Det går godt for debutanterne i disse år, var hovedbudskabet i fredagens livlige debat i Litteratursidens stand om debutanter.
Paneldebatten mellem kritiker Lars Bukdahl, professor Anne-Marie Mai og forfatter Stine Pilgaard, modereret af chefredaktør Lise Vandborg lægger ud med at sætte fokus på læseoplevelsen: At læse en debutant skal være som at debutere som læser, siger Bukdahl og peger på nogle af sine største læseoplevelser, hvor han blev overrumplet af nye måder at skrive og sige tingene på, måder, som man i virkeligheden måtte sige tingene på. Stine Pilgaard vandt Munch-Christensens debutantpris i 2012, og hun har stadig har debutantoplevelsen på nært hold. Pilgaard satte således et helt skarpt billede på debutanten, da hun fortalte om, hvordan det havde været at skrive den anden bog. Pludselig oplevede hun, at hun gentog sig selv, og det blev et ekko af den første bog og ikke særligt godt. Debuten var noget der skete uden, at hun var bevidst om sig selv og sin stemme. I ”den svære toer” måtte hun genfinde sig selv et nyt sted.
Anne-Marie Mai peger på, at debutanterne de seneste par år har været klare i mæglet, de har fra begyndelsen haft tydelige egne stemmer. Så stærke at de hænger så godt ved, at hun stadig stiller spørgsmålet: hvad er det med det pizzaslice i de første linjer af Erics debut 7/11. Med reference til Strunge, som havde en plakat med ordet ’transcend’ (overskrid) hængende på sin væg, mener hun, at debutanterne i højere grad overskrider sig selv og de traditioner og dogmer, de skriver op imod. Det eksemplifficerer Bukdahl ivrigt. Debutanterne må gå en omvej for at skrive om klassiske emner som hjertesorg, seksualitet, eksistens og det at blive dannet som ungt menneske.
På den måde kommer et meget enigt og velklingende panel udenom det paradoks at kalde bøger om køn, seksualitet og identitet for ting, vi ikke før har set. De såkaldte modernitetsmarkører bliver beskrevet som en af de nye metoder til at skrive om de helt klassiske emner. Det har litteraturen altid gjort, det bliver den ved med, og det er derfor den altid er aktuel.
Da Lise Vandborg bringer forfatterskolen op, afviser panelet samstemmigt, at man kan skære litteratur med udspring i Forfatterskolen over én kam. Der er meget stor forskel på, hvad der bliver skrevet i skolens regi, og Forfatterskolen bliver snarere anset som et nøglekort til de rigtige miljøer samt en sund kritisk modstand.
Universiteterne er også en vigtig aktør for vækstlagets dannelse, understreger Anne-Marie Mai. Mange forfattere har en hel eller halv universitetsuddannelse bag sig, og et fag som litteraturhistorie har større betydning for samfundet, end regeringen mener med sine nedskæringer her og der. Også på kortere sigt understreger hun, og der lyder her et ”hørt!” fra publikum.
Lise Vandborg leder nu samtalen ind på det stigende antal små forlag og selve debutantprisens betydning. Det er ikke længere kun Gyldendal, der har adgang til alle perlerne. Især den grundige og meget professionelle redaktionsproces på de mindre forlag gør, at muldjorden for debutanten er gunstig. Når man debuterer går man ind i en værkproces.
Der bliver med andre ord taget rigtig godt hånd om debutantlitteraturen i disse år, og det er Bogforums såvel som Munch-Christensens debutantpris begge udtryk for.
Hvad prisen har af betydning, svarer Bukdahl klart på. Prisen er penge og en pegefinger. Pilgaard fortæller, at der nok kom flere invitationer ud i verden, og Anne-Marie Mai understreger, at prisens samarbejde med bibliotekerne og Litteratursiden er utrolig vigtig for udbredelse af prisen. Hvor Munch-Christensens debutantpris ligger lidt til den smalle side, trækker bibliotekssamarbejdet til den folkelige side, og på den måde bliver prisen for alvor en pegefinger, der gør, at mange får øje på de hæderkronede debutanter, som i virkeligheden kan læses af alle. Det er Stine Pilgaard et rigtig godt eksempel på.
Der var ingen tvivl om, at debutanterne har sit eget kammer i hjerterne på hver af paneldeltagerne, og både Bukdahl, Mai og Vandborg sidder i juryen for Munch-Christensens debutantpris. Paneldebatten blev da også en stor hyldest til debutanterne. Tilsidst blev det forudset at det igen næste år vil blive svært at finde bare to vindere af Munch-Christensens debutantpris. De mange mennesker som havde fundet vej til debatten i Litteratursidens stand bekræftede den overvældende interese fra læserne for debutanter.
Kommentarer