Anmeldelse
Tove Pilgaard: Himmel af glas
En af Sønderjyllands stille og måske lidt oversete forfattere er Tove Pilgaard fra Tønder. Hun er ikke en kvinde af mange ord, men behøver dem heller ikke. Kort og præcist kan hun formulere en sindsstemning, skildre en situation eller karakterisere et menneske, så læseren ved, hvem de står overfor.
»Himmel af glas« er titlen på Tove Pilgaards bind fire i serien, der startede med »Glasbjerget« i 2000 og fortsatte med »Fuglehammen« i 2004 og »Forvandlingsdragten« i 2007. Handlingen foregår i Sønderjylland. Hovedpersonen er Inge med en beskeden opvækst i Jylland. Hun er gymnasielærer, har børn og børnebørn og en mand, der er flink og ganske almindelig. I »Forvandlingsdragten« skildres, hvordan hun savner friheden, men kan ikke sætte ord på, hvad det er, hun gerne vil.
I »Himmel af glas« er hendes mand død, og sorgen og rådvildheden truer med at tage magten fra Inge. Det er et klart og problemtynget kvindebillede, men fælles for Tove Pilgaards bøger er, at de også beskriver en kvindes livsenergi. Lektørudtalelser har forbundet Tove Pilgaards romanserie med den 1970er-bølge, der opstod med Maja Eklelöfs, »Rapport fra en gulvspand«, Herdis Møllehave og Jytte Rex.
Socialrealistisk kvindelitteratur
Hovedpersonen er usikker i al sin færd, har den berømte dårlige samvittighed over at beskæftige sig med andet end hjemmet, siger det forkerte, eller får ikke sagt tingene, når de skulle siges. Hun slæber rundt på så megen vrede og så mange uforløste følelser, at hun til tider er ved at sprænges og må have fred. Være alene.
Inge mener om sig selv, at hun altid kommer skævt ind på virkeligheden. Hun føler sig fastlåst, sky og forlegen. Gennemgående handler romanserien om den skrivende kvindes kamp for at få tid og rum og anerkendelse.
I de tidligere bind kan den gode og solide mand ikke forstå, at Inges arbejde med at skrive er andet end en hobby, som hun kan gå fra og til, når hun har lyst. Det drev Inge til vanvid, men i »Himmel af glas« bliver problemerne nogle andre, nu manden er død.
Tove Pilgaards bøger henvender sig ikke blot til kvinder i den modne alder, men også bredt til alle, der holder af en god slægtshistorie.
En af Sønderjyllands stille og måske lidt oversete forfattere er Tove Pilgaard fra Tønder. Hun er ikke en kvinde af mange ord, men behøver dem heller ikke. Kort og præcist kan hun formulere en sindsstemning, skildre en situation eller karakterisere et menneske, så læseren ved, hvem de står overfor.
»Himmel af glas« er titlen på Tove Pilgaards bind fire i serien, der startede med »Glasbjerget« i 2000 og fortsatte med »Fuglehammen« i 2004 og »Forvandlingsdragten« i 2007. Handlingen foregår i Sønderjylland. Hovedpersonen er Inge med en beskeden opvækst i Jylland. Hun er gymnasielærer, har børn og børnebørn og en mand, der er flink og ganske almindelig. I »Forvandlingsdragten« skildres, hvordan hun savner friheden, men kan ikke sætte ord på, hvad det er, hun gerne vil.
I »Himmel af glas« er hendes mand død, og sorgen og rådvildheden truer med at tage magten fra Inge. Det er et klart og problemtynget kvindebillede, men fælles for Tove Pilgaards bøger er, at de også beskriver en kvindes livsenergi. Lektørudtalelser har forbundet Tove Pilgaards romanserie med den 1970er-bølge, der opstod med Maja Eklelöfs, »Rapport fra en gulvspand«, Herdis Møllehave og Jytte Rex.
Socialrealistisk kvindelitteratur
Hovedpersonen er usikker i al sin færd, har den berømte dårlige samvittighed over at beskæftige sig med andet end hjemmet, siger det forkerte, eller får ikke sagt tingene, når de skulle siges. Hun slæber rundt på så megen vrede og så mange uforløste følelser, at hun til tider er ved at sprænges og må have fred. Være alene.
Inge mener om sig selv, at hun altid kommer skævt ind på virkeligheden. Hun føler sig fastlåst, sky og forlegen. Gennemgående handler romanserien om den skrivende kvindes kamp for at få tid og rum og anerkendelse.
I de tidligere bind kan den gode og solide mand ikke forstå, at Inges arbejde med at skrive er andet end en hobby, som hun kan gå fra og til, når hun har lyst. Det drev Inge til vanvid, men i »Himmel af glas« bliver problemerne nogle andre, nu manden er død.
Tove Pilgaards bøger henvender sig ikke blot til kvinder i den modne alder, men også bredt til alle, der holder af en god slægtshistorie.
Kommentarer