Mailstorm

2000
)

Mailstorm af Per Helge Sørensen

01 dec.00
Skribent
Forkundskaber er nyttige, skrev H.C.Andersen. Ja, ved man lige så lidt om computere som denne romans kriminalassistent, så får man nok et sparsomt udbytte af bogen. Hvis man heller ikke bryder sig om bøger, hvor
der består uløste gåder efter sidste side, så er det ikke "Mailstorm", man skal læse. Men ellers er der ingen grund til at holde sig tilbage - her er der en spændende kriminalhistorie, klassisk i sin opbygning og virkemidler, men moderne i sit stof og sin tidsskildring. Morsom er den også, måske på en lidt nørdet, sarkastisk vis. Det er svært at referere bogen uden at røbe for meget af intrigen, men det handler altsammen om kryptering, kodning af e-mails og andet på nettet, så data kun kan læses af den rette modtager. Guf for folk med hang til diskretion og/eller
onde hensigter, men en rædselsvision for politi og hemmelige tjenester med lyst til at kigge befolkningen over skuldren - med ædle motiver naturligvis. En stor del af handlingen foregår på nettet, hovedpersonen ser et mord - vistnok - på nettet og må siden opleve at få sin computer fjerndirigeret af ukendte, et helt nyt stykke gyserinventar til afløsning af "der er nogen i kælderen"! Handlingen skifter med største selvfølgelighed mellem Danmarks Tekniske Universitet i Lyngby og San Francisco, men den præcise virkelighedsskildring får igen og igen karakter af computervirkeligheden: kældergangene under DTU opleves pludselig som en labyrint i et computerspil, og et pakhus i San Francisco forsvinder næsten med et museklik. Den genrebevidste læser noterer sig også, at Per Helge Sørensen får opdateret et par klassiske detektivtricks. Hvor Marlowe sender bevismaterialet til sig selv via postvæsenet, sender vores helt det som en fax til sin fars computer og programmerer siden sin computer til at surfe helt tilfældigt på nettet for at narre sin skygge, hvor fortidens detektiv måtte klare sig med en lampe, et par puder i en lænestol og en
tændt radio.

Læs den endelig - men vær opmærksom på, at du bagefter lytter mere aktivt til din harddisk - hov hvorfor arbejder den lige nu, hvor jeg sidder stille og bare kigger på skærmen?

Centrum, 2000. 357 sider