Logoz : Robert Holm - marketingekspert af Danmark

2022
)

02 aug.22

Grotesk og sort humoristisk tjekkisk roman om Robert Holms afskrivning af kapitalismen er mest interessant som filosofisk eksperiment.

Robert Holm, en velanset marketingsekspert, der laver reklamer for regeringsledere og kampagner for flygtningekriser, mister efter en voldsom oplevelse i et indkøbscenter, hvor konsumering har førsteprioritet, sin tiltro til det liberale demokrati og den kapitalistiske verdensorden. Herefter grundlægger han De Forenede Mest Udviklede Lande, der er omkranset af en uigennemtrængelig mur, og hvor Elitexit, den veluddannede kerne af indsigtsfulde marketingsfolk, forskanser sig. Her kan eliten segregere sig fra Storpopulistens vanvid i USA og bølgen af populistisk dumhed .

Det meste af handlingen foregår i året for Ideen, hvor Robert Holm opnår indsigt i den forsmåelse, som varemærkerne har påført menneskeheden, og udvikler sin nye filosofi og styreform. Men historien er fortalt 40 år senere af en indbygger fra De Forenede Mest Udviklede Lande, der forresten er grundlagt ovenpå det sønderskudte Aleppo i Syrien. Roberts tanke har været at bygge en ny civilisation ovenpå ruinerne af den gamle. Men romanens slutning afslører at den nye civilisation også har store udfordringer.

‘Logoz’ er en svær tekst. Zábranský springer så meget i kronologi og fortællersynsvinkler, at det er svært at holde styr på, hvad der egentligt er reelt, og hvad der er tanker, Robert eller fortælleren tænker. Men måske er det også mindre vigtigt at få hold på handlingen i denne roman. ‘Logoz’ er for mig at se mere interessant som et litterært filosofisk eksperiment, en tekst som trækker på bibelske henvisninger, antik græsk tænkning og nutidige filosoffers tanker om den moderne verden, hvor "historien er død" - indtil den fortsætter. Samtidig er den grotesk, vanvittig, sort humoristisk, og egentlig bare mærkelig.

Der er helt sikkert enorme mængder henvisninger til filosofisk tænkning, som går hen over hovedet på mig som læser, og jeg måtte holde lange pauser undervejs for at sunde mig lidt og samler kræfter til at læse videre. Ikke fordi det ikke er godt, det Zábranský skriver. Men fordi det simpelthen er sortseende, og jeg som veluddannet indbygger i et kapitalistisk, liberalt demokrati, der frygter og afskriver populisme, bliver konfronteret med min egen blindhed overfor varemærkernes og magthavernes greb i mig.

På den måde appelerer ‘Logoz’, på trods af dens titel ikke særlig meget til min fornuft, men derimod mest til mine følelser. Jeg bliver frustreret over alt den logos, hvormed Robert Holm opbygger et samfund, som alligevel ikke giver nogen forbedring af menneskelige vilkår, og som skaber et nyt forum for massernes blinde følgen af eliten. Alligevel anbefaler jeg at læse ‘Logoz - Robert Holm, marketingsekspert af Danmark’, da den er et interessant spejl at se vores samtid igennem. Men den kræver også en del tålmodighed og en pause eller to undervejs.

Mr. East
Ota Tiefenböck
62660937