Anmeldelse
Pindsvinets elegance af Muriel Barbery
- Log ind for at skrive kommentarer
Kunne man lide Jostein Gaarders gennemgang af filosofihistorien i ’Sofies Verden’, vil man sandsynligvis også synes om ’Pindsvinets Elegance’.
Pindsvinets Elegance foregår i en parisisk herskabshus med tilhørende portnerske. Fortællingen er delt op i to spor og følger to hovedpersoner. Dels portnersken og dels en af husets beboere.
Portnersken Renée er 54 år gammel og beskriver sig selv som lille, grim, plump og ikke særlig elskværdig. Udadtil lever hun op til den gængse opfattelse en portnerske. Hun svarer kortfattet og uinteresseret, når folk henvender sig til hende, og hun an-strenger sig i det hele taget for at virke enfoldig. Indadtil er hun imidlertid helt anderledes. Hun er belæst udi både filosofi og litteratur. Hun kan desuden sin filmhistorie og formår at falde i svime over bestemte hollandske malere.
På den anden side er der Paloma. Hun bor i selve herskabsejendommen og er ud af en familie på samfundets top. Hun er 12 år gammel og er ikke alene intelligent, men også forholdsvis livsklog. Derfor har hun indset, at voksenlivet er forlorent, og hun har besluttet sig for at tage sit eget liv, når hun fylder 13.
Ligesom Renée lever Paloma et slags hemmeligt eller i hvert fald tilbagetrukket liv. Hun har selvsagt ikke haft tid til at læse lige så mange bøger som Renée, men hun har alligevel en forbløffende indsigt i mange ting, når man tager hendes alder i betragtning.
Fælles for Renée og Paloma er deres forkærlighed for japansk kultur. Så da den japanske - og lidt hemmelige - Mr. Ozu en dag flytter ind i en af lejlighederne, opstår et spændende møde mellem fransk og japansk kultur og imellem ung og gammel. Det bliver efterhånden klart, at høj intelligens ikke nødvendigvis er det eneste saliggørende i verden. Og muligvis er det ikke helt uproblematisk at leve en skyggetilværelse som filosof og litterat, mens man officielt er den dumme portnerske.
’Pindsvinets Elegance’ er for dem, som har mod på at læse om begreber som marxisme, psykoanalyse, fænomenologi og æstetik i en skønlitterær ramme. Men har man det, venter der en hyggelig og godt skrevet fortælling, som formår at sætte en række tunge begreber ind i en sammenhæng, hvor de bliver vedkommende og anvendelige.
- Log ind for at skrive kommentarer
Kunne man lide Jostein Gaarders gennemgang af filosofihistorien i ’Sofies Verden’, vil man sandsynligvis også synes om ’Pindsvinets Elegance’.
Pindsvinets Elegance foregår i en parisisk herskabshus med tilhørende portnerske. Fortællingen er delt op i to spor og følger to hovedpersoner. Dels portnersken og dels en af husets beboere.
Portnersken Renée er 54 år gammel og beskriver sig selv som lille, grim, plump og ikke særlig elskværdig. Udadtil lever hun op til den gængse opfattelse en portnerske. Hun svarer kortfattet og uinteresseret, når folk henvender sig til hende, og hun an-strenger sig i det hele taget for at virke enfoldig. Indadtil er hun imidlertid helt anderledes. Hun er belæst udi både filosofi og litteratur. Hun kan desuden sin filmhistorie og formår at falde i svime over bestemte hollandske malere.
På den anden side er der Paloma. Hun bor i selve herskabsejendommen og er ud af en familie på samfundets top. Hun er 12 år gammel og er ikke alene intelligent, men også forholdsvis livsklog. Derfor har hun indset, at voksenlivet er forlorent, og hun har besluttet sig for at tage sit eget liv, når hun fylder 13.
Ligesom Renée lever Paloma et slags hemmeligt eller i hvert fald tilbagetrukket liv. Hun har selvsagt ikke haft tid til at læse lige så mange bøger som Renée, men hun har alligevel en forbløffende indsigt i mange ting, når man tager hendes alder i betragtning.
Fælles for Renée og Paloma er deres forkærlighed for japansk kultur. Så da den japanske - og lidt hemmelige - Mr. Ozu en dag flytter ind i en af lejlighederne, opstår et spændende møde mellem fransk og japansk kultur og imellem ung og gammel. Det bliver efterhånden klart, at høj intelligens ikke nødvendigvis er det eneste saliggørende i verden. Og muligvis er det ikke helt uproblematisk at leve en skyggetilværelse som filosof og litterat, mens man officielt er den dumme portnerske.
’Pindsvinets Elegance’ er for dem, som har mod på at læse om begreber som marxisme, psykoanalyse, fænomenologi og æstetik i en skønlitterær ramme. Men har man det, venter der en hyggelig og godt skrevet fortælling, som formår at sætte en række tunge begreber ind i en sammenhæng, hvor de bliver vedkommende og anvendelige.
Kommentarer