Måske skulle du snakke med nogen : en psykolog, hendes psykolog og vores liv bag facaden

2020
)

17 nov.20

Lori Gottlieb tager læseren med bag kulisserne og ind i terapiens verden til egne psykologtimer og et spændende møde med hendes patienter.

Jeg vil starte med at sige, at man efter min mening kun kan få det godt, hvis man læser denne bog. Den viser, at på trods af alle vores bekymringer og sorger, utilsigtede reaktioner og underlig adfærd er vi alle mennesker, og der er som regel en ganske fornuftig forklaring på, hvorfor vi gør, som vi gør, eller hvorfor vi er, som vi er. Det er ganske betryggende at vide, hvis man godt kan gå og tænke på, om man er helt normal.

Forfatteren, som tidligere har arbejdet som manuskriptforfatter i underholdningsbranchen i Hollywood og som journalist, inden hun fandt sit kald som psykolog, har egen praksis i Los Angeles, er enlig mor til en lille dreng og var tæt på at blive gift med drømmemanden. Det gik dog ikke helt som planlagt og efter det pludselige brud med Kæresten, fik Lori selv behov for at komme i terapi hos en psykolog for at bearbejde chokket.

’Måske skulle du snakke med nogen’ er bygget op omkring en håndfuld patienter, der i tidens løb er kommet i Lori Gottliebs praksis samt hendes egen bearbejdelse af et hårdt brud med Kæresten. Det er nogle virkelig fine og rørende beskrivelser af både hendes patienter og deres vidt forskellige problemer og traumer, som efterhånden bliver bearbejdet og åbnet op, og også af hendes egne sessioner med psykologen Wendel.

Bogen er en skildring af, hvordan vi langsomt heler, og hvordan processen i denne heling udvikler os som mennesker, og så er det ret fantastisk, at Lori Gottlieb inddrager os i sine egne oplevelser hos sin psykolog, da hun hermed viser os, at selvom hun er uddannet psykolog og har alverdens værktøjer og redskaber til at få os igennem processen, så kan hun kun gøre det på baggrund af sin egen menneskelighed: "Psykologer må selvfølgelig håndtere livets daglige udfordringer på samme måde som alle andre. Det er faktisk vores kendskab til hverdagslivet, der ligger til grund for den kontakt, vi skaber med fremmede, som betror os deres mest ømtålelige historier og hemmeligheder."

Læs bogen og blive klogere på dig selv.

Svane & Bilgrav
Ingeborg Christensen