Syersken fra Madrid

2014
)

Syersken fra Madrid af Maria Duenas

04 jun.14

Spansk roman fra Den Spanske Borgerkrig og Anden Verdenskrig fuld af romantik og drama. Anbefales varmt til læsere af gode underholdningsromaner.

Et godt råd: Sæt godt med tid af til læsningen - dette er en rigtig tyk pageturner, som er svær at lægge fra sig! Det drejer sig om den spanske forfatter Maria Duenas' debutroman, der er stor og medrivende, fyldt med drama, romantik og europæisk historie.

Romanen tager sin begyndelse i 1920'erne, og jegfortælleren er den unge kvinde Sira. Hun og hendes ugifte mor Dolores arbejder som syersker i et stort anerkendt modehus med mange berømte kunder. Den store depression bryder ud, og det betyder færre opgaver til modehuset, der til sidst må lukke. Siras liv, der tegnede til at blive et fredeligt beskedent spansk gennemsnitsliv, ændrer sig drastisk, da hun møder den karismatiske mand Ramiro. Han slår benene væk under hende, og de indleder et lidenskabeligt forhold. Sammen flygter de fra voksende problemer i Spanien og rejser til Tanger. Her lever de det søde liv i nogle måneder, men en dag forlader han hende, stjæler hendes penge og smykker, og hun er alene, gravid og berøvet alt.

Gode mennesker redder hende, men hun må blive i Marokko. Hun skylder mange penge væk og må arbejde for at betale gælden. Desuden er Den Spanske Borgerkrig brudt ud og grænserne lukket. Sira får hjælp af en anden kvinde, og de grundlægger et modehus i det spanske protektorat. Siden bliver Sira spion for englænderne i Madrid og grundlægger endnu et modehus. Hun kommer ud for en masse oplevelser, mange af dem er farefulde. Og hun møder en masse mennesker, blandt andet en engelsk kvinde, der kommer til at spille en stor rolle i hendes liv. Persongalleriet er stort og tæller marokkanere, englændere, tyskere, spaniere, nogle af dem er historiske personer, blandt andet Beigbeder, der er spansk højkommissær i spansk Marokko.

Det er en meget spændende bog på 564 sider, alle fyldt med beskrivelser af mennesker, miljøer, kulturer, og klædedragter. Det mærkes, at det er en syerske med sans for detaljer og former, der fortæller. Sira er en stærk og snarrådig kvinde, en rigtig heltinde. Anbefales varmt til læsere af gode underholdningsromaner.

Anne Brinch
51062825
sisterbrandt