Dommens dag

2008
)

Dommens dag af Sam Bourne

24 nov.08

Sam Bourne fortsætter med at levere voldsomt underholdende og medrivende romaner inden for en genre man kunne kalde komplot-thrilleren.

Foran FN-bygningen i New York dræbes en tilsyneladende selvmordsbomber af sikkerhedsvagterne. Den dræbte viser sig at være en harmløs gammel mand, Gerald Merton, og en skandale af rang truer hele FN-organisationen.

Advokaten, Tom Byrne, får til opgave at tage kontakt til den afdødes familie og mindske deres eventuelle krav om kompensation. Han tager til London og møder den døde mands tiltrækkende datter Rebekka, som afslører, at hendes far måske alligevel ikke var helt så uskyldig og harmløs. I virkeligheden er navnet Merton påtaget, og som overlevende jøde af rædslerne fra 2. verdenskrig tilhørte han i årevis en tophemmelig jødisk organisation, som ikke alene opsporede og dræbte tidligere nazister, men også stod bag en masseforgiftning af flere tusinde nazister i en britisk fangelejr efter krigen. Mertons historie berettes sideløbende med, at Tom og Rebecca kommer dybere og dybere til bunds i den spegede historie. Samtidig er der dog også andre, der med alle midler forsøger at afdække sandheden, og både Rebeccas fars og hendes egen lejlighed bliver raseret og en af faderens gamle venner bliver myrdet.

Det springende punkt er hele tiden, hvem det mon var, den aldrende snigmorder var på jagt efter i FN-bygningen.

Det er en utrolig indviklet, men samtidig også meget spændende historie, som Sam Bourne ruller ud, og som læser får man det ene chok efter det andet. Det er eminent godt gjort, og knebet med at lade handlingen skifte mellem Tom og Rebeccas eftersøgning og skildringen af begivenhederne før under og efter 2. verdenskrig fungerer fint. Samtidig har Sam Bourne udviklet sig som forfatter, og personskildringerne virker nu mere overbevisende.

Bogen er naturligvis først og fremmest en spændingsbog, men den faktuelle skildring af Holocaust og de jødiske hævnere er det ved bogen, som gør den til noget, man vil huske længe efter.

Mine bedste anbefalinger, altså, og samtidig kan jeg ikke lade mere med at opfordre læseren til også at læse Jonathan Littells: "De velvillige", som så at sige leverer den samme historie om udryddelsen af jøderne blot set fra bødlernes side.

Oversat fra engelsk af Anne Mette Poulsen  efter 'The final reckoning'. Jentas, 2008. 428 sider.

Jentas
Anne Mette Poulsen