1 anmeldelse
AfKristina Dyremose Pedersen
man, 25/03/2024 - 11:32

Under fremmed muld af Jakob Tøtrup Kjærsgaard og Niels Klingenberg Vistisen.

En spændende og unik fortælling om to danskere i canadisk og dermed allieret tjeneste under Anden Verdenskrig. Oplagt fortalt af to forfattere med stor viden om området og glæde ved  at fortælle historien, så læseren får indsigt og sammenhæng mellem den store og lille historie.

——————

Af Kristina D. Pedersen

Folkeskolelærer.

Bogen “Under fremmed muld”, der har to dagbøger fra danskerne Niels Wiesbeck og John Andreasen, som altoverskyggende kilder, er en virkelig spændende oplevelse. At få indblik i krigen gennem deres dagbøger, den ene godt nok nedskrevet efter krigen på baggrund af samtidige notater, gør fortællingen anderledes og mere nærværende end de almindelige historiebøger. Det vækker følelser og en anden identifikationsgrad, at læse detaljer og om deres tanker, følelser og overvejelser i de slag og træfninger, vi ellers hører om som  kolde facts og dele af overordnede strategier i historiebøgerne. Det tilføjer samtidig en vis æresfrygt over, at det har været muligt at få denne fantastiske fortælling. Taget i betragtning af, at dagbogsnotaterne har overlevet de mange strabadser, som bogen fortæller om, for ikke at tænke på eftertidens trang til oprydning. Dagbøgerne kunne være forsvundet mange gange under og efter krigen.

Som de professionelle historikere forfatterne er, så har de ikke ladet dagbøgerne stå alene, men så vidt muligt sammenlignet med anden litteratur og regimentets krigsdagbog. Der findes i den forbindelse naturligvis en oversigt over anden anvendt litteratur, billedkilder og noter bagerst i bogen. Undervejs i bogen undrer det dog ikke, på baggrund af den barske fortælling fra de to dagbogsskrivere, at små faktuelle facts er husket forkert eller simpelthen skrevet forkert af en dansker, der ikke kender stavemåden på det pågældende sprog. At vi som læsere tages med i opklaringsarbejdet af, hvad der måtte menes, gør det bare endnu mere autentisk og interessant at læse.

Bogen er bygget op kronologisk, fra de melder sig til krigen og frem til befrielsen, hvilket gør, at læseren føler, at man er med på den utrolige krigsrejse disse almindelige soldater tager. Vi oplever træningen, ventetiden, krigshandlingerne osv., altså den lille historie, gennem dansk-canadiske øjne, samtidig med at vi får et indblik i canadiernes relativt store indsats og krigens gang i den store historie. Forfatterne er gode til at sætte tingene i perspektiv, samt sætte lys på den canadiske indsats, hvilket har været glemt lidt i eftertiden. Jeg må indrømme, at jeg heller ikke var klar over dens omfang. Det er de to soldaters oplevelser, der gør fortællingen levende, men der også en masse faktuelle oplysninger, datoer og navne fra den store historie, så soldaternes oplevelser bliver sat ind i den større kontekst. Vi får altså kød og blod til fortællingen, som helt bestemt gør den mere spændende end en faktaopremsning.

Det må være ovenstående, der kendetegner god historieformidling. For os der ikke er eksperter i våben og militærkøretøjer, er der indsat fine illustrationer af de to soldaters henholdsvise kanon og lastbil, så alle er med på udseende og fakta omkring de to genstande, der har stor betydning for deres krigsfortælling. I det hele taget bliver vi holdt godt i hånden gennem bogen med mange fine kort. De viser os bl.a, de ofte små og for manges vedkommende ukendte småbyer, hvor de to danskere er med på slagmarken.

Der er gennem bogen mange relevante og virkelig gode og skarpe fotos, så soldaterne virker til at komme helt tæt på. Jeg kunne ikke lade være med at tænke, at med nyere udstyr, så ligner det jo fuldstændig de drenge/mænd, vi sender i krig i dag. Krigen kommer dermed meget tæt på. Undervejs er der kun en anke ved de mange gode foto, og det er, at man som læser bare ønsker sig endnu flere på de sider uden billeder. Layoutet er desuden pænt afstemt med den alvorlige historie og de sort/hvide fotos, men virker aldrig kedeligt med den tilsatte dansk-canadiske røde farve.

Dette er helt sikkert en virkelig god læseoplevelse og bestemt en anbefalelsesværdig bog for enhver med en lille smule interesse i den almindelige soldats oplevelser, danskere i krig og militærhistorie under Anden Verdenskrig.