Et skrivende dyr

2011
)

Et skrivende dyr – samtaler med Bent Vinn Nielsen af Erik Skyum-Nielsen

22 mar.13

Levende samtalebog mellem forfatteren Bent Vinn Nielsen og litteraten Erik Skyum-Nielsen giver et godt indblik i et væsentligt dansk forfatterskab.

Bent Vinn Nielsen og Erik Skyum-Nielsen får talt en masse om Vinn Nielsens forfatterskab, og det gør de godt. De har helt åbenlyst hygget sig i hinandens selskab, så de kommer vidt omkring: Om at skrive, om andre forfattere, om forlaget Arena og om 1970’erne med kartoffeltrykte batiktunikaer og rod i kærligheden.

Deres fælles reference begynder da også helt tilbage i 1978, da Skyum-Nielsen som ny, grøn kritiker ved Information skulle anmelde en debutroman af en ung, dansk forfatter – det var ’Arbejdssky’ af Bent Vinn Nielsen.

Denne samtalebog kan varmt anbefales, uanset om man allerede er Vinn Nielsen-fan eller gerne vil have en introduktion til forfatterskabet, hvad enten man læser for sjov eller skal inspireres til en skole- eller studieopgave. Og titlen ’Et skrivende dyr’? Den har Vinn Nielsen selv givet anledning til i samtalerne: ”(…) jeg lever i en parallelverden. Jeg er et skrivende dyr.”

De fleste betegner ham som en eminent sprogbruger og socialrealistisk modernist, der skriver om marginaliserede eksistenser. Selv vender han sig mod kategoriseringer. Han skriver om det alment menneskelige ud fra det, han ved noget om, siger han: ”Jeg tror, at de erfaringer, man har siddende i rygmarven, i virkeligheden er det vigtigste. Ikke dem, man erhverver. Nogle gange siger folk, hædrende, til mig, at de godt kan lide, at der er en forfatter, der skriver om almindelige mennesker (…). Men man vælger ikke på den måde. Det er mere personligt og ikke noget, man gør for andres skyld.”

Hans særlige sprogtone får man også et indtryk af i denne bog, som har indstik med omtaler og korte uddrag af hans romaner. Bent Vinn Nielsen er født 1951 i Vendsyssel, gik ud af skolen efter 9. klasse og var arbejdsmand, indtil han debuterede i 1978. Han har modtaget en lang række priser for sit forfatterskab, som omfatter romaner, noveller, børnebøger og drama. Erik Skyum-Nielsen er født 1952. Han er universitetslektor og anmelder og har også skrevet en samtalebog med Svend Åge Madsen.

28798024
Sven Reiner Johansen
9788702114041