Kærlighed langs et flodlandskab af Christoph Peters

01 maj.02
Skribent

En ukonventionel, skælmsk og klog kærlighedsroman om den unge Thomas Walkenbach der, siddende i stolen, forelsker sig i den smukke og ti år ældre tandlæge, Hanna.

anbefalet af bibliotekar Lise Heding, Hvidovre Bibliotekerne

Lån bogen på Lån bogen på biblioteket

"Hun lugter af desinfektionsmiddel. Og en lille bitte smule af sved. For første gang. Men ikke ubehageligt. Tværtimod. Jeg suger lugten ind. Hannas uforfalskede kropslugt. Hun fjerner den interimistiske beskyttelse. Kradser cementrester af stumperne. Rækker ud efter højtryksspuleren og sprøjter smårester væk. Stiller den om, så der kun kommer luft ud af den til at tørre stumperne med. Noget af hendes hår svinger som et pendul frem og tilbage mellem vores ansigter. Hanna forsøger at puste det væk, kaster hurtigt hovedet tilbage. Men det gør ikke indtryk på håret, der bare beskriver en ellipse. Mine øjne følger med, skønt jeg egentlig ville dykke ned i Hannas pupiller. Den ensformige bevægelse er beroligende. Jeg tænker: Om lidt er jeg hypnotiseret, fortæller hende forvirrede historier fra et tidligere liv, og hun vil tro, jeg ikke er rigtig klog. Eller jeg falder i søvn. Heller ikke lige præcis noget kærlighedsbevis. En stemme, der ikke kan tilhøre andre end mig siger: "Vent lige et øjeblik. Det forstyrrer jo hele tiden", og jeg stryger hendes hår om bag øret uden at ville det."

Sådan skriver den debuterende unge forfatter Christoph Peters. Og det er en udsøgt fornøjelse at læse et så smukt sprog, spækket med associationer og øjebliksregistreringer.

Bogens hovedperson er kunsthistorikeren Thomas Walkenbach. Han er specialist i sengotikkens træskærerarbejder af den nederrhinske træskærer Henrick Douwerman.

Han har forsømt sine tænder i en periode og får derfor en stribe af aftaler hos den smukke unge og lidt gammeldags bly tandlæge Hanna.

Men vi skal næsten halvvejs ind i bogen, før vi får historien nogenlunde kronologisk om forelskelsen i Hannah og dens forløb med familiebesøg, ferier, ægteskab og tilslut desperation og død.

Bogen indledes lidt gådefuldt med, at vi følger tankeassociationerne hos en person, der har været igennem et tab, der har efterladt ham i et tomrum. Vi følger hans tanker til barndommen og familien og slægten og landskabet omkring Rhinen. Forandringerne, der er sket fra et gammeldags bondesamfund til i dag. Hans drømme og tanker om sit speciale, hvor en anden kommer ham i forkøbet. Men flettet ind i det hele er Hannah hele tiden til stede. En tredjedel af hans liv har været med hende, og hans følelse er, at hun har været der altid. Man forstår, at hun totalt har ændret hans liv, og at tabet er uopretteligt. Det er gennem hende, han får øje for og kærlighed til sin slægt og sin egn, og han må derfor i sine tanker fortælle den historie.

Bogens hovedperson er meget lærd og meget fantasifuld. Hans tankevirksomhed kræver koncentration og tid hos læseren. Der er mange spring i handlingen men det hele hænger sammen ved bogens slutning. Selve kærlighedshistorien er medrivende og absolut tålmodigheden værd. Sproget i bogen skal fremhæves. Det er flot og koncentreret som et digt. Har man tålmodighed, og vil man gerne stifte bekendtskab med en absolut lovende ung debutant, anbefales bogen.

Bogen er oversat fra tysk af Claes Kastholm Hansen.

Originaludgave: 1999

Originaltitel: Stadt Land Fluss