Tokyo : en smeltedigel af gammelt og nyt

2019
)

Tokyo : en smeltedigel af gammelt og nyt Asger Røjle Christensen

27 okt.19

Ny bog om Tokyo er et velskrevet og charmerende personligt portræt af en af verdens mest fascinerende metropoler.

Journalist Asger Røjle Christensens bog ’Tokyo – en smeltedigel af gammelt og nyt’ er en kærlighedserklæring til den by, som forfatteren har boet i gennem mange år som udlandskorrespondent for bl.a. Politiken og Danmarks Radio. Bogen er både en kulturhistorie om det moderne Japan og en personlig fortælling om hverdagslivet i en af klodens største og mest mangfoldige millionbyer. Der er altså ikke tale om en rejseguide i sædvanlig forstand, og selvom forfatteren tager os med til en række af Tokyos velkendte centrummer, er det fascinerende ved bogen især dens skildringer af forstæderne og de gemte lommer i den enorme by, som turisterne sjældent opdager.

Asger Røjle Christensen har opdelt sin bog i 15 kapitler, som hver tager læseren med på en tur rundt i et specifikt område eller kvarter i byen. Vi begynder i Hakusans smalle gader i det centrale Tokyo, hvor forfatteren har en lille lejlighed sammen med sin japanske kone tæt ved den botaniske have Koishikawa. Herfra besøger vi bl.a. Asakusa-kvarteret med det flotte buddhistiske Sensoji-tempel, som blev jævnet med jorden under 2. verdenskrig, og som det tog over ti år at genopbygge. Forfatteren tager os også med til den højteknologiske ’Electric Town’, Akihabara, hvor man finder alt, hvad hjertet begærer indenfor gaming og elektronik, og til Ginza, der er kendt for sine mange arkitektoniske perler.

Men ikke alt er cosplay og blomstrende kirsebærtræer i den japanske hovedstad, og selvom Asger Røjles kærlighed til millionbyen mærkes på hver eneste side, lægger han ikke skjul på Tokyos mørke sider. I elektronikmekkaet Akihabara reklameres der f.eks. i visse gader åbenlyst for børneporno efter mørkets frembrud, mens det ellers så fornemme Shinjuku, der har verdens travleste jernbanestation med mere end to millioner daglige rejsende, også huser mange af byens hjemløse; nogle af dem mænd, der mistede arbejdet under den økonomiske krise i 1990’erne og aldrig kom videre. Kommunen har gjort meget for at flytte områdets ’papkassemænd’ til andre steder i byen: et officielt mål er, at Shinjuku skal være renset for hjemløse inden De Olympiske Lege afholdes i Tokyo i 2020.

Asger Røjle Christensen har præsteret et nuanceret og stemningsfuldt portræt af det moderne Tokyo på godt og ondt. ’Tokyo – en smeltedigel af gammelt og nyt’ er en charmerende og anderledes introduktion til Tokyo, som vil appellere både til dem, der kender byen i forvejen og dem, der endnu har et besøg i den japanske hovedstad til gode.

Turbine
47075378
9788740655537