Piger i brand

2020
)

Piger i brand

15 jun.20

Mørk og til tider skræmmende fortælling byder på dystre hemmeligheder, seksuelle spændinger og alt det, der ligger lige under overfladen.

Hannah Dexter er en outsider i den lille by Battle Creek i 1990’ernes Pennsylvania. Hun gør ikke meget væsen af sig og prøver oftest at gå i ét med tapetet og er i det hele taget ikke opsigtsvækkende. Men én begivenhed ændrer alt: gymnasiets populære basketballstjerne og Hannahs skolekammerat, Craig, bliver fundet skudt i skoven. Alt tyder på selvmord, og der går chokrystelser igennem den lille by, hvor indbyggerne er troende kristne.

Lacey er den nye pige i klassen og Hannahs diametrale modsætning. De to piger drages mod hinanden, og særligt Hannah starter en eksperimenterende personlig udviklingsrejse, da hun forvandler sig til Dex og pludselig ikke er så usynlig mere. Dex tiltrækkes af Laceys mørke vildhed og traumatiserede dybder, og sammen bevæger de sig ud på en rejse, der involverer Nirvana, satanisme og seksuelle eksperimenter.

Det er en mørk og til tider skræmmende fortælling, hvor man ved, hvad der foregår på overfladen, men sjældent hvad samme overflade dækker over. Fortællestemmen skifter mellem de to piger, og her bliver man hurtigt klar over, at intet er, som det ser ud til. Lacey dækker tydeligvis over en hemmelighed, der relaterer til Craigs død. Og Hannah/Dex er nem at manipulere med - i forvirringen og jagten på at finde sig selv er hun i konstant fare for i stedet at miste sig selv.

Genren er udefinerbar, men jeg vil vove at kalde det en form for moderne og dyster udviklingsroman tilsat en knivspids mystik og et lille drys YA på en bund af seksuelle spændinger. Den er utroligt velskrevet, sproget er spændende, personerne har dybde, og der er op til flere meget interessante passager – og så er jeg vild med musikkens fremtrædende rolle.

Alle de gode takter skaber en masse forventninger, der for mit vedkommende ikke helt blev indfriet. Jeg ville så gerne fortrylles, men boblen brast for mange gange, og jeg kunne godt tænke mig, at bogen var mere subtil og ikke så vulgær og ”in your face-agtig”. Plottet er ellers ret intelligent konstrueret, men det er knapt så elegant eksekveret, det frustrerer mere end det forløser. Målgruppen er lidt mudret, da emnet og indholdet kan være en anelse for tungt og seksuelt for mange. Forfatterens evne til at skrive trækker dog bogen op, og det er på bundlinjen en interessant læseoplevelse.

People'sPress
Nete Harsberg
48147615