Som om jeg ikke er der

2000
)

Som om jeg ikke er der af Slavenka Drakuli´c

28 mar.01

Lån bogen på

Denne bog skal ikke læses fordi den er rar at læse. Den har sikkert heller ikke været rar at skrive. Forfatteren er selv født i Kroatien og har tidligere fået udgivet to bøger på dansk. Hovedpersonen i romanen er en ung kvinde sidst i tyverne, kaldet S. Hun er datter af en serber og en muslim og opvokset i Sarajevo. Ved bogens start er hun imidlertid lærervikar i en lille bjerglandsby. En dag kommer der serbiske soldater og nogle busser til landsbyen. S. bliver sammen med de øvrige kvinder, unge piger og små børn kørt til en lejr, en forhenværende lagerbygning. De mænd, som ikke straks er blevet skudt, interneres også. Kvinderne lever sommeren og efteråret i venten og usikkerhed. Nogle af de unge, bl.a. S., overflyttes til "kvindeværelset". Her står de til rådighed for de serbiske soldater, som for det meste kommer om natten og peger den eller de piger ud, som skal gå med. Enkelte af dem vender aldrig tilbage.
Romanens rammefortælling udgøres af S.' ophold på et stockholmsk hospital, hvor hun netop har født det barn, som blev resultatet af en af de mange voldtægter hun var udsat for. Hele tiden siden S. blev ført bort fra den hverdag, hun selv havde valgt, har hun levet "som om hun ikke var der". Da abort ikke var mulig, er hun kommet igennem graviditeten med en fast overbevisning om at barnet skal bortadopteres. Bogen munder dog ud i S.' beslutning om at hun ikke vil lade morderne få den glemsel, de har brug for, og at kun hun kan vise barnet, "at det er muligt at forvandle det had han er undfanget i, til kærlighed". - På trods af det dystre emne er bogen alligevel en rigtig god læseoplevelse.

Lindhardt og Ringhof, 2000 - 177 sider

Andreas Kommode - 28. marts 2001

23146819