Tirsdag den 16. oktober udkommer Adda Lykkeboes nye roman Balladen om Antonie. I den anledning har BogWeb lavet et mini-interview med forfatteren.
Du debuterede i sen alder med den erotiske roman Kontrakten. Hvad har den og det betydet for dig?
I mit arbejdsliv havde jeg spændende opgaver, der optog mig meget. Jeg var bevidst om bibliotekets omdømme (Adda Lykkeboe har været bibliotekar i over 30 år / redaktionen), der ofte hang sammen med mine kollegers og min egen optræden og håndtering af sager. I min fritid havde jeg glæde af at danse og høre musik. Det var på alle måder et godt liv. Men den dag jeg i Toscana for første gang i min dagbog begyndte at skrive "hun" og ikke "jeg" og uden at vide det havde indledt Kontrakten, fandt jeg hjem til mig selv. Nu var jeg, hvor jeg skulle være. Jeg skulle jo skrive, selv skabe noget, og siden Kontrakten udkom, har jeg mere end nogensinde hvilet i mig selv. Jeg har fået mange tilbagemeldinger på bogen, og læserne har været åbne over for dens tema: hvad betyder utroskab i et ægteskab?
Du har nu udgivet din anden roman. Hvorfra har du hentet inspirationen?
"Hvem, hvis jeg skreg, ville høre mit råb blandt englenes ordener? Og sæt selv én af dem pludselig tog mig til hjerte: jeg ville forgå ved hans blotte stærkere liv." Sådan indleder Rainer Maria Rilke sin første Duino elegi, og den har jeg spændt op mod den anden elegis strofe: Opfanger englene virkelig kun deres eget, det, som de udstrømmer, eller er ofte, af vanvare, lidt af vort væsen med deri?
Hvad er det for en historie, du har villet fortælle med Balladen om Antonie. Hvilke temaer ligger der i den?
Ærkeenglen Gabriel tror, han kan styre Antonie, så at sige ved at gøre hende til sin marionet. Men han overvældes af en kærlighed, han ikke har kendt tidligere og giver afkald på sine vinger og sin udødelighed. Antonies væsen er strømmet ind i ham. Balladen om Antonie blev også en slægtsroman (det siger min redaktør). Jeg tænkte ikke på, hvad slags bog det var, mens jeg skrev, men min redaktør har også sagt, at jeg er en slags nordisk, magisk realist. Så englen, der bliver mand og oplever hele menneskelivets følelsesfylde, er ét tema. Et andet er Antonie, hvis skrig bliver hørt, da hun forcerer sin hest udover en dyb kløft og frelses af englen. Omkostningen ved at have omgang med ham er overvældende. Et tredje tema er familien og de bånd, der binder den sammen. Et fjerde er Antonies forvaltning af sit store talent. Hun er sanger, og skal hun nå det ypperste, lader det sig kun vanskeligt forene med mand og børn. Et femte tema er spørgsmålet om skæbne. Lærer vi os at få en skæbne, eller er vores skæbne noget, vi har lært at have, fordi vi har fået den?
Har du fortællingen færdig i hovedet, inden du går i gang? Eller kan fortællingen tage over, så du må ændre i forløbet?
Jeg har nogle hovedpersoner og en idé om, hvordan de er. Men helt styre dem kan jeg ikke, og undertiden overtaler de mig til at gå andre veje. Jeg fraviger dog ikke kravet om, at der skal være en psykologisk dækning, som jeg selv kan stå inde for.
Hvad læser du selv i øjeblikket, hvis du altså har tid?
Jeg prøver for 117.ende gang at komme igennem Osvald Spengler: Untergang des Abendlandes. Og så har jeg lånt en tysk bog af min bror om vores elskede, afdøde østrigske tenor, Richard Tauber. Vore ægtefæller plejer at løbe skrigende bort, når vi hengiver os til vores gamle indspilninger med ham. Selv synes vi, han tilhører verdenssangerne og forbliver ham til døden trofaste.
Relaterede links:
Kontrakten
Duino Elegier
Adda Lykkeboe på ForfatterNet
BogWeb - 15. oktober 2001
Kommentarer