skønhed og særegenhed, som man også ser det i hendes fotos – en splittelse mellem realitet og drøm, som de fleste kender, men som Hesselholdt accentuerer i exceptionel grad i sin fascinerende og dybt originale kunstnerroman.”
Læs hele indstillingen af Vivian her.
Om nomineringen af Erindring om Kærligheden skriver den danske priskomité blandt andet.
”At betegne Erindring om kærligheden som en mor/datter-roman er dog både rigtigt og forkert. Rigtigt, fordi Tara og Siris relation er den kærlighed uden hvilken intet. Forkert, fordi romanen med sit brede og detaljerede samtidsperspektiv også handler om alle de relationer, vi er bestemt af. Og måske i særdeleshed de relationer, som vi vægrer os ved at indgå i – f.eks. relationen til den rumæner, der hver dag står og tigger foran supermarkedet. Erindring om kærligheden er også i dét perspektiv en kulsort, uendelig nuanceret og viis roman. Den trækker vod i dybet, i vores fælles dyb, som kun virkelig litteratur kan gøre det.”
Læs hele indstillingen af Erindring om Kærligheden her.
Du kan også læse mere om Erindring om kærligheden og Vivian her på Litteratursiden.
Kommentarer