Forfatter
Barbara Gress
Jeg blev født 1957 på Amager. Mine barne- og pubertetsår tilbragte jeg i mine forældres tværkunstneriske kulturcenter, hvor min mor var primus motor. Uden at skele til sygekasse- grænsen eller den fælleskommunale planlægning levede familien sit eget frie liv med rindende vand uden rør, et rigt dyreliv, hvis man interesserede sig for mus, kakkerlakker samt de dejligste indbyggede termitter, der nok skulle holde os vågen om natten.
Udsigterne til penge var ringe, skønt der var mindre besiddelser først i Glumsø i en nedlagt landsbyskole - siden hos mæcenen, greve Peter Moltke på Marienborg, Møn hvor der var en hel park til rådighed for teater og musikalske begivenheder.
Siden jeg var lille, trivedes janteloven som gjaldt det selveste Grundloven, og vi blev lyst i janteband for at være en håndfuld forbryderiske flygtninge. Den konformitet og mistænksomhed over for alt det, der virkede afvigende, har jeg skildret i mine to første erindringsfantasier, som skal opfattes som alt andet end pålidelige kilder. Hvis jeg kun havde haft min hukommelse at læne mig op ad, ville der ikke have været meget at holde sig til. Jeg har gjort brug af en masse nødløgne og fabler for at fortætte og dramatisere historien. Mine foreløbige bedste år oplevede jeg som dukkebygger og scenograf på Jytte Abildstrøms teater, som jeg opfattede som et akademi. Det førte til en del andre scenografier bl.a. til Cirkusrevyen, Hvidovre Teater og Hostrupscenen. Portrætmalerier og figurative billeder har jeg solgt en del af. Blandt andet til Nordjyllands Kunstmuseum, Kreditforeningen Danmark, TV-byen, Rehabiliteringscentret for torturofre samt flere hospitaler. Har illustreret DSB-plakater, Bakkemplakater, Cirkusplakat, bogomslag samt mange teaterplakater.
Barbara Gress døde 2001.
Oprindelig publiceret ForfatterNet Lyngby-Taarbæk - 28. maj 2001
Jeg blev født 1957 på Amager. Mine barne- og pubertetsår tilbragte jeg i mine forældres tværkunstneriske kulturcenter, hvor min mor var primus motor. Uden at skele til sygekasse- grænsen eller den fælleskommunale planlægning levede familien sit eget frie liv med rindende vand uden rør, et rigt dyreliv, hvis man interesserede sig for mus, kakkerlakker samt de dejligste indbyggede termitter, der nok skulle holde os vågen om natten.
Udsigterne til penge var ringe, skønt der var mindre besiddelser først i Glumsø i en nedlagt landsbyskole - siden hos mæcenen, greve Peter Moltke på Marienborg, Møn hvor der var en hel park til rådighed for teater og musikalske begivenheder.
Siden jeg var lille, trivedes janteloven som gjaldt det selveste Grundloven, og vi blev lyst i janteband for at være en håndfuld forbryderiske flygtninge. Den konformitet og mistænksomhed over for alt det, der virkede afvigende, har jeg skildret i mine to første erindringsfantasier, som skal opfattes som alt andet end pålidelige kilder. Hvis jeg kun havde haft min hukommelse at læne mig op ad, ville der ikke have været meget at holde sig til. Jeg har gjort brug af en masse nødløgne og fabler for at fortætte og dramatisere historien. Mine foreløbige bedste år oplevede jeg som dukkebygger og scenograf på Jytte Abildstrøms teater, som jeg opfattede som et akademi. Det førte til en del andre scenografier bl.a. til Cirkusrevyen, Hvidovre Teater og Hostrupscenen. Portrætmalerier og figurative billeder har jeg solgt en del af. Blandt andet til Nordjyllands Kunstmuseum, Kreditforeningen Danmark, TV-byen, Rehabiliteringscentret for torturofre samt flere hospitaler. Har illustreret DSB-plakater, Bakkemplakater, Cirkusplakat, bogomslag samt mange teaterplakater.
Barbara Gress døde 2001.
Oprindelig publiceret ForfatterNet Lyngby-Taarbæk - 28. maj 2001