Blog
Booktalks hos Dokk1
Booktalks hos Dokk1
Hos Aarhus Hovedbibliotek Dokk1 foregår der mange spændende aktiviteter og arrangementer, både af den slags hvor man ”bare” kan komme dumpende og dem hvor fx folkeskoleklasserne kan tilmelde sig. Plus meget andet, hvor der både kan være fokus på kreativitet og hvor der kan være fokus på forskellig litteratur.
En af disse aktiviteter, fik jeg lov til at være ”fluen på væggen” hos, i forbindelse med mit vikariat som børnebibliotekar, og fik en rigtig god oplevelse ud af, som jeg her har tænkt mig at dele herinde.
Fakta om Booktalks hos Dokk1:
- Udbydes til folkeskolens elever i hhv. 3-4. kl. og 5-6. kl.
- Booktalk’sene afholdes hver gang af to børnebibliotekarer, for at skabe dynamik og diversitet i formidlingen.
- Booktalks’ene er en del af de undervisningstilbud til folkeskoler i Aarhus Kommune, som Dokk1 udbyder.
6.x fra Strandskolen blev taget imod af to veloplagte børnebibliotekarer, der sammen havde udvalgt 16 forskellige skønlitterære bøger. Børnene blev budt velkommen og tog plads i børnebibliotekets Tweenslab. Efter en kort præsentation af, hvad den lille time, som booktalken tog, skulle indeholde gik de i gang.
Booktalken indeholdte en bred vifte af forskellige børne – og ungdomsbøger og børnebibliotekarerne fremhævede fem markante genre indenfor feltet. Det litterære felt bestod af spænding, gys, hverdagsliv, sciencefiction(med særlig fokus på dystopier) og fantasy.
Eleverne blev fra starten inddraget i forskellige spørgsmål der havde med læsning og valg af bøger at gøre. Fx blev der spurgt om hvad de for tiden læste og eleverne blev, igennem forløbet, ofte spurgt om de kendte til den pågældende bog eller om de havde hørt om lignende historier. Der blev trukket forskellige paralleller til filmatiserede udgaver, samt historiernes opbygninger og personer, fx fra bøgerne ”Maze Runner”, ”Divergent”, ”Hunger Games” og ”En flænge i himlen”, som især pigerne var meget betagede af.
Alle fem genre fik lige meget plads i rampelyset og der var en god diversitet i måden hvorpå der blev fortalt om dem. Bøgerne blev beskrevet med liv og begejstring og som tilhører fik man lyst til at læse mange af bøgerne. Eleverne havde læst nogle af dem og virkede interesserede i de forskellige fortællinger.
Der var taget højde for bøgernes sværhedsgrad. Fx havde børnebibliotekarerne ved gysergenren valgt serien ”Zombie Jæger” af Nicole Boyle Rødtnæs, der er en kort men spændende gyser.
Bøgerne var også farvet af et mere lokalt skær igennem bogen ”Liv på spil” af Søren Jessen. Hvor historien udspiller sig i Aarhus, med drengen Mads, der får fingrene i et spil, der er lidt mere end bare et almindeligt simulationsspil.
I starten gav det en vis undren hos mig, at der ikke var valgt de meget kendte titler, men som en af børnebibliotekarerne pointerede, under et opfølgende interview, så gav det ingen mening at fortælle om titler de allerede kendte og måske havde læst i forvejen. Men i stedet viste de et udpluk af nogle titler, der indenfor genren, kunne minde om de mere kendte titler. Da meningen med booktalks’ene netop er at skulle give børnene og lærerne inspiration til læsning, kunne jeg godt se at det gav en rigtig god mening at vælge nogle mindre kendte men også gode og spændende bøger.
Booktalken var alt i alt en rigtig god oplevelse og fremgangsmåden kan bestemt anbefales, både for folkeskoleklasserne og for børnebibliotekerne.
Booktalks hos Dokk1
Hos Aarhus Hovedbibliotek Dokk1 foregår der mange spændende aktiviteter og arrangementer, både af den slags hvor man ”bare” kan komme dumpende og dem hvor fx folkeskoleklasserne kan tilmelde sig. Plus meget andet, hvor der både kan være fokus på kreativitet og hvor der kan være fokus på forskellig litteratur.
En af disse aktiviteter, fik jeg lov til at være ”fluen på væggen” hos, i forbindelse med mit vikariat som børnebibliotekar, og fik en rigtig god oplevelse ud af, som jeg her har tænkt mig at dele herinde.
Fakta om Booktalks hos Dokk1:
- Udbydes til folkeskolens elever i hhv. 3-4. kl. og 5-6. kl.
- Booktalk’sene afholdes hver gang af to børnebibliotekarer, for at skabe dynamik og diversitet i formidlingen.
- Booktalks’ene er en del af de undervisningstilbud til folkeskoler i Aarhus Kommune, som Dokk1 udbyder.
6.x fra Strandskolen blev taget imod af to veloplagte børnebibliotekarer, der sammen havde udvalgt 16 forskellige skønlitterære bøger. Børnene blev budt velkommen og tog plads i børnebibliotekets Tweenslab. Efter en kort præsentation af, hvad den lille time, som booktalken tog, skulle indeholde gik de i gang.
Booktalken indeholdte en bred vifte af forskellige børne – og ungdomsbøger og børnebibliotekarerne fremhævede fem markante genre indenfor feltet. Det litterære felt bestod af spænding, gys, hverdagsliv, sciencefiction(med særlig fokus på dystopier) og fantasy.
Eleverne blev fra starten inddraget i forskellige spørgsmål der havde med læsning og valg af bøger at gøre. Fx blev der spurgt om hvad de for tiden læste og eleverne blev, igennem forløbet, ofte spurgt om de kendte til den pågældende bog eller om de havde hørt om lignende historier. Der blev trukket forskellige paralleller til filmatiserede udgaver, samt historiernes opbygninger og personer, fx fra bøgerne ”Maze Runner”, ”Divergent”, ”Hunger Games” og ”En flænge i himlen”, som især pigerne var meget betagede af.
Alle fem genre fik lige meget plads i rampelyset og der var en god diversitet i måden hvorpå der blev fortalt om dem. Bøgerne blev beskrevet med liv og begejstring og som tilhører fik man lyst til at læse mange af bøgerne. Eleverne havde læst nogle af dem og virkede interesserede i de forskellige fortællinger.
Der var taget højde for bøgernes sværhedsgrad. Fx havde børnebibliotekarerne ved gysergenren valgt serien ”Zombie Jæger” af Nicole Boyle Rødtnæs, der er en kort men spændende gyser.
Bøgerne var også farvet af et mere lokalt skær igennem bogen ”Liv på spil” af Søren Jessen. Hvor historien udspiller sig i Aarhus, med drengen Mads, der får fingrene i et spil, der er lidt mere end bare et almindeligt simulationsspil.
I starten gav det en vis undren hos mig, at der ikke var valgt de meget kendte titler, men som en af børnebibliotekarerne pointerede, under et opfølgende interview, så gav det ingen mening at fortælle om titler de allerede kendte og måske havde læst i forvejen. Men i stedet viste de et udpluk af nogle titler, der indenfor genren, kunne minde om de mere kendte titler. Da meningen med booktalks’ene netop er at skulle give børnene og lærerne inspiration til læsning, kunne jeg godt se at det gav en rigtig god mening at vælge nogle mindre kendte men også gode og spændende bøger.
Booktalken var alt i alt en rigtig god oplevelse og fremgangsmåden kan bestemt anbefales, både for folkeskoleklasserne og for børnebibliotekerne.
Kommentarer