Anmeldelse
Gulddreng, smaragdpige af Yiyun Li
- Log ind for at skrive kommentarer
Ni smukke og nærværende skæbnefortællinger fra Kina, der har svært ved at slippe deres tag i læseren.
Rammerne er Kina, et kompleks land i rivende udvikling og en befolkningen der forsøger at følge med. Nutid og fortid mødes, væves sammen og prøver at skabe en tålelig fremtid.
Fælles for de ni noveller er at de rummer de enorme kulturforskelle, samtidig med at de er fulde af sorg og ikke mindst smerte.
Smerte over tab, kærlighed – livet.
Min favoritnovelle er Fangenskab. Et ægtepar sidst i fyrrerne der netop er emigreret til USA og derefter mister deres eneste datter i et biluheld. Overrumplet af sorg har de svært ved at komme videre, indtil moderen Luo beslutter sig for at få et nyt barn med hjælp af en rugemor. Parret interviewer fattige kvinder og møder Fusang, som blev solgt til sine svigerforældre for at blive gifte med deres retarderet søn og nu ønsker at slippe væk. Også hun har mistet en søn.
Ligesom de andre noveller har historien Fangenskab mange og alsidige facetter, både menneskelige og kulturelle. Smerte kan være uudholdelig lige indtil man møder nogen hvis skæbne er langt værre end ens egen. Vi bliver hele tiden klogere i og af livet.
Det er de ensomme eksistenser Yiyun LI har kastet sig over og som gør hendes bog så interessant. Personerne i historierne gennemgår en udvikling og det gør man også som læser, samtidig med skæbnerne kryber ind under huden på en.
Bogen egner sig fortrinlig til at blive diskuteret enten i læsekredse eller gymnasieniveau, der er masser af stof til diskussion.
Yiyun Li skriver smukt og får sagt uendelig meget på 220 sider. Det er ikke så ofte man får en bog af denne kaliber mellem hænderne og som får de fleste andre forfatterskaber til at blegne. Læs den – det er en oplevelse af de store.
- Log ind for at skrive kommentarer
Ni smukke og nærværende skæbnefortællinger fra Kina, der har svært ved at slippe deres tag i læseren.
Rammerne er Kina, et kompleks land i rivende udvikling og en befolkningen der forsøger at følge med. Nutid og fortid mødes, væves sammen og prøver at skabe en tålelig fremtid.
Fælles for de ni noveller er at de rummer de enorme kulturforskelle, samtidig med at de er fulde af sorg og ikke mindst smerte.
Smerte over tab, kærlighed – livet.
Min favoritnovelle er Fangenskab. Et ægtepar sidst i fyrrerne der netop er emigreret til USA og derefter mister deres eneste datter i et biluheld. Overrumplet af sorg har de svært ved at komme videre, indtil moderen Luo beslutter sig for at få et nyt barn med hjælp af en rugemor. Parret interviewer fattige kvinder og møder Fusang, som blev solgt til sine svigerforældre for at blive gifte med deres retarderet søn og nu ønsker at slippe væk. Også hun har mistet en søn.
Ligesom de andre noveller har historien Fangenskab mange og alsidige facetter, både menneskelige og kulturelle. Smerte kan være uudholdelig lige indtil man møder nogen hvis skæbne er langt værre end ens egen. Vi bliver hele tiden klogere i og af livet.
Det er de ensomme eksistenser Yiyun LI har kastet sig over og som gør hendes bog så interessant. Personerne i historierne gennemgår en udvikling og det gør man også som læser, samtidig med skæbnerne kryber ind under huden på en.
Bogen egner sig fortrinlig til at blive diskuteret enten i læsekredse eller gymnasieniveau, der er masser af stof til diskussion.
Yiyun Li skriver smukt og får sagt uendelig meget på 220 sider. Det er ikke så ofte man får en bog af denne kaliber mellem hænderne og som får de fleste andre forfatterskaber til at blegne. Læs den – det er en oplevelse af de store.
Kommentarer