Anmeldelse
Reykjavik
- Log ind for at skrive kommentarer
Islands hotteste kriminavn og statsminister Katrín Jakobsdóttirs byder på et Cold Case mysterium om en ung piges forsvinden.
Ragnar Jonasson og Katrín Jakobsdóttirs forkærlighed for Agatha Christies krimier fornægter sig ikke i deres fælles projekt 'Reykjavik', som byder på klassisk, langsom whodunit-krimi. 'Reykjavik' lykkes godt med en gedigen opbygning af Cold Case mysteriet og det stemningsfulde tidsbillede, men mangler noget fremdrift mod slutningen og at lande plottet fornuftigt.
Handlingen begynder i sommeren 1956, hvor politibetjent Kristjan Kristjansson kaldes ud til den lille næsten ubeboede ø Videy ud for Reykjavik for at undersøge en ung kvindes forsvinden. 16-årige Laura har været ansat som ung pige i huset hos et prominent ægtepar, men opsiger pludselig sin stilling før tid og vil tilbage til fastlandet. Siden har ingen set Laura. Under efterforskningen fornemmer Kristjan, at hverken ægteparret eller fremtrædende folk i Reykjavik har interesse i sagens opklaring. Sagen henlægges til sidst som en Cold Case trods befolkningens store interesse. Siden går der ikke en dag, hvor Kristjan ikke tænker på Laura.
30 år senere i 1986 modtager den unge journalist Valur et mystisk anonymt brev med en ny ledetråd, og han beslutter sig for at skrive en reportage om den gamle sag og genbesøge gamle spor. Reykjavik er i 1986 på den anden ende i forbindelse med byens 200-års jubilæum og det forestående topmøde med Ronald Reagan og Mikhail Gorbatjov. Byen har undergået en stor byudvikling, og jo mere Valur graver sig ned i sagen, jo tydeligere er det, at der er en sammenhæng mellem flere fremstående spidser i byen og Laura-sagen.
'Reykjavik' falder i tre dele og strækker sig hen over tre årtier med hver sin hovedperson på den henlagte sag: politimanden Kristjan, journalisten Valur og Valurs søster, den litteraturstuderende Sunna. Der er overvejende fokus på opklaringsarbejdet med at forfølge forskellige spor og mistænkte, mens der ikke bruges meget opmærksomhed på at uddybe, hvorfor og hvordan forbrydelsen fandt sted, når plottet afsløres. Forvent et roligt tempo og en jævn spændingskurve med få dramatiske højdepunkter. En afkortning af sidetallet ville have give mere fremdrift, da tredje del føles som en gentagelse af anden del.
Krimiduoen lykkes godt med at skabe en original ramme omkring mysteriet og et levende atmosfærisk billede af Reykjavik ved at henlægge handlingen til 1986 med 200 års-jubilæet, topmødet og rundturene i byens kvarterer. En krimi for læsere der elsker langsomme mysterier med fokus på opklaringsarbejdet.
- Log ind for at skrive kommentarer
Islands hotteste kriminavn og statsminister Katrín Jakobsdóttirs byder på et Cold Case mysterium om en ung piges forsvinden.
Ragnar Jonasson og Katrín Jakobsdóttirs forkærlighed for Agatha Christies krimier fornægter sig ikke i deres fælles projekt 'Reykjavik', som byder på klassisk, langsom whodunit-krimi. 'Reykjavik' lykkes godt med en gedigen opbygning af Cold Case mysteriet og det stemningsfulde tidsbillede, men mangler noget fremdrift mod slutningen og at lande plottet fornuftigt.
Handlingen begynder i sommeren 1956, hvor politibetjent Kristjan Kristjansson kaldes ud til den lille næsten ubeboede ø Videy ud for Reykjavik for at undersøge en ung kvindes forsvinden. 16-årige Laura har været ansat som ung pige i huset hos et prominent ægtepar, men opsiger pludselig sin stilling før tid og vil tilbage til fastlandet. Siden har ingen set Laura. Under efterforskningen fornemmer Kristjan, at hverken ægteparret eller fremtrædende folk i Reykjavik har interesse i sagens opklaring. Sagen henlægges til sidst som en Cold Case trods befolkningens store interesse. Siden går der ikke en dag, hvor Kristjan ikke tænker på Laura.
30 år senere i 1986 modtager den unge journalist Valur et mystisk anonymt brev med en ny ledetråd, og han beslutter sig for at skrive en reportage om den gamle sag og genbesøge gamle spor. Reykjavik er i 1986 på den anden ende i forbindelse med byens 200-års jubilæum og det forestående topmøde med Ronald Reagan og Mikhail Gorbatjov. Byen har undergået en stor byudvikling, og jo mere Valur graver sig ned i sagen, jo tydeligere er det, at der er en sammenhæng mellem flere fremstående spidser i byen og Laura-sagen.
'Reykjavik' falder i tre dele og strækker sig hen over tre årtier med hver sin hovedperson på den henlagte sag: politimanden Kristjan, journalisten Valur og Valurs søster, den litteraturstuderende Sunna. Der er overvejende fokus på opklaringsarbejdet med at forfølge forskellige spor og mistænkte, mens der ikke bruges meget opmærksomhed på at uddybe, hvorfor og hvordan forbrydelsen fandt sted, når plottet afsløres. Forvent et roligt tempo og en jævn spændingskurve med få dramatiske højdepunkter. En afkortning af sidetallet ville have give mere fremdrift, da tredje del føles som en gentagelse af anden del.
Krimiduoen lykkes godt med at skabe en original ramme omkring mysteriet og et levende atmosfærisk billede af Reykjavik ved at henlægge handlingen til 1986 med 200 års-jubilæet, topmødet og rundturene i byens kvarterer. En krimi for læsere der elsker langsomme mysterier med fokus på opklaringsarbejdet.
Kommentarer