Anmeldelse
Min dag i nulte
- Log ind for at skrive kommentarer
Historie om hverdagen i nulte klasse med fokus på at styrke de sociale kompetencer hos børn. Velegenet både til forberedelse på skolelivet og til brug i klassen.
At starte i skole er en vigtig fase i alle børns liv. I denne kombinerede billedbog og arbejdsbog beskrives, hvad der sker en typisk dag i nulte gennem en historie om en gruppe kammerater. Samtidig sætter bogen fokus på de konflikter, der kan opstå. Sideløbende med historien er der forslag til lærere og forældre til aktiviteter og dialog til at understøtte de sociale kompetencer. Bogen kan både kan bruges som forberedelse til skolelivet og i klassen.
Historien følger kammeraterne Otto, Carl, Tinka, Sofia og Elias i 0.A. Dagen starter med aflevering og morgensamling. Herefter er det dansktime, 10-mad og toiletbesøg. Så er det tid til billedkunst og idræt, hvorefter der er spisefrikvarter. Efter maden og det store frikvarter har børnene matematik og legetime, og dagen sluttes af med oprydning, før nogen skal i SFO, og andre bliver hentet.
Historien er opbygget omkring de forskellige skemalagte aktiviteter, der er i en klasse og fokuserer på sociale relationer og de spilleregler, man må følge i skolen. Her kommer historien omkring konflikter, som når et barn ikke vil lege med et andet barn, når man ikke tør gå på toilettet alene, når man bliver frustreret over ikke at kunne finde ud af opgaverne, og når andre driller. Der er også fokus på ”spilleregler” som at hjælpe hinanden, række hånden op og vente.
Bogen er dels en billedbog, der kan læses højt i klassen og dels en arbejdsbog til lærere og forældre med forslag, der understøtter skoledagens aktiviteter. Der er forslag til, hvad man kan snakke om af emner i klassen; det at kunne gå på kompromis, hvordan man er en god ven og konkrete forslag til lege og aktiviteter, der understøtter de sociale færdigheder og samarbejdet mellem børnene.
Bogen kan bruges som en forberedelse til skolelivet eller som et arbejdsredskab og til højtlæsning i klassen. Bogen er skrevet af psykolog Ina Victoria Schou Haller og udviklet i samarbejde med Mary Fonden og Red Barnets antimobbeprogram ”Fri for Mobberi”.
- Log ind for at skrive kommentarer
Historie om hverdagen i nulte klasse med fokus på at styrke de sociale kompetencer hos børn. Velegenet både til forberedelse på skolelivet og til brug i klassen.
At starte i skole er en vigtig fase i alle børns liv. I denne kombinerede billedbog og arbejdsbog beskrives, hvad der sker en typisk dag i nulte gennem en historie om en gruppe kammerater. Samtidig sætter bogen fokus på de konflikter, der kan opstå. Sideløbende med historien er der forslag til lærere og forældre til aktiviteter og dialog til at understøtte de sociale kompetencer. Bogen kan både kan bruges som forberedelse til skolelivet og i klassen.
Historien følger kammeraterne Otto, Carl, Tinka, Sofia og Elias i 0.A. Dagen starter med aflevering og morgensamling. Herefter er det dansktime, 10-mad og toiletbesøg. Så er det tid til billedkunst og idræt, hvorefter der er spisefrikvarter. Efter maden og det store frikvarter har børnene matematik og legetime, og dagen sluttes af med oprydning, før nogen skal i SFO, og andre bliver hentet.
Historien er opbygget omkring de forskellige skemalagte aktiviteter, der er i en klasse og fokuserer på sociale relationer og de spilleregler, man må følge i skolen. Her kommer historien omkring konflikter, som når et barn ikke vil lege med et andet barn, når man ikke tør gå på toilettet alene, når man bliver frustreret over ikke at kunne finde ud af opgaverne, og når andre driller. Der er også fokus på ”spilleregler” som at hjælpe hinanden, række hånden op og vente.
Bogen er dels en billedbog, der kan læses højt i klassen og dels en arbejdsbog til lærere og forældre med forslag, der understøtter skoledagens aktiviteter. Der er forslag til, hvad man kan snakke om af emner i klassen; det at kunne gå på kompromis, hvordan man er en god ven og konkrete forslag til lege og aktiviteter, der understøtter de sociale færdigheder og samarbejdet mellem børnene.
Bogen kan bruges som en forberedelse til skolelivet eller som et arbejdsredskab og til højtlæsning i klassen. Bogen er skrevet af psykolog Ina Victoria Schou Haller og udviklet i samarbejde med Mary Fonden og Red Barnets antimobbeprogram ”Fri for Mobberi”.
Kommentarer