Nordisk mytologi

2017
)

Nordisk mytologi af Neil Gaiman

05 dec.17

Kombinationen af en fantastisk, verdenskendt forfatter med et populært tema er dømt til at blive en succes. Resultatet er da også, undskyld udtrykket, guddommeligt.

Neil Gaiman behøver vist ikke nogen nærmere præsentation. Den flere gange prisbelønnede forfatter til en lang række populære bøger og tegneserier har tidligere beskæftiget sig med den nordiske mytologi i den storladne og episke verdenssucces ’Amerikanske guder’. De nordiske guder er in og har senest optrådt både på filmlærredet i tredje film i serien om Thor, i Malene Sølvstens 'Ravnenes hvisken' og i Rick Riordans serie om Magnus Chase. I modsætning til disse fiktive skildringer fortæller Gaiman de rigtige historier fra mytologien, men naturligvis i hans helt egen kraftfulde og elegante stil. Resultatet er særdeles overbevisende.

Alle kender vel på et eller andet plan til de nordiske guder, men her sættes de mange fortællinger om guderne ind i en overordnet sammenhæng fra verdens skabelse til Ragnarok. ’Nordisk mytologi’ er en antologi med hele 15 fortællinger om primært Thor, Loke og Odin.Vi får skabelsesberetningen, som nok ikke er så kendt af de fleste, og så i en lind strøm de fleste af de mere kendte historier.

Vi får en historie om Yggdrasil, livstræet, og de andre verdener, om hvordan Odin mistede sit ene øje, om Thors hammer og hvordan han fik den, om Lokes mildest talt besynderlige børn ”Fenrisulven” og Midgårdsormen og den smukke kærlighedshistorie om Frej og Gerd. Der er også nogle mere sjove; Eksempelvis om dengang Thor skulle klæde sig ud som en kvinde og giftes med en jætte for at få sin hammer tilbage og om kappestriden hos Udgårdsloke.

Neil Gaiman har gjort et fantastisk stykke arbejde med at genskabe de velkendte historier, og hans gendigtning af de gamle myter burde være den første bog, man stødte på, hvis man ville læse om de nordiske guder. Selvom historierne er genfortalt i Gaimans helt personlige og særegne stil, hvor han bl.a. har personliggjort de tre hovedpersoner, har han samtidig også været utrolig tro mod de oprindelige fortællinger. Den velskrevne bog er let at gå til, og der vil være noget at hente for både børn og voksne, og så er bogen helt fantastisk til oplæsning.

Udover det fremragende indhold fremstår bogen i sin totale udformning som den rene lækkerbisken.

Modtryk
Karen Vad Bruun