En kvinde, tre mænd og en psykolog

2007
)

En kvinde, tre mænd og en psykolog af Curtis Sittenfeld

22 okt.07

En kvinde, tre mænd og en psykolog - ikke titlen på amerikansk B-film, men derimod en underholdende og varm roman om jagten på den famøse eneste ene.

Læseren møder hovedpersonen Hannah for første gang, da hun som 14-årig svælger i de kulørte ugeblades artikler om Julia Roberts bryllup med Kiefer Sutherland. For den unge, uerfarne pige er dette glansbilledepar indbegrebet af lykke og perfektion. De omgivelser, hun selv befinder sig i, er dog knap så romantiske. På grund af forældrenes skilsmisse er hun nemlig blevet parkeret hos sin tante og onkel på ubestemt tid. Den virkelighed er dog til at leve med, men da Hannah senere finder ud af, at Kiefer efter kort tids ægteskab er Julia utro, kan hendes tro på det perfekte forhold ligge på et meget lille sted.

Således præsenteret for den desillusionerede hovedperson, er læseren klar til at følge hendes søgen efter manden, der kan give hende troen på den altomsluttende kærlighed tilbage.

Bogens kapitler er bygget op som en række punktnedslag i Hannahs liv fra 1991 til 2005. Undervejs lærer man den usikre, eftertænksomme og lettere kiksede hovedperson rigtig godt at kende. Man føler med hende, når hendes forestillinger og drømme kolliderer med virkeligheden, og nikker genkendende til de tre næsten arketypiske mandetyper, hun indleder (eller ønsker at indlede) forhold til. Der er manden der elsker hende uden forbehold (men som hun ikke elsker), manden hun er sammen med, men ikke er rigtigt sammen med (on/off forholdet der aldrig rigtig kommer nogen vegne) og manden hun kommer helt tæt på, men (måske?) aldrig får ("vi er bare gode venner-forholdet").

Sittenfelds nye roman er hverken chick-lit eller dannelsesroman, men befinder sig et sted derimellem. Derfor vil jeg anbefale bogen til alle, der har hang til romaner om kærlighedens genvordigheder, behandlet med et dybere og alvorligere anslag end traditionel chick-lit.

Oversat af Sara Koch. Hr. Ferdinand, 2007. 285 sider

Hr. Ferdinand
Sara Koch