I Lucias øjne

2006
)

I Lucias øjne af Arthur Japin

02 jun.08

Casanovas tidlige skæbne set gennem Lucias øjne - kvinden der knuste hans hjerte.

Nærværende roman er baseret på virkelige hændelser i den berygtede Giacomo Casanovas ungdom. Den kommende store forfører stifter i sin pure ungdom bekendtskab med kærligheden i skikkelse af den italienske, sortøjede Lucia – dog er hun for ung til ægteskab, så han vil vende tilbage og anmode om hendes hånd, når hun er giftemoden. Men da den tid oprinder, er hun forsvundet for ham, og han ser hende først adskillige år senere på et bordel, depraveret og berøvet sin ungdoms skønhed; ”hun er ikke blot blevet grim, men noget der er meget værre: frastødende”.

Alt dette er dokumenteret i Casanovas erindringer, og ud fra dem har den hollandske forfatter Arthur Japin spundet en fremragende fortælling om hele kærlighedens væsen, følelse kontra fornuft og en mulig grund til Casanovas trang til, uden forpligtelser, at lande blødt i alle kvindearme på sin vej.

I romanen krydsklippes der mellem fortid og nutid. Fortiden er Lucia og Giacomo, ungdom, forelskelse og håb for fremtiden. Fortiden tæller dog også Lucias sorgfulde valg om at svigte sin elskede Giacomo – for hans eget bedste?

Vi følger Lucias skæbnetunge, men også dannende og lærerige vej til romanens nutid, Amsterdam år 1758, hvor hun som kurtisanen, den tilslørede og erotisk berømmede Galathée de Pompignac overrumples ved  mødet med den forførende og insisterende Monsieur le Chevalier de Seingalt. Han er ingen mindre end hendes ungdoms kærlighed i fransk forklædning! Hun genkender ham, men han ser ikke sin Lucia bag sløret, og nu starter et spil for at få rettet op på og retfærdiggjort fortidens fejltrin.

Japins fortællestil er blomstrende og farverig, og man suges ind i historien med hud, hår og ikke mindst hjerte. Samtalerne mellem Galathée og Seingalt minder for sin del om Marquise de Merteuils  og Vicomte de Valmonts vovede og åndrige dueller på ord i Choderlos de Laclos’ berømte og filmatiserede roman ”Farlige forbindelser” (Les liaisons dangereuses) fra 1782.

Hvis man elsker smagen af ord, filosofiske betragtninger og kærlighed på godt og ondt, kan jeg kun anbefale at lade sig opsluge af Lucias skæbne og give sig helt hen til denne følelsesfulde fortælling.

Japin, Arthur: 'I Lucias øjne'. Oversat fra hollandsk af Hans Christian Fink efter 'Een schitterend gebrek' . Kbh. : Tiderne Skifter, 2006. - 259 sider

Lån bogen på Bibliotek.dk eller Køb bogen

Tiderne Skifter