Sådan starter man en revolution

2016
)

Sådan starter man en revolution af Nadja Tolokonnikova

02 jan.17

Tolokonnikova beskriver sin karriere i det politiske og feministiske punk-rock-band Pussy Riot og giver et indblik i, hvordan det er at være aktivist i Putins Rusland.

Bogens budskab er klart og tydeligt: Vælg dine kampe og tag dem. Sky ingen midler og vær klar til at tage konsekvenserne. Lad dig ikke kue af den modstand, du møder – brug den til at blive stærkere. Tag kampen! Hvis du ikke gør, hvem gør så?!

Som borger i lille Danmark er det uhyggeligt at være vidne til, hvordan Putin regerer i Rusland. Det kan til tider være nærliggende at drage sammenligninger til Stalin. Derfor er det vedkommende at læse Tolokonnikovas insider-beretning om at være aktivist i nutidens Rusland. På en engageret og anderledes måde fortæller hun sin historie som aktivist i gruppen Pussy Riot – hvorfor hun vælger at protestere, hvilke konsekvenser det får, hvordan systemet i Rusland fungerer og hendes tanker i årene op til, under og efter aktionen i Frelserkatedralen i Moskva.

Pussy Riot er en russisk aktivistgruppe, som fremfører deres protestaktioner ved at klæde sig i korte kjoler, strømpebukser i skarpe farver og elefanthuer på hovederne. De bruger punkmusikken som protestmiddel og optræder alle mulige og provokerende steder. De har blandt andet lavet en anti-Putin-aktion ved at spille en punksang i forbindelse med en andagt i Frelserkatedralen. Nadja er en af de tre aktivister, der blev fængslet i denne forbindelse.

Der er i alt 200 kapitler i bogen. Hvert kapitel er opdelt i to spor – hhv. Nadjas anbefalinger til hvorfor du skal være aktivist og hvordan og Nadjas egne oplevelser som aktivist. På en måde er den opdeling forstyrrende for læsningen, men alligevel giver det mening. Der er jo heller ikke noget ved kun at læse anbefalingerne, men efter endt læsning var det interessant at genlæse dem.

Det er til tider en hård læsning. Tænk at et moderne lande i det 21. århundrede kan behandle deres borgere sådan! Opskriftsdelen af kapitel 186 viser netop, hvor grotesk det er: ”Hvis Jesus Kristus virkelig genopstod i Rusland i dag og begyndte at forkynde det, han forkyndte i sin tid, så ville han blive: [der listes 8 forskellige straffe op]. Vælg tre muligheder og bestem, hvordan Jesus skal straffes i Rusland i dag”. Det er ret tankevækkende, at Jesus, som vi betragter som en altfavnende frelser, i dagens Rusland ville blive anset for revolutionær.

Rosinante
Lars Peder Poulsen-Hansen
52639271