Forfatter
Ulla Taylor
Født: 1968.
Debut: Dametur.
Jeg er født i 1968 i en lille by, Nødebo, ved Esrum Sø.
Jeg voksede op i en vaskeægte kernefamilie med far, mor og storebror, og min barndom var hverken præget af skilsmisser, kollektiver eller aktivitet på den yderste venstrefløj.
Gennem hele min barndom og ungdom var mit klare mål at blive skuespiller, men da jeg var 20 år, satte en trafikulykke en stopper for den plan, og jeg måtte tænke forfra.
I første omgang begyndte jeg at læse teatervidenskab på Københavns Universitet, men droppede ud, kort tid efter at rusturen var blevet aflyst pga. manglende tilslutning!!
Derefter besluttede jeg at blive tegnsprogstolk og håbede en dag at kunne komme til at lave teater sammen med døve. Jeg nåede dog aldrig ind på selve tolkestudiet, men blev hængende i døvemiljøet i fire år, indtil jeg fik mit første barn, Jonas.
Jeg var på det tidspunkt begyndt at læse til lærer, og sammen med en kammerat satte jeg Anne Linnets musical ”Berlin 84” op på seminariet.
I stedet for at bruge det originale manuskript skrev jeg den historie ned, jeg fik ud af at høre pladens sange, og det var første gang jeg fandt ud af, at jeg kunne få en historie til at hænge sammen.
Jeg lavede mini-børnemusicalen ”Bennys Badekar” året efter, og i 1997 skrev jeg skuespillet ”Begivenheder på Nørrebro”, og satte den op på Krudttønden, mens jeg var på barsel med min datter, Annika.
Herefter var jeg blevet klar over, at jeg ville fokusere på at skrive fremover.
I 2000 fik jeg mit tredje barn, Frida, og jeg skrev ”Flyverdragt” (Ildfisken, okt. 2001) og det meste af ”Dametur” (Ries 2004).
Pt. arbejder jeg sideløbende med mit job som folkeskolelærer i Birkerød på at færdiggøre en roman for unge, der har arbejdstitlen ”Søster (kære) Søster”.
Biografien er udarbejdet af forfatteren
Portrættet redigeres af redaktionen
Foto: Privat
Født: 1968.
Debut: Dametur.
Jeg er født i 1968 i en lille by, Nødebo, ved Esrum Sø.
Jeg voksede op i en vaskeægte kernefamilie med far, mor og storebror, og min barndom var hverken præget af skilsmisser, kollektiver eller aktivitet på den yderste venstrefløj.
Gennem hele min barndom og ungdom var mit klare mål at blive skuespiller, men da jeg var 20 år, satte en trafikulykke en stopper for den plan, og jeg måtte tænke forfra.
I første omgang begyndte jeg at læse teatervidenskab på Københavns Universitet, men droppede ud, kort tid efter at rusturen var blevet aflyst pga. manglende tilslutning!!
Derefter besluttede jeg at blive tegnsprogstolk og håbede en dag at kunne komme til at lave teater sammen med døve. Jeg nåede dog aldrig ind på selve tolkestudiet, men blev hængende i døvemiljøet i fire år, indtil jeg fik mit første barn, Jonas.
Jeg var på det tidspunkt begyndt at læse til lærer, og sammen med en kammerat satte jeg Anne Linnets musical ”Berlin 84” op på seminariet.
I stedet for at bruge det originale manuskript skrev jeg den historie ned, jeg fik ud af at høre pladens sange, og det var første gang jeg fandt ud af, at jeg kunne få en historie til at hænge sammen.
Jeg lavede mini-børnemusicalen ”Bennys Badekar” året efter, og i 1997 skrev jeg skuespillet ”Begivenheder på Nørrebro”, og satte den op på Krudttønden, mens jeg var på barsel med min datter, Annika.
Herefter var jeg blevet klar over, at jeg ville fokusere på at skrive fremover.
I 2000 fik jeg mit tredje barn, Frida, og jeg skrev ”Flyverdragt” (Ildfisken, okt. 2001) og det meste af ”Dametur” (Ries 2004).
Pt. arbejder jeg sideløbende med mit job som folkeskolelærer i Birkerød på at færdiggøre en roman for unge, der har arbejdstitlen ”Søster (kære) Søster”.
Biografien er udarbejdet af forfatteren
Portrættet redigeres af redaktionen
Foto: Privat