Anmeldelse
The Gathering cloud
- Log ind for at skrive kommentarer
Hvor meget vejer fire millioner kattebilleder? Webbaseret tekst- og billedcollage peger på de miljømæssige konsekvenser af den digitale Sky.
Af Sigrid Radish
Billedet af en digital ’sky’, hvor vi lagrer alle vores data, er klart et af de mere poetiske i vores højteknologiske hverdag. Skyer forbinder vi med noget let, luftigt og nærmest vægtløst. Det webbaserede værk af J. R. Carpenter illustrerer, at den digitale sky hverken er vægtløs eller uden miljømæssige konsekvenser. Transport og opbevaring af enorme mængder af data både vejer, fylder og bruger store mængder energi.
Som der står et sted: ”The term The Cloud refers to a cultural fantasy. Tech giants Apple, Amazon, and Microsoft power their twenty-firstcentury clouds with dirty nineteenth-century coal energy.”
Værket består af seks tableauer eller kapitler, som man klikker sig igennem. Hvert tableau blander billedmateriale og hypertekst i en levende collage. Teksterne stammer bl.a. fra et klassisk essay om skyer fra 1803 og andre artikler og bøger om meteorologi. En kildeliste med links findes på værkets hjemmeside.
De korte tekster er blandet med en slags fun facts om både naturlige og digitale skyer. Vidste du fx, at en typisk, hvid cumulus-sky indeholder et halvt gram vand per kvadratmeter? For en gennemsnitlig sky kan det hurtigt blive til en vægt på en halv million kg. Carpenter sammenligner det med vægten af 100 elefanter, som hun dernæst får til at svæve langsomt indover skærmen. Dyr er et gennemgående motiv i værket, med alt fra de omtalte elefanter, fugle der flyver gennem skyerne og selvfølgelig internettets elskede katte(poter).
Selv om de korte tekster er taget fra mere faglitterære sammenhænge, får de en poetisk og musikalsk kvalitet, når man klikker sig igennem, bl.a. fordi teksten er sat op i 11-stavelses verselinjer. Det er et digitalt værk med minimalistisk interaktion, der især giver plads til at gå på opdagelse i billedcollagerne og reflektere over teksterne.
Man kan hurtigt klikke sig igennem, men det interessante ved værket er først og fremmest, at det retter vores opmærksomhed mod noget, som vi ofte glemmer: Nemlig at ’skyen’ og al vores digitale aktivitet har en meget konkret fysisk virkelighed. Digital opbevaring af alle vores værdifulde personlige, såvel som totalt ligegyldige data (de der fire millioner kattebilleder...) både vejer, fylder og bruger enorme mængder energi.
I et tiltagende digitalt samfund, hvor ’skyer’ er en afgørende del af infrastrukturen, kan værker som dette bidrage til forståelsen af, hvad det digitale samfund er og betyder. Værket kan være udgangspunkt for formidling af dette perspektiv og være del af en i bredere forstand digital dannelse.
Værket er engelsksproget, men med korte tekster og hurtigt at læse. Det skal opleves for sin interessante problemstilling, som gøres så meget desto mere præsent, fordi værket er digitalt og billedbåret og visualiserer data. Særligt interessant for læsere med interesse for filosofiske aspekter af det digitale.
J.R. Carpenter er canadisk-født og udgiver både digital og fysiske værker. Hun er også forsker og hendes værker blander poesi, videnskab og billeder
- Log ind for at skrive kommentarer
Hvor meget vejer fire millioner kattebilleder? Webbaseret tekst- og billedcollage peger på de miljømæssige konsekvenser af den digitale Sky.
Af Sigrid Radish
Billedet af en digital ’sky’, hvor vi lagrer alle vores data, er klart et af de mere poetiske i vores højteknologiske hverdag. Skyer forbinder vi med noget let, luftigt og nærmest vægtløst. Det webbaserede værk af J. R. Carpenter illustrerer, at den digitale sky hverken er vægtløs eller uden miljømæssige konsekvenser. Transport og opbevaring af enorme mængder af data både vejer, fylder og bruger store mængder energi.
Som der står et sted: ”The term The Cloud refers to a cultural fantasy. Tech giants Apple, Amazon, and Microsoft power their twenty-firstcentury clouds with dirty nineteenth-century coal energy.”
Værket består af seks tableauer eller kapitler, som man klikker sig igennem. Hvert tableau blander billedmateriale og hypertekst i en levende collage. Teksterne stammer bl.a. fra et klassisk essay om skyer fra 1803 og andre artikler og bøger om meteorologi. En kildeliste med links findes på værkets hjemmeside.
De korte tekster er blandet med en slags fun facts om både naturlige og digitale skyer. Vidste du fx, at en typisk, hvid cumulus-sky indeholder et halvt gram vand per kvadratmeter? For en gennemsnitlig sky kan det hurtigt blive til en vægt på en halv million kg. Carpenter sammenligner det med vægten af 100 elefanter, som hun dernæst får til at svæve langsomt indover skærmen. Dyr er et gennemgående motiv i værket, med alt fra de omtalte elefanter, fugle der flyver gennem skyerne og selvfølgelig internettets elskede katte(poter).
Selv om de korte tekster er taget fra mere faglitterære sammenhænge, får de en poetisk og musikalsk kvalitet, når man klikker sig igennem, bl.a. fordi teksten er sat op i 11-stavelses verselinjer. Det er et digitalt værk med minimalistisk interaktion, der især giver plads til at gå på opdagelse i billedcollagerne og reflektere over teksterne.
Man kan hurtigt klikke sig igennem, men det interessante ved værket er først og fremmest, at det retter vores opmærksomhed mod noget, som vi ofte glemmer: Nemlig at ’skyen’ og al vores digitale aktivitet har en meget konkret fysisk virkelighed. Digital opbevaring af alle vores værdifulde personlige, såvel som totalt ligegyldige data (de der fire millioner kattebilleder...) både vejer, fylder og bruger enorme mængder energi.
I et tiltagende digitalt samfund, hvor ’skyer’ er en afgørende del af infrastrukturen, kan værker som dette bidrage til forståelsen af, hvad det digitale samfund er og betyder. Værket kan være udgangspunkt for formidling af dette perspektiv og være del af en i bredere forstand digital dannelse.
Værket er engelsksproget, men med korte tekster og hurtigt at læse. Det skal opleves for sin interessante problemstilling, som gøres så meget desto mere præsent, fordi værket er digitalt og billedbåret og visualiserer data. Særligt interessant for læsere med interesse for filosofiske aspekter af det digitale.
J.R. Carpenter er canadisk-født og udgiver både digital og fysiske værker. Hun er også forsker og hendes værker blander poesi, videnskab og billeder
Kommentarer