Ofrenes offer

2019
)

Ofrenes ofre af Bo Svernstrøm

21 maj.19

Barsk svensk krimidebut er velskrevet og perfekt skåret, og selvom den er ganske klassisk for genren, er der tale om virkelig god underholdning.

Bo Svernstrøm er journalist, og denne baggrund får han fermt flettet ind i den ellers traditionelle politiefterforskning. Stemning og plot og de yderst brutale mord har man set før, især hos forfattere som Kepler og Kallentoft, men selvom historien ikke er specielt banebrydende, så lykkes det fint for forfatteren at gøre det, som en god krimi skal kunne, nemlig at overraske og fange læserens interesse. Svernstrøm formår nemlig undervejs at levere nogle overraskende handlingsskift. Af en debutant at være leverer forfatteren et overbevisende og stilsikkert stykke arbejde.

En nøgen mand findes brutalt myrdet og torteret i en lade udenfor Stockholm, og politikommissær Carl Edson bliver sammen med sit team sat på sagen. Den myrdede viser sig at have en dybt kriminel baggrund med en masse fjender, og da flere kriminelle efterhånden også findes myrdet på det grusomste, tyder alt på, at der er tale om et voldsomt opgør i den kriminelle underverden.

Da fire mænd, der under et røveri påkørte og dræbte en 6-årig dreng, efterhånden myrdes én efter én, tager sagen en helt ny drejning, og det involverer også drengens mor, journalisten Alexandra Bengtson, der også har skrevet om historien med de mange mord for sin avis. Pludselig er hun under mistanke, men for Carl Edson er der overhovedet ikke noget, der hænger sammen eller er logisk.

Forfatteren kan sit kram til fingerspidserne og benytter sig af alle genrens velkendte tricks: Det skiftende fokus mellem personerne, de ultrakorte kapitler og de overraskende skift i handlingen. Bogen er temmelig barsk og voldelig, og det vil givet skræmme nogle læsere væk, men kan man abstrahere fra dette, får man i tilgift nogle fint beskrevne psykologiske indspark til både politifolkenes og mordernes psyke.

Alt i alt altså pokkers god underholdning. Kommende bind hilses mere end velkommen.

Rosinante
Ilse M. Haugaard