Den generøse ortodoksi

2015
)

Den generøse ortodoksi af Niels Henrik Gregersen

10 feb.16

En essaysamling på et højt fagligt niveau, der med inspiration fra tidligere tiders betydningsfulde teologer forsøger at finde frem til en mere vidtfavnende kristendomsforståelse.

Forfatteren er professor i systematisk teologi på Københavns Universitet og har tidligere skrevet om forholdet mellem religion og naturvidenskab. Bogen er ikke en idéhistorie. Den består af en række essays, der kan læses samlet eller hver for sig, og som giver et indtryk af kristendommens historie fra oldkirken over middelalderen og frem til moderne tid. Gregersens ærinde er at åbne kristendommen, så den kan strømme frit og fordomsløst, men med et fast greb i det bærende grundlag. En krævende, men indsigtsfuld bog med et bredt perspektiv, der ud over den kirkelige og kristne tradition også inddrager bl.a. filosofien og naturvidenskaben.

Titlen kan umiddelbart lyde selvmodsigende, hvis man betragter ortodoksien som noget stivnet, men ortodoksien skal her forstås som noget levende og bevægeligt forankret i troen, håbet og kærligheden. Som enhver anden religion forandrer kristendommen sig med tiden og ledsages af en række forskellige teologiske tolkninger, for kristendommen kan ikke sættes på en fast formel én gang for alle. Kristendommen skal til alle tider genfortælles, men det er forfatterens ærinde at vise, at det drejer sig om at være i kontakt med Gud, ikke at have bestemte religiøse meninger. Gud vil altid være større end vores definition. Han inddrager fortidens store teologer, fordi de med deres rummelige, bevægelige og generøse kristendomsforståelse kan bidrage til at afklare, hvad kristendommen kunne betyde for os i dag.

Kristendommen stagnerer i vores del af verden, mens Islam er på fremmarch. Der er en tendens til, at det enkelte menneske plukker lidt fra alle hylder og strikker sin egen kristendom/religion sammen. Der er præster i den danske folkekirke, der ikke tror på alt det ”overnaturlige” i kristendommen, som Jesu opstandelse og det evige liv. Der er derfor i vores pluralistiske tid et stort behov for viden om kristendommens bærende forudsætninger.

Bogen her er et fornemt bidrag til at give en forståelse for kristendommen, men desværre tror jeg ikke, den vil nå ud til ret mange. Det er helt nødvendigt med en basisviden om kristendommens historie, terminologi og udtryksformer, hvis man skal have det fulde udbytte af bogen. Det skal dog ikke afholde interesserede lægmænd fra at give sig i kast med den. Jeg kan bestemt ikke påstå, at jeg har fattet alle nuancer ved én hurtig gennemlæsning, men jeg læser gerne bogen igen, for jeg er sikker på, at den er umagen værd.

Anis
52071925
9788774575924