2016
)

Løgnens træ af Frances Hardinge

09 nov.16

Med sine gotiske overtoner byder denne fascinerende victorianske Young Adult på både mord og gys, men også på personlig udvikling, historiske tidsbilleder og Darwins evolutionsteorier.

Frances Hardinge er en enkelt gang tidligere blevet oversat til dansk med ’Flyv på nattens vinger’, som er en slags historisk fantasy. Denne nye roman har lidt af den samme stemning over sig.

’Løgnens træ’ har fået flere priser, og med sin gotiske baggrund er det nærliggende at sammenligne med især Daphne du Maurier og Austens bøger, men romanen rummer så uendeligt meget mere end et romantisk gys. En afgørende plads i den velskrevne fortælling opfyldes af en skarp beskrivelse af kvindens situation i dette mandsdominerede samfund, men også af hele samfundets dilemma mellem gudfrygtighed og de nye teorier om menneskets herkomst og udvikling.

Romanen har således lidt af hvert, og fortjener så absolut at blive betegnet som en litterær bedrift.

14-årige Faith flytter i 1860’erne med sin familie til den lille ø Vale på Englands vestkyst. Familiens overhoved, den ærværdige pastor og naturvidenskabsmand Erasmus Sunderly, er øjensynligt blevet inviteret til øen for at deltage i en udgravning, men i virkeligheden er han på flugt fra den skandale, som truer i England. Et af hans opsigtsvækkende fund, skelettet af en engel, er nemlig blevet afsløret som falsk, og familiens eksistens er truet.

På øen begynder rygterne snart at florere, og samtidig viser det sig, at pastoren har medbragt en biologisk hemmelighed, et såkaldt Mendacium-træ, som øjensynlig lever af løgne og er i stand til at fortælle sandheden. Faith hjælper faderen med at skjule træt i en nærliggende grotte, men kort efter findes faderen død ved foden af en klippe. Den almindelige mening er, at der er tale om selvmord, men Faith tror, der er tale om mord, og den handlekraftige unge pige begynder nu at indlede sin egen efterforskning på trods af, at hun er barn og hunkøn.

Det er en meget omhyggelig og grundig fortælling, der vil appellere til mange forskellige læsere. Selvfølgelig springer mordgåden og opklaringsarbejdet straks i øjnene, men der er mange flere dybder i plottet. Først og fremmest den fremragende beskrivelse af en ung pige, der, på trods af samfundets snærende bånd og normer, drømmer om at studere naturvidenskab, men også det fine tidsbillede af en befolkning, som mere eller mindre er i chok efter Darwins epokegørende udgivelse ’Arternes Oprindelse’. Plottet er kringlet og udspekuleret, men samler sig på smukkeste vis til sidst, og slutproduktet fremstår særdeles helstøbt og meget berigende.

Turbine
Sine Norsahl
52629667