Lord Byron

2015
)

Lord Byron af Grethe F. Rostbøll

05 nov.15

Hvem har ikke hørt om den romantiske digter Byron? Her er muligheden for et indblik i hans liv både litterært og i en historisk sammenhæng. Det hele er både velresearchet og velfortalt.

Grethe Rostbøll, som er kendt for sin omhu og fine perspektivering i fx udgivelser om Karen Blixen, har her på samme gedigne måde redegjort for den romantiske britiske digter Lord Byrons liv.  Vi er med hele vejen fra fødslen og da han som 10-årig arver sin adelstitel, til han bukker under for en febersygdom under hans deltagelse i den græske friheds- og borgerkrig. Forfatteren går omhyggeligt til værks. Både hans familiebaggrund, romantiske/seksuelle appetit, energi og ikke mindst samfundsengagement oplever vi, garneret med prøver på hans litterære produktion og fine illustrationer, fx romantiske portrætter og andre samtidige malerier. Målgruppen kan være store skoleelever, studerende og andre historisk/litterært interesserede.

Forfatteren beretter uden de store sproglige finesser, hvilket nok også er meget godt i en "brugsbog" til studerende. Det var først til sidst, da han på eget initiativ har samlet våben og udstyr af forskellig art, forsyninger samt en båd med mandskab og er sejlet ned midt i den græske frihedskrig, at jeg blev helt fanget af historien. Ellers fik jeg en fornemmelse af at overvære et godt og gedigent aftenskoleforedrag illustreret med fine lysbilleder. Men det er jo heller ikke så galt, jeg har da sat stor pris på at få noget interessant at vide om en af mine yndlingsemner: LITTERATUR.

Der har på det seneste været megen debat om, at der sørme var popstjerner, der mente noget om dagens politiske emner. Byron var vel den tids popstjerne, han opførte sig i hvert fald lidt sådan, masser af kærester af alle slags, et kort og mislykket ægteskab plaget af sladder, men han elskede opmærksomhed, og så besad han en overvældende og dygtigt udnyttet kreativitet.

Byrons endeligt under den græske sol var gribende at læse om, igen var det lidt aktuelt: Grækere brugte i frihedskrigen store og flotte ord, de ville så meget, men når det så kom til konkrete handlinger, så kneb det lidt og de sloges internt. Jeg var glad for at få Byron sat på plads i et historisk perspektiv.

Originally published by Beth Høst, Litteratursiden.

51946553
9788711453377