Anmeldelse
Når månen titter gennem ruden
Skygger over Nørrejylland
En anmeldelse af "Når månen titter gennem ruden" af Lars Thomassen
De 8 noveller er Lars Thomassens debut som skønlitterær forfatter. Tidligere har Thomassen skrevet rocklyrik til forskellige bands som Kick the Kangaroo og Chasing Grace. Novellerne er letlæselige og vil underholde de fleste, især de som genkender bestemte pejlemærker i og omkring Billund. Kun geografien afspejler Thomassens eget liv, alt imens selve fortællingerne fjerner sig gradvist fra virkeligheden.
Thomassen rammer ned imellem to genrer som viser sig meget populære netop nu: Litteratur om Udkantsdanmark og krimien. Tidens mest solgte danske forfattere behandler Danmarks udkantsområder, blandt andre Erling Jepsen og Helle Helle.
Krimiens genkomst, repræsenteret ved eksempelvis Sara Blædel og Jussi Adler-Olsen, er under transformation.Som genre er krimien ved at udvikle sig i retning af det regulære gys, hvor almene overbevisninger og naturlove kan gradbøjes. Krimien synes at have et stadig voksende potentiale for at blive endnu mere voldsom og grotesk. I den klassiske kriminalfortælling er hverdagen ofte øredøvende almindelig. Men i den nye skandinaviske krimi inddrages elementer, som vi ellers kun kender fra gysergenren. Når månen titter gennem ruden er således i sin genrekonstruktion meget moderigtig.
Der er risiko for at læseren, på baggrund af bogens omslag, vil forvente en mere traditionel form for gyserhistorie: Et par dyriske øjne stirrer på læseren fra skovens mørke, alt imens månen oplyser et faldefærdigt skur. I forventning om en overflod af vampyrer, varulve og spøgelser, er det overraskende kun at møde en enkelt genganger eller to.
Thomassen arbejder med en form for løst vævet realisme, hvor det unaturlige indimellem bryder ind. Læseren får lov at kigge med, alt imens en række mennesker møder deres skæbne på helt uventet måde. Fælles for historiernes tema er den overbevisende normalitet, som begyndelsesvist præger universet. Læseren introduceres for et helt almindeligt setup - men det almindelige viser sig snart at være helt ualmindeligt. Det er tydeligt, at Thomassen interesserer sig for det enkelte menneskes skyggesider og med fortællingerne blotlægges de sindsoprivende, latente personlighedstræk. Hovedpersonerne bør ikke stole på nogen – ikke en gang sig selv.
Thomassen leger med formen og tillader sig at afbryde sin egen fortælling, for at advare læseren om de forestående rædsler. Her skabes en urolig og ildevarslende stemning der højner intensiteten. Derudover benytter Thomassen sig af en række intertekstuelle referencer, blandt andet til rocklyrik og gysets mester, Stephen King. Forfatteren skriver sig selv ind i enkelte historier og gør på den måde novellerne yderst personlige.
Sproget synes lidt uøvet og usikkert. Til gengæld er Thomassen dygtig til at konstruere de forfærdende plots, som overrasker ikke bare én, men flere gange.
Titelnovellen Når månen titter gennem ruden er udvalgt til novellesamlingen Døden har en årsag, udgivet ved Kandor, 2015.
Skygger over Nørrejylland
En anmeldelse af "Når månen titter gennem ruden" af Lars Thomassen
De 8 noveller er Lars Thomassens debut som skønlitterær forfatter. Tidligere har Thomassen skrevet rocklyrik til forskellige bands som Kick the Kangaroo og Chasing Grace. Novellerne er letlæselige og vil underholde de fleste, især de som genkender bestemte pejlemærker i og omkring Billund. Kun geografien afspejler Thomassens eget liv, alt imens selve fortællingerne fjerner sig gradvist fra virkeligheden.
Thomassen rammer ned imellem to genrer som viser sig meget populære netop nu: Litteratur om Udkantsdanmark og krimien. Tidens mest solgte danske forfattere behandler Danmarks udkantsområder, blandt andre Erling Jepsen og Helle Helle.
Krimiens genkomst, repræsenteret ved eksempelvis Sara Blædel og Jussi Adler-Olsen, er under transformation.Som genre er krimien ved at udvikle sig i retning af det regulære gys, hvor almene overbevisninger og naturlove kan gradbøjes. Krimien synes at have et stadig voksende potentiale for at blive endnu mere voldsom og grotesk. I den klassiske kriminalfortælling er hverdagen ofte øredøvende almindelig. Men i den nye skandinaviske krimi inddrages elementer, som vi ellers kun kender fra gysergenren. Når månen titter gennem ruden er således i sin genrekonstruktion meget moderigtig.
Der er risiko for at læseren, på baggrund af bogens omslag, vil forvente en mere traditionel form for gyserhistorie: Et par dyriske øjne stirrer på læseren fra skovens mørke, alt imens månen oplyser et faldefærdigt skur. I forventning om en overflod af vampyrer, varulve og spøgelser, er det overraskende kun at møde en enkelt genganger eller to.
Thomassen arbejder med en form for løst vævet realisme, hvor det unaturlige indimellem bryder ind. Læseren får lov at kigge med, alt imens en række mennesker møder deres skæbne på helt uventet måde. Fælles for historiernes tema er den overbevisende normalitet, som begyndelsesvist præger universet. Læseren introduceres for et helt almindeligt setup - men det almindelige viser sig snart at være helt ualmindeligt. Det er tydeligt, at Thomassen interesserer sig for det enkelte menneskes skyggesider og med fortællingerne blotlægges de sindsoprivende, latente personlighedstræk. Hovedpersonerne bør ikke stole på nogen – ikke en gang sig selv.
Thomassen leger med formen og tillader sig at afbryde sin egen fortælling, for at advare læseren om de forestående rædsler. Her skabes en urolig og ildevarslende stemning der højner intensiteten. Derudover benytter Thomassen sig af en række intertekstuelle referencer, blandt andet til rocklyrik og gysets mester, Stephen King. Forfatteren skriver sig selv ind i enkelte historier og gør på den måde novellerne yderst personlige.
Sproget synes lidt uøvet og usikkert. Til gengæld er Thomassen dygtig til at konstruere de forfærdende plots, som overrasker ikke bare én, men flere gange.
Titelnovellen Når månen titter gennem ruden er udvalgt til novellesamlingen Døden har en årsag, udgivet ved Kandor, 2015.
Kommentarer