Forfatter
Olivia Wenzel
Olivia Wenzel debuterede i 2020 med bogen ’1000 Serpentinen Angst’, som vi snart kan nyde glæde af på dansk. Heri bearbejder Wenzel igennem fragmentariske billeder den sorte kvindes tilstedeværelse i Østtyskland.
I ’1000 Serpentinen Angst’ følger vi en kvindes opvækst i Østtyskland fra 1980’erne. Igennem en række scenerier lærer vi den sorte kvindes livspræmisser i et overvejende hvidt land. Vi er med hende på tilskuerpladserne i teatret, hvor hun er den eneste sorte kvinde, og på stranden med kæresten og en tilfældig gruppe nynazister.
Bogen konfronterer den hverdagsracisme, hovedpersonen oplever, og hvordan den er dybt indlejret i samfundet. Wenzel skriver på én gang humoristisk og sorgfuldt om tab, ensomhed og tildelte roller, og hun formår igennem sin debut at åbne for en diskussion, som ikke tidligere er set i tysk samtidslitteratur. Olivia Wenzel kategoriserer selv sin roman som autofiktion, og det er bestemt også muligt at finde ligheder mellem forfatteren og romanens hovedperson, selvom romanens fortæller fremstår utydelig. Bogen er skrevet som en dialog mellem fortælleren og en samtalepartner, og dette gør, at vi langsomt lærer fortælleren at kende, men i erindringsbrudstykker, der hver især bidrager til den samlede historie om et uundgåeligt og allestedsnærværende racetraume.
Olivia Wenzel (f. 1985) er udover sin romandebut kendt for sine digte, teaterstykker og musik. Hendes teaterstykker er blevet sat op på teatre forskellige steder i Tyskland, blandt andet i Hamborg og Berlin. Ved siden af sine skriverier afholder hun skriveworkshops for børn og unge.
Foto: Juliane Werner
Skribent: Emma Karlebjerg, stud.mag.
Olivia Wenzel debuterede i 2020 med bogen ’1000 Serpentinen Angst’, som vi snart kan nyde glæde af på dansk. Heri bearbejder Wenzel igennem fragmentariske billeder den sorte kvindes tilstedeværelse i Østtyskland.
I ’1000 Serpentinen Angst’ følger vi en kvindes opvækst i Østtyskland fra 1980’erne. Igennem en række scenerier lærer vi den sorte kvindes livspræmisser i et overvejende hvidt land. Vi er med hende på tilskuerpladserne i teatret, hvor hun er den eneste sorte kvinde, og på stranden med kæresten og en tilfældig gruppe nynazister.
Bogen konfronterer den hverdagsracisme, hovedpersonen oplever, og hvordan den er dybt indlejret i samfundet. Wenzel skriver på én gang humoristisk og sorgfuldt om tab, ensomhed og tildelte roller, og hun formår igennem sin debut at åbne for en diskussion, som ikke tidligere er set i tysk samtidslitteratur. Olivia Wenzel kategoriserer selv sin roman som autofiktion, og det er bestemt også muligt at finde ligheder mellem forfatteren og romanens hovedperson, selvom romanens fortæller fremstår utydelig. Bogen er skrevet som en dialog mellem fortælleren og en samtalepartner, og dette gør, at vi langsomt lærer fortælleren at kende, men i erindringsbrudstykker, der hver især bidrager til den samlede historie om et uundgåeligt og allestedsnærværende racetraume.
Olivia Wenzel (f. 1985) er udover sin romandebut kendt for sine digte, teaterstykker og musik. Hendes teaterstykker er blevet sat op på teatre forskellige steder i Tyskland, blandt andet i Hamborg og Berlin. Ved siden af sine skriverier afholder hun skriveworkshops for børn og unge.
Foto: Juliane Werner
Skribent: Emma Karlebjerg, stud.mag.