Pater Noster

2018
)

Pater Noster af Jesper Holm

26 feb.18

Der er intet nyt under solen, men historien byder på et herligt gensyn med en karismatisk tempelridder. Konspirationsthrilleren er et udmærket bidrag til genren.

Jesper Holm har tidligere skrevet en decideret spændingsbog for voksne og en række børnebøger, men med dette andet bind i serien fortsætter han i en velkendt genre, hvor især forfattere som Dan Brown og norske Tom Egeland er de store forfattere.Tema og handling med tempelriddere, skjulte hemmeligheder, religiøse gåder og alt til faget hørende er således velkendt, og forfatteren tilføjer ikke noget nyt til genren, om end dette bind egentlig mere er en decideret krimi med en skruppelløs og hævngerrig seriemorder. ’Pater Noster’ er dog absolut hæderlig og ganske spændende.

Den indviklede og spegede historie starter med en dreng, der forsøget at flygte fra et drengehjem i England, og som voksen iværksætter han en grusom plan for at tage hævn over sin barndoms plageånder: Forstanderinden, rektoren og præsten fra drengehjemmet. Hans planer involverer åbenbart også Elisabeth Hurlingtons far og hende selv, og sammen med vennen Noah Smith indleder hun en desperat jagt efter spor, der kan føre til hendes kidnappede far.

Som læsere af første bind i serien vil vide, blev Noah indviet som tempelridder, og han fik ved den lejlighed åbenbaret tempelriddernes skjulte viden sammen med Elisabeth. Denne viden måtte Elisabeth slet ikke have fået kendskab til, og Noah bliver nu pålagt at dræbe hende.

Samtidig bliver en ung pige taget til fange af IS-soldater, og i Rom bliver en kardinal stillet overfor et skæbnesvangert valg. Alle disse tråde vikles undervejs ind i hinanden, og mere skal ikke røbes her.

Jesper Holms roman byder ikke på særlig meget nyt under solen, og selvom tempelriddervinkelen hele tiden spøger i baggrunden, er det som om, det ikke rigtig kommer til forløsning i dette bind.

Historien virker underligt rodet, om end man anstændigvis må indrømme, at det hele forløses så nogenlunde til sidst. Hævnhistorien fungerer ganske tilfredsstillende og spændende, men alt i alt er dette bind bestemt ikke på højde med forgængeren, og det hele virker egentlig blot som et lille mellemspil, inden den endelige forløsning i kommende bind.

Historien er på trods disse mangler absolut underholdende, og begge bind giver samlet set en forfriskende ny vinkel på de sagnomspundne tempelriddere og deres mange hemmeligheder.

Politikens forlag
9788740029789