Sorte Maske og Tonto slås i himlen

2002
)

Sorte Maske og Tonto slås i himlen af Sherman Alexie

09 dec.02

Lån bogen på Hvorfor slås de i deres himmel, Texas-rangeren Sorte Maske og hans tro følgesvend, indianeren Tonto, det berømte heltepar fra gamle serier i radio og på film? Jo, det kan ikke være anderledes, for i Sherman Alexies fortællinger er traditionelle strukturer i opbrud. Tonto er ikke længere blot følgesvend, men han er heller ikke en politisk korrekt indfødt, der pænt lever op til de roller, som det moderne samfund har iscenesat. Alexies noveller er grumme, men de er båret af en frodig fantasi, en fabulerende poetisk sprogtone og en skæv humor. Derfor er de sørgelige, men opløftende, realistiske og fantastiske, grufulde, men morsomme. Hovedpersonen er Victor, tidligere stjernespiller på universitetets basketballhold. Nu forsumper han i druk og kedsomhed i reservatets præfabrikerede boliger med dåsemad fra overskudslagre og med al den håbløshed, som fattigdom, arbejdsløshed og mangel på uddannelsesmuligheder har lagt som en klam tåge over livet i reservatet. Hans drukkammerat er Thomas-Builds-the-Fire, en gudsbenådet fortæller, der holder liv i gamle sagn og fortællinger, som er indianernes historie. Derfor er han outsider, en sær støder, der skal kanøfles og sandelig også bliver det. Det folkemord, som begyndte i 1800-tallet, kommer nu indvendig fra, båret af indianernes selvdestruktivitet og kolossale forbrug af sprut og stoffer. Alligevel lyser miraklerne. De viser sig hos Thomas, der ikke kan lade være med at fortælle, selv om han får tæsk for det. De ses i stoltheden over at bære fletninger, i de jublende powwows, og ikke mindst i den ømhed og kærlighed, der findes midt i al elendigheden. "Fortællinger indeholder en kraft, der kan ændre verden – måske blot i få øjeblikke", har Alexie sagt. Thomas-Builds-the-Fires fortællinger har den kraft. Det samme har Sherman Alexies. Han er Spokaneindianer, født i 1966 og opvokset i et reservat i Wellpinit, Washington. Han har skrevet lyrik, drama og prosa og har modtaget flere priser, men dette er dog hans første bog på dansk.

Oversat af Arne Herløv Petersen. Per Kofod, 2002. 206 sider. Kr. 298,-

Læs mere om Sherman Alexie på hans hjemmeside

Per Kofod