Klar - parat - skolestart

2019
)

Klar – parat – skolestart

10 jun.19

En skriv-og-visk ud-opgavebog med praktiske øvelser i at tegne, tælle, regne og skrive.

Denne opgavebog med forskelligartede øvelser af varierende sværhedsgrad appellerer til børn, som er begyndt at interessere sig for alfabetet, tallene, klokken m.v. og børn i indskolingsalderen. Visuelt er bogen fængende og emnerne relevante for målgruppen. Dog er det lidt ærgerligt, at opgavernes sværhedsgrad spænder så bredt, at ét barn ikke kan bruge hele bogen.

Bogen har tegneøvelser, associationsøvelser, farvegenkendelse og størrelses- og rumforhold. Der er også tælle-, regne- og skriveøvelser samt ”lær klokken-øvelser” i varierende sværhedsgrader. For børn omkring de 4 år er der associationsøvelser, hvor barnet skal parre dyreunger med dyrenes forældre eller tøj med vejret. Opgaverne med at lære klokken er koblet sammen med dagens naturlige aktiviteter på det givne tidspunkt og starter let ud. Øvelserne bliver dog sværere, når barnet skal gætte, ”hvor mange minutter over”, klokken er. Det er de færreste børn i den alder, der kan tælle til mere end 20 eller 30, og her henvender de sidste øvelser sig mere til de 6-7-årige. For de større børn er der staveøvelser med ord på tre-fire bogstaver og regneøvelser, hvor de sværeste opgaver nok er ligningerne med en ubekendt.

Bogens sider er glatte, så de kan tørres af, og der medfølger en whiteboard-pen. Jeg er fan af ”genbrugskonceptet” med, at man kan skrive og hviske ud, alt det man vil. Så er der plads til at lave fejl og til, at andre også kan bruge bogen. Bogen vil også egne sig som aktivitet til ferien eller bilturen.

Det er ærgerligt, at bogen spænder så bredt i sværhedsgrad, at et barn på 4 år ikke vil kunne klare alle opgaver, mens en 7-årig omvendt vil finde nogle opgaver alt for lette. Her ville det være en hjælp, om opgaverne var inddelt efter sværhedsgrad. Jeg vil på trods af dette alligevel give bogen en anbefaling med på vejen, idet konceptet fungerer med gode visuelle opgaver, der motiverer til at lære nyt på en legende måde.

Bogen kan købes i boghandlere og på nettet, men ikke lånes på bibliotekerne.

Alvilda
Brian Iskov