Den grimme ælling i den danske bogbrancheInterview med forlagschef Karsten Nielsen
People'sPress er et nystartet, dansk forlag, som blev meget omtalt i medierne, da de som noget af det første udgav Benn Q. Holm nyeste roman "Album" i efteråret 2002. Grunden til furoren var, at forlaget valgte at satse større på markedsføringen end vi har været vant til i Danmark. Læs forlagschef Karsten Nielsens svar på vores spørgsmål om deres tanker bag den nye grimme ælling i den danske forlagsverden.
I har på det nystartede forlag People'sPress måske en lidt anderledes tilgang til markedsføring af bøger end de etablerede forlag på markedet. Hvilke tanker gør I jer m.h.t. markedsføring ?
Hele ideen om People'sPress og ArtPeople, som forlaget er en del af, opstod ud fra et behov for at formidle kultur på en ny måde. Jan Degner, som kommer fra pladebranchen, og Jakob Kvist, der er forfatter og journalist, startede ArtPeople og jeg blev hurtigt tilknyttet som forlagschef. Først og fremmest ville vi samle forskellige former for kulturformidling, der kunne "snakke sammen" til glæde for kunstnerne. Derfor er ArtPeople både pladeselskab og forlag, og desuden booker vi hhv. musik og foredragsholdere samt laver publicistvirksomhed for bl.a. filmbranchen. Det giver nogle muligheder, som ikke eksisterer traditionelt i kulturbranchen. Fx udsender vi til marts en bog om filminstruktøren Nicolas Winding Refn og hans nye film "Fear X", samtidig med at vi markedsfører filmen i Danmark.
Med hensyn til forlagsdelen, People'sPress, delte vi alle en frustration over et fuldstændig statisk bogmarked, som stillede sig tilfreds med tingenes tilstand i stedet for at arrivere i det 21. århundrede og prøve at udvikle branchen. I bogbranchen er der en utrolig berøringsangst over for det kommercielle aspekt af at udgive bøger. Vi vender det hele om og mener, at vores funktion som forlag lige præcis er kommercielt, i den forstand at det er vores forpligtelse over for forfatterne at forvalte deres royalties bedst muligt, d.v.s. sørge for, at folk køber deres bøger. Desuden kan vi selvfølgelig alt det, som et traditionelt forlag kan, nemlig tilbyde kvalificeret redaktionel sparring osv. Mere specifikt arbejder vi konsekvent med samspillet mellem promotion og markedsføring. D.v.s. at vi afsætter flere ressourcer, både manpower og penge, end normalt til at sparke bøgerne ud over rampen. Bøger er jo en meget stærk vare, og det er helt absurd, hvis man som forlag ikke gør det maksimale for, at folk ved, at de findes. Og det synes jeg godt, en forfatter kan forlange af sit forlag. Og jeg tror også, at vi i de kommende år vil opleve, at forfatterne selv stiller de krav. Ikke kun til os, men til alle forlagene.
Har I en særlig linie i jeres udgivelsespolitik ?
Det er klart, at hvis en bog skal kunne markedsføres, stiller det omvendt også krav til forfatterne og til deres bøger. Vi skal have en "krog" at hænge markedsføringen op på. Vores ideal er at udgive de kvalitativt bedste danske og udenlandske bøger og så skræddersy markedsføring og promotion til hver enkelt bog. Og der er i princippet ikke forskel på en såkaldt smal, litterær bog og en bestseller, hvis man behandler dem individuelt og ikke kører dem igennem den samme standardiserede markedsføringsmølle.
Hvordan får man "overtalt" etablerede forfattere til at skifte til et nystartet forlag ?
Ved eksemplets magt, ligesom i alle andre af livets forhold. Ved at arbejde professionelt og med troværdighed.
Hvad laver I på People'sPress om 5 år ?
Vi har bidt os fast i det danske mediebillede som en etableret udgiver, der kommer boglæserne i møde uden at lefle for nogen. Og så har vi udvidet grænserne for, hvad det vil sige at udgive bøger i Danmark, så man ikke bare gør, som man plejer, men presser mulighederne til det yderste. For selv om vi i forvejen er en læsende nation, er der stadig et utal af muligheder for nytænkning ... hvis man tør.
Besøg ArtPeoples hjemmeside.
Skribent
28 feb.03
Den grimme ælling i den danske bogbrancheInterview med forlagschef Karsten Nielsen
People'sPress er et nystartet, dansk forlag, som blev meget omtalt i medierne, da de som noget af det første udgav Benn Q. Holm nyeste roman "Album" i efteråret 2002. Grunden til furoren var, at forlaget valgte at satse større på markedsføringen end vi har været vant til i Danmark. Læs forlagschef Karsten Nielsens svar på vores spørgsmål om deres tanker bag den nye grimme ælling i den danske forlagsverden.
I har på det nystartede forlag People'sPress måske en lidt anderledes tilgang til markedsføring af bøger end de etablerede forlag på markedet. Hvilke tanker gør I jer m.h.t. markedsføring ?
Hele ideen om People'sPress og ArtPeople, som forlaget er en del af, opstod ud fra et behov for at formidle kultur på en ny måde. Jan Degner, som kommer fra pladebranchen, og Jakob Kvist, der er forfatter og journalist, startede ArtPeople og jeg blev hurtigt tilknyttet som forlagschef. Først og fremmest ville vi samle forskellige former for kulturformidling, der kunne "snakke sammen" til glæde for kunstnerne. Derfor er ArtPeople både pladeselskab og forlag, og desuden booker vi hhv. musik og foredragsholdere samt laver publicistvirksomhed for bl.a. filmbranchen. Det giver nogle muligheder, som ikke eksisterer traditionelt i kulturbranchen. Fx udsender vi til marts en bog om filminstruktøren Nicolas Winding Refn og hans nye film "Fear X", samtidig med at vi markedsfører filmen i Danmark.
Med hensyn til forlagsdelen, People'sPress, delte vi alle en frustration over et fuldstændig statisk bogmarked, som stillede sig tilfreds med tingenes tilstand i stedet for at arrivere i det 21. århundrede og prøve at udvikle branchen. I bogbranchen er der en utrolig berøringsangst over for det kommercielle aspekt af at udgive bøger. Vi vender det hele om og mener, at vores funktion som forlag lige præcis er kommercielt, i den forstand at det er vores forpligtelse over for forfatterne at forvalte deres royalties bedst muligt, d.v.s. sørge for, at folk køber deres bøger. Desuden kan vi selvfølgelig alt det, som et traditionelt forlag kan, nemlig tilbyde kvalificeret redaktionel sparring osv. Mere specifikt arbejder vi konsekvent med samspillet mellem promotion og markedsføring. D.v.s. at vi afsætter flere ressourcer, både manpower og penge, end normalt til at sparke bøgerne ud over rampen. Bøger er jo en meget stærk vare, og det er helt absurd, hvis man som forlag ikke gør det maksimale for, at folk ved, at de findes. Og det synes jeg godt, en forfatter kan forlange af sit forlag. Og jeg tror også, at vi i de kommende år vil opleve, at forfatterne selv stiller de krav. Ikke kun til os, men til alle forlagene. Har I en særlig linie i jeres udgivelsespolitik ?
Det er klart, at hvis en bog skal kunne markedsføres, stiller det omvendt også krav til forfatterne og til deres bøger. Vi skal have en "krog" at hænge markedsføringen op på. Vores ideal er at udgive de kvalitativt bedste danske og udenlandske bøger og så skræddersy markedsføring og promotion til hver enkelt bog. Og der er i princippet ikke forskel på en såkaldt smal, litterær bog og en bestseller, hvis man behandler dem individuelt og ikke kører dem igennem den samme standardiserede markedsføringsmølle.
Hvordan får man "overtalt" etablerede forfattere til at skifte til et nystartet forlag ?
Ved eksemplets magt, ligesom i alle andre af livets forhold. Ved at arbejde professionelt og med troværdighed.
Hvad laver I på People'sPress om 5 år ?
Vi har bidt os fast i det danske mediebillede som en etableret udgiver, der kommer boglæserne i møde uden at lefle for nogen. Og så har vi udvidet grænserne for, hvad det vil sige at udgive bøger i Danmark, så man ikke bare gør, som man plejer, men presser mulighederne til det yderste. For selv om vi i forvejen er en læsende nation, er der stadig et utal af muligheder for nytænkning ... hvis man tør.
Besøg ArtPeoples hjemmeside.
People'sPress er et nystartet, dansk forlag, som blev meget omtalt i medierne, da de som noget af det første udgav Benn Q. Holm nyeste roman "Album" i efteråret 2002. Grunden til furoren var, at forlaget valgte at satse større på markedsføringen end vi har været vant til i Danmark. Læs forlagschef Karsten Nielsens svar på vores spørgsmål om deres tanker bag den nye grimme ælling i den danske forlagsverden.
I har på det nystartede forlag People'sPress måske en lidt anderledes tilgang til markedsføring af bøger end de etablerede forlag på markedet. Hvilke tanker gør I jer m.h.t. markedsføring ?
Hele ideen om People'sPress og ArtPeople, som forlaget er en del af, opstod ud fra et behov for at formidle kultur på en ny måde. Jan Degner, som kommer fra pladebranchen, og Jakob Kvist, der er forfatter og journalist, startede ArtPeople og jeg blev hurtigt tilknyttet som forlagschef. Først og fremmest ville vi samle forskellige former for kulturformidling, der kunne "snakke sammen" til glæde for kunstnerne. Derfor er ArtPeople både pladeselskab og forlag, og desuden booker vi hhv. musik og foredragsholdere samt laver publicistvirksomhed for bl.a. filmbranchen. Det giver nogle muligheder, som ikke eksisterer traditionelt i kulturbranchen. Fx udsender vi til marts en bog om filminstruktøren Nicolas Winding Refn og hans nye film "Fear X", samtidig med at vi markedsfører filmen i Danmark.
Med hensyn til forlagsdelen, People'sPress, delte vi alle en frustration over et fuldstændig statisk bogmarked, som stillede sig tilfreds med tingenes tilstand i stedet for at arrivere i det 21. århundrede og prøve at udvikle branchen. I bogbranchen er der en utrolig berøringsangst over for det kommercielle aspekt af at udgive bøger. Vi vender det hele om og mener, at vores funktion som forlag lige præcis er kommercielt, i den forstand at det er vores forpligtelse over for forfatterne at forvalte deres royalties bedst muligt, d.v.s. sørge for, at folk køber deres bøger. Desuden kan vi selvfølgelig alt det, som et traditionelt forlag kan, nemlig tilbyde kvalificeret redaktionel sparring osv. Mere specifikt arbejder vi konsekvent med samspillet mellem promotion og markedsføring. D.v.s. at vi afsætter flere ressourcer, både manpower og penge, end normalt til at sparke bøgerne ud over rampen. Bøger er jo en meget stærk vare, og det er helt absurd, hvis man som forlag ikke gør det maksimale for, at folk ved, at de findes. Og det synes jeg godt, en forfatter kan forlange af sit forlag. Og jeg tror også, at vi i de kommende år vil opleve, at forfatterne selv stiller de krav. Ikke kun til os, men til alle forlagene. Har I en særlig linie i jeres udgivelsespolitik ?
Det er klart, at hvis en bog skal kunne markedsføres, stiller det omvendt også krav til forfatterne og til deres bøger. Vi skal have en "krog" at hænge markedsføringen op på. Vores ideal er at udgive de kvalitativt bedste danske og udenlandske bøger og så skræddersy markedsføring og promotion til hver enkelt bog. Og der er i princippet ikke forskel på en såkaldt smal, litterær bog og en bestseller, hvis man behandler dem individuelt og ikke kører dem igennem den samme standardiserede markedsføringsmølle.
Hvordan får man "overtalt" etablerede forfattere til at skifte til et nystartet forlag ?
Ved eksemplets magt, ligesom i alle andre af livets forhold. Ved at arbejde professionelt og med troværdighed.
Hvad laver I på People'sPress om 5 år ?
Vi har bidt os fast i det danske mediebillede som en etableret udgiver, der kommer boglæserne i møde uden at lefle for nogen. Og så har vi udvidet grænserne for, hvad det vil sige at udgive bøger i Danmark, så man ikke bare gør, som man plejer, men presser mulighederne til det yderste. For selv om vi i forvejen er en læsende nation, er der stadig et utal af muligheder for nytænkning ... hvis man tør.
Besøg ArtPeoples hjemmeside.
Kommentarer