Tigerhuset

2012
)

Tigerhuset af Liza Klaussmann

14 sep.12

Tigerhuset er en fremragende fortælling fra et sted og en tid, hvor røg og alkohol gik hånd i hånd med graviditet, men hvor pæne piger ikke fik huller i ørerne.

’Tigerhuset’ tager sin begyndelse i 1945, hvor verden langsomt er ved at komme sig efter 2. verdenskrig. De to kusiner, Helena og Nick, har tilbragt hver sommer sammen i Tigerhuset på Marthas Vineyard. Nu står de overfor en skelsættende tid i deres liv - Helena skal til Hollywood og giftes, og Nick skal genforenes med sin mand, Hughes, efter krigen. Intet bliver dog som forventet, og i en slipstrøm af endeløse cocktailfester er de efterfølgende år er præget af skuffelser og skeletter i skabet.

Tigerhuset giver et godt portræt af Marthas Vineyard op gennem 50’erne og 60’erne. Her er endeløse cocktailfester og tennisturneringer, og alle agerer, som om verden ikke angår dem. Der er en ligegyldighed og laissez-faire over det hele, og ikke engang et mord formår virkelig at ryste det lille samfund.

Bogen er inddelt i afsnit, hvor synsvinklen ligger hos hver af hovedpersonerne. Det er virkelig godt gjort, for på den måde bliver læseren præsenteret for et sammenhængende liv fortalt fra hver person. Begivenhederne bliver belyst flere gange fra forskellige vinkler for til sidst at blive samlet til et fuldstændigt billede af en tid, hvor røg og alkohol gik hånd i hånd med graviditet, men hvor pæne piger ikke fik huller i ørerne.  Her skal kvinderne se smukke ud, kunne afholde fester og servere middage. Mændene kommer til Marthas Vineyard i weekenden, og børnene kæmper for at finde en rolle i dette samfund af ligegyldige voksne.

Da jeg læste bogen, kunne jeg næsten lugte cigaretrøgen og smage de mange whiskey sour. Tigerhuset er en fremragende fortælling fra et sted og en tid, hvor verden udenfor ikke var relevant.

Politiken
Kirsten A. Nielsen