02 apr.12

1 kommentar
AfMerete Pryds Helle
søn, 15/04/2012 - 13:37

Kære Henriette;

jeg er glad for at du kan lide Livs bog Næsten levende; men noget forundret over din genreopfattelse. Du ser tilsyneladende en krimi som udelukkende bestemt af et tema der hedder mord, undersøgelse og opklaring, og hvis en krimi ikke lever op til det skema, er det ikke en krimi. Men for det første er det tydeligt at denne bog har et tvist, når vi vælger betegnelsen "Slægtskrimi"; for det andet er det en noget begrænset genreopfattelse, du stiller op. Der er masser af krimier, der følger morderen og mordet fra planlægningen til udførelsen; masser der ikke er interesseret i politiarbejde og opklaring. Det væsentlige ved en krimi er vel, at den beskæftiger sig med de forbyderiske sider af menneskesindet og undersøger hvorfor vi bliver kriminelle og mordere. Liv har efterhånden skrevet 3 krimier, og ved udgivelsen afhver af dem, er der mennesker, jeg taler med, som synes at krimien ikke lige lever op til deres forventning og ikke ligner den slags, de plejer at læse. Når jeg så spørger til deres læsning, har folk tit en bestemt forfatter eller genre de holder sig til, at fra Jan Guillou til Agatha Christie eller Dashiell Hammet eller Minette Walters etc. Og de synes ikke Livs bog ligner dem, de plejer at læse. Det gør den heller ikke, men det er også tydeligt, at de, der læser Hammet, ikke kan lide Liza Marklund, at de der læser Guillou sjældent er til Dorothy L. Sayers. Og det er jo også fint, for der er meget at gå i gang med at læse. Problemet er, synes jeg, hvis man anmelder en krimi og mener at den falder udenfor genren uden at kende genren til bunds, men har defineret hele krimigenren som den undergenre, der er politi/detektivromanen. Næsten levende er ikke hverken en politi eller detektiv roman, men det kalder den sig heller ikke. Men den beskæftiger sig med mord, vold og bedrag i flere generationer, og undersøger, hvad det enkelte menneske er i stand til, når det bliver presset hårdt nok. Og derfor er det efter min bedste overbevisning og læsning af hele genren bestemt en krimi.

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer