Anmeldelse
Camera af Eva-Marie Liffner
Lån bogen på
"Gamle fotografier bærer ofte på hemmeligheder. Med deres rigdom af detaljer kan de fortælle om eller fortie ting, tydeliggøre eller udviske…. Billedet er en fortælling uden slutning". Udsagnet er Johannas, hovedpersonen i "Camera", og det giver et godt indtryk af bogens indhold.
Johanna Hall, en ung svensk fotograf, arver sin elskede farbror Jakobs lejlighed i Göteborg. Og selv om de var nært forbundne, bar Jakob alligevel på en gådefuld hemmelighed, som han gemte godt. Jakob var også fotograf, og i hans lejlighed finder Johanna kryptiske billeder og optegnelser, som gør hende nysgerrig efter at vide, hvad der egentlig skete den varme sommer i 1905, hvor Jakob var ung "grøn" fotograf i London.
Handlingen foregår dels i nutiden, hvor Johanna rejser til London og via onklens gamle gulnede fotografier forsøger at løse den dunkle gåde. Dels omkring århundredskiftet, hvor vi møder historiske personer som Madame Blavatsky og teosoffen Annie Beasant. Jakob fotograferede i det spiritistiske miljø og blev gennem kameraet vidne til en grufuld historie om mishandling og mord. Krimi-intrigen i bogen er som at læse et billede: hvad er det virkelig, vi ser?
London 1905 er beskrevet så detaljeret og levende, at man næsten føler, man har været der. Dunkelheden og tågesløret lægger sig over hele bogen og dens personer, og spændingen er intens, men tonen i bogen er afdæmpet. Sproget er en nydelse, som gør den medrivende historie en endnu større fornøjelse at læse.
En anderledes historisk kriminalroman uden lette løsninger og med et fascinerende brug af cameraet/billedet som eksponent for menneskets natur. Brugen af historiske personer pirker også lidt til ens nysgerrighed, selv om forfatteren (til sidst!) udtrykkelig gør opmærksom på, at historien er opdigtet.
Bogen er oversat fra svensk og har i sit hjemland fået megen ros og en pris som bedste historiske kriminalroman.
Oversat af Eva Glistrup. Fremad, 2002. 229 sider. Kr. 298,-
Lån bogen på
"Gamle fotografier bærer ofte på hemmeligheder. Med deres rigdom af detaljer kan de fortælle om eller fortie ting, tydeliggøre eller udviske…. Billedet er en fortælling uden slutning". Udsagnet er Johannas, hovedpersonen i "Camera", og det giver et godt indtryk af bogens indhold.
Johanna Hall, en ung svensk fotograf, arver sin elskede farbror Jakobs lejlighed i Göteborg. Og selv om de var nært forbundne, bar Jakob alligevel på en gådefuld hemmelighed, som han gemte godt. Jakob var også fotograf, og i hans lejlighed finder Johanna kryptiske billeder og optegnelser, som gør hende nysgerrig efter at vide, hvad der egentlig skete den varme sommer i 1905, hvor Jakob var ung "grøn" fotograf i London.
Handlingen foregår dels i nutiden, hvor Johanna rejser til London og via onklens gamle gulnede fotografier forsøger at løse den dunkle gåde. Dels omkring århundredskiftet, hvor vi møder historiske personer som Madame Blavatsky og teosoffen Annie Beasant. Jakob fotograferede i det spiritistiske miljø og blev gennem kameraet vidne til en grufuld historie om mishandling og mord. Krimi-intrigen i bogen er som at læse et billede: hvad er det virkelig, vi ser?
London 1905 er beskrevet så detaljeret og levende, at man næsten føler, man har været der. Dunkelheden og tågesløret lægger sig over hele bogen og dens personer, og spændingen er intens, men tonen i bogen er afdæmpet. Sproget er en nydelse, som gør den medrivende historie en endnu større fornøjelse at læse.
En anderledes historisk kriminalroman uden lette løsninger og med et fascinerende brug af cameraet/billedet som eksponent for menneskets natur. Brugen af historiske personer pirker også lidt til ens nysgerrighed, selv om forfatteren (til sidst!) udtrykkelig gør opmærksom på, at historien er opdigtet.
Bogen er oversat fra svensk og har i sit hjemland fået megen ros og en pris som bedste historiske kriminalroman.
Oversat af Eva Glistrup. Fremad, 2002. 229 sider. Kr. 298,-
Kommentarer